La colțu' străzii

Despre cozi si proceduri

Un comentariu

Guestpost de la corespondentul nostru din Canada, Stelian

Deunazi, vestea ce a bintuit pe site-urile de știri a fost ca șeful senatului, considerat de unii și chiar numit al doilea om din stat (asta numai în caz de suspendare sau alte chestii cu președintele ales și fără a fi prea mult timp, ca ori revine președintele, ori se organizeaza alegeri) pentru a-si reinnoi permisul de conducere a intrat prin spate, ocolind o coada de 1.000 de persoane.

Gestul este reprobabil, dar tipic parvenitilor noii orinduiri.

Ba chiar aș putea spune ca acum șeful senatului (în vacanța parlamentara dacă nu ma înșel, deci apărarea lui este mai mult decât nesimtire) s-a purtat civilizat, fiindcă s-a deranjat până la biