La colțu' străzii

Cioloș 2019. Foaie de parcurs

16 comentarii

Celor buni, cuminți și cu minte, Moș Crăciun le va aduce un nou Guvern, cu probabilitate rezonabilă condus tot de Dacian Cioloș. Mai mult, cuplul ardelean Iohannis-Cioloș va domina Bucureștiul și România următorului cincinal. Și poate și începutul anilor ’20. Un pic de zoom out.

Spre deosebire de sistemul electoral de la locale, la parlamentare nu cred că USR canibalizează PNL, ci mai degrabă umple un gol pe care PNL nu are inteligența, voința și putirința să-l mai recupereze. În decembrie 2016, PNL și USR trebuie doar să se mobilizeze exemplar și să reușească să aducă la vot cât mai mulți nehotărâți și absenți. Apoi, ca partid cu logistică net superioară în teritoriu, PNL va avea interesul să păzească nu numai voturile sale ci și pe cele ale USR, pentru a spera astfel să diminueze cât mai mult votul PSD și deci să formeze guvernul.  Fiindcă numirea premierului va reveni în totalitate președintelui iar amenințările cu suspendarea rămân doar fantezii riscante ale înflăcăraților anteniști ai PSD.

Foarte înțeleaptă reținerea implicării politice a lui Dacian Cioloș. Pe lângă cuvântul dat, dacă va fi să fie premier are nevoie de această distanță față de partide, prezumția de imparțialitate devenindu-i un atu important abia după primii trei cei mai grei ani de guvernare. Adică în momentul foarte dificil când inevitabil erodat, guvernul său  va trebui să organizeze alegerile prezidențiale din România lui 2019.

ciolos-iohannis

Până atunci, pe lângă munca de pompier pentru crize de tot felul, viitorul Guvern va avea o agendă critică pentru România, care în mandatul său guvernamental va sărbători centenarul Marii Uniri: teme precum spațiul Schengen, criza refugiaților de la granițele țării și deci ale Uniunii Europene, negocierea Brexit, mecanismul MCV, autostrada peste Carpați, agricultură, absorbție fonduri europene, reformele mult amânate din sănătate și educație și tot așa. Dar nu numai asta.

Fost comisar european foarte apreciat prin cancelariile occidentale, obișnuit al mecanismelor instituționale europene, premierul Cioloș va deține în 2019 și președinția Consiliului Uniunii Europene într-un moment decisiv: expirarea negocierilor pentru Brexit și părăsirea atunci oficială a Uniunii Europene de către Marea Britanie. În acest moment, România nu ar putea avea o candidatură mai potrivită pentru această sarcină istorică decât Dacian Cioloș.

În această cheie UE2019 se poate privi numirea premierului de către președintele Iohannis și vehemența în premieră a președintelui față de desemnarea unor prim-miniștri (potențial) penali. România va defila cu viitorul premier nu numai în Piața Victoriei din București ci și la Bruxelles.  Iar președintele își joacă al doilea mandat la Cotroceni chiar acum în iarnă, fiindcă va fi asociat intern și internațional cu premierul desemnat, de aici și ieșirea sa răspicată pe subiectul numirii din decembrie 2016.

Baronul condamnat pentru furt de voturi, Dragnea de Teleorman prezidând Consiliul Uniunii Europene? Ponta, plagiator cu patalama de către prestigioasa revistă Nature? Călin Popescu Tăriceanu, președinte peste Bruxelles între două vizite la DNA? Pur și simplu scenariile astea penale ar dinamita România în Europa pentru totdeauna. Gândiți-vă doar la titlurile celor mai agresive tabloide din lume, cele britanice – în prag de Brexit. Sau cele nemțești. Peste care adăugați și propaganda rusă din Occident.

Oricât de mereu surprinzătoare ar fi România, pur și simplu nu cred că se va întâmpla o astfel de gigantică  gafă a diplomației românești.

Încă există o masă critică de funcționari prin ministere, agenții, structurile de ordine publică, ambasade ale României sau pe la Bruxelles,  care înțeleg foarte bine aceste riscuri. Funcționari care vorbesc unii cu alții care influențează sau îngreunează decizii, care depun memorii, mărturii sau care pur și simplu vorbesc anonim cu presa. Ba chiar în cadrul PSD trebuie să existe oameni raționali care gândesc mai departe de decembrie 2016 și văd scenariul dezastruos al unui premier penal din România care să prezideze Consiliul UE.

Din prima secundă a oricărui mandat de președinte începe campania electorală pentru cel de-al doilea mandat.  Cuplul președinte fluent în germană  și premier fluent în franceza coridoarelor europene va servi firesc România într-o Europă tot mai mult tractată de motorul franco-german. Iar echipa Iohannis-Cioloș se va suda tot mai puternic pe o înțelegere win-win: în 2019, Iohannis e pentru Cioloș biletul spre președinția Consiliului Uniunii Europene iar Cioloș e pentru Iohannis biletul spre președinția României.

Cu Dacian Cioloș premier 2016-2020 prezidând Consiliul Uniunii Europene din partea României, Iohannis va primi un important transfer de leadership plus recunoaștere internă și internațională. Și își va asigura astfel în 2019 o cursă prezidențială lină pe partea așa-zis dreaptă, în fine, non-PSD a electoratului. Adică pe culoarul câștigător al ultimelor trei alegeri prezidențiale.

Foto: Reuters

 

Anunțuri

16 gânduri despre „Cioloș 2019. Foaie de parcurs

  1. Așa cum Stolojan a fost urmat de Văcăroiu …
    Cât despre Bruxelles, am o singură vorbă: Viktor Orbán și prietenul său luxemburghez.

    • Știu că nu e pentru cine se pregătește ci pentru cine se nimerește dar momentan în acte în 2019, România va deține președinția Consiliului UE. Chiar și cu defazarea produsă de ieșirea Marii Britanii din această conducere prin rotație. Iar Dacian Cioloș cred că și-a construit atent cariera pentru acest moment (istoric pentru România).

    • Argumentul din postare este că „Pur și simplu scenariile astea penale ar dinamita România în Europa pentru totdeauna. Gândiți-vă doar la titlurile …”. De aceea am trimis la premierul ungar (Ungaria a deținut președenția rotativă a UE în 2011, tot sub Orbán, cel care practic a eliminat Parlamentul din viața politică în 2000). Orbán este același personaj pe care Jean-Claude Junker îl gratula recent drept dictator, arătând implicit sprijinul pentru politica sa. Același politician maghiar este de altfel în relații minunate cu mulți lideri europeni, care nu se sinchisesc de faptul că Dragnea este mic copil față de Orbán: https://www.youtube.com/watch?v=QQU5XdXXUDM.

    • Înțeleg, poate sunt eu prea naiv pentru realpolitik. Apoi cred că există diferențe: Orban nu are condamnări. Pe furt de voturi. 🙂

      E doar unul din argumente, care în continuare mi se pare unul solid. Dar nu (numai) pe asta se bazează scenariul din postare ci pe faptul că pur și simplu Iohannis îmi pare că are numai de câștigat din această numire, și în PNL și în afara lui. Nu înțeleg de ce l-ar numi pe Dragnea dintr-un PSD câștigător dar fără majoritate absolută?

    • Fiindcă așa este democratic.
      (nu, nu sunt nici pe departe susținător al PSD, ci doar un naiv care se enervează văzând cum unii dau cu piciorul la democrație doar fiindcă așa le vine lor bine în momentul respectiv: Dragnea, Băsescu, Orban, Iliescu sunt astfel de exemple). În scenariul probabil că PSD câștigă alegerile, Iohannis ar trebui să ceară social-democraților să nominalizeze un premier. Bănuiesc că poate să refuze pe Dragnea pe motive de lipsă a probității morale (condamnarea cu pricina), dar a numi un premier din afara partidului câștigător ar înseamna să se așeze lângă cei amintiți în fraza anterioară.

    • Bănuiam că acolo bați. Nu știu cum să interpretez acel faimos și buclucaș articol din Constituția noastră. Președintele e doar un paznic care înregistrează un nume la poarta Palatului Victoria? Ar trebui să se activeze ca filtru? Până în ce limite? E ilegal sau doar imoral? Și dacă propunerea sa trece prin Parlamentul proaspăt ales? Abia aici probabil că intervine acel realpolitik.

      Habar n-am dar cred că politicianul Iohannis va folosi oportunist această potecuță constituțională bine bătătorită de predecesor înaintea sa.

    • clar „realpolitik”: Iliescu la al treilea mandat.
      Pentru mine acest lucru se cheamă „imoralitate” și se aplică și deciziei Băsescu-Tăriceanu din 2004.

  2. Stai sa se incrie USR la alegeri, apoi mai vorbim …

  3. E bună observația lui barengott, cum că USR mai întâi trebuie să participe în toată țara, apoi să discutăm de alegeri.

    Apoi, chestia asta cu „președinția UE” a mai mult marketing politic. Una la mână, că durează 6 luni, deci nici n-ai început bine, că se termină. Doi la mână, că în timpul ăsta 95% din dosare sunt cele care vin de dinaintea ta și se vor duce mai departe la următorul, definite de birocrația europeană. Ar fi un loc de 5% de impus teme pe agenda europeană, dar doar dacă te țin puterile. Ca exemplu, Olanda a impus anul ăsta Open Science, inclusiv cu o decizie a Consiliului, și a dat astfel un nou dosar, cu termene clare, Comisiei. Ungaria însă n-a impus nimic, niciun dosar nou. Cunoscând capacitatea diplomației românești, va fi o mare realizare dacă vom fi în stare să ducem alea 95% dosare fără să ne beștelească Comisia.

    În fine, revenind la noi în țară, Iohannis pare blând, dar nu e. Dacă te uiți la cariera lui politică vezi cum a fructificat fără ezitare oportunități și a construit în tăcere, dar eficient. Nu îl văd pe Iohannis în prag de alegeri prezidențiale dându-se la o parte să-l lase pe Cioloș să ne reprezinte în afaceri europene. Dimpotrivă. Nu m-aș mira ca Iohannis să prefer un premier mai slab, mai puțin popular, care să nu-l stânjenească la realegere.

    • De acord ca presedintia UE e marketing politic. Indiferent, va aduce un impuls de leadership, un pic de valoare electorala adaugata fix in acel an 2019 cu alegeri prezidentiale.

      De acord ca politicianul Iohannis e un politician. De aceea am comentat mai sus ca va folosi oportunist toate virgulele constitutionale ca sa isi impuna premier.

      Tocmai fiind oportunist va vrea ca el si PNL sa vampirizeze pe popularitatea evidenta a lui Ciolos. In plus Ciolos este deja un premier slab, adica fara spate politic – idealul oricarui presedinte – iar prezidand UE nu cred ca il jeneaza pe Iohannis in 2019. Apoi mai e si anvergura omului pentru post. Primaria Sibiu nu e Consiliul UE din Bruxelles. Ciolos e mult mai potrivit si nu vad cum l-ar incurca ba din contra. D-aia zic win-win.

      Despre USR am facut un pronostic wishful thinking. 2016 e antrenament pentru ei. USR oricum construiesc pentru alegerile locale si parlamentare din 2020.

      In fine, am zis sa ramana undeva acest scenariu poate optimist.

  4. Pingback: De ce Ciolos trebuie sa ramana premier. Miza este anul crucial 2019, cand Romania va detine o pozitie foarte influenta: "Nu putem defila cu penali" - Aktual24

  5. sa speram ca USR nu se antreneaza (doar) la alegerile 2016 😦

  6. Eu cred ca este un scenariu pe care multi dintre noi il dorim, dar trebuie sa ajutam si noi un pic scenariul asta, de ex. eu am semnat pentru USR.

    USR pare sa-si stranga semnaturile pe bune, nu cred ca nu va strange 200.000; cred ca obiectivul lor este sa stranga cat mai multe, poate spre 500.000. Conversia de semnaturi in voturi pentru USR este mult mai mare decat al celorlalte partide. USR va atrage un grup de votanti care a fost in mare parte absent in 2012, dar care a fost in turul 2 din 2014.

    E posibila nu numai o alianta intre PNL si USR, dar poate si o fuziune care ar curata PNL de personaje dubioase inainte de 2020 cu Ciolos prim-ministru pana in 2024 si presedinte dupa 🙂

  7. Unul din lucrurile care îmi plac la Nicușor este că știe să învețe din experiență și are răbdare să construiască. În 2012 a candidat independent, a văzut care sunt limitările și a decis să folosească cei patru ani pentru a construi o organizație. A profitat de schimbarea legii partidelor și, în mod evident, a fost cel mai bine pregătit dintre toate partidele noi. Acum a văzut ce înseamnă să fii în opoziție și care sunt limitările unui partid local și vrea să construiască unul național pentru 2020. Eu sper să îi iasă.

    Cred că o fuziune cu PNL ar distruge toată această construcție. PNL, ca și PSD, este un partid nociv, incapabil să renunțe la modul tradițional de a promova cadre, mod care în mod repetat a adus în poziții de conducere doar persoane în cel mai bun caz mediocre, când nu sunt de-a dreptul niște mizerabili.

    • Si totusi… Blaga a demisionat fara tamtam din functia de copresedinte in secunda doi dupa punerea sub acuzare. Dincolo, la PSD, n-am vazut asa ceva. Ca sa nu mai zic de ALDE, unde parlamentarii carcotasi au fost exclusi din partid! :)))

Spune-ţi părerea

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s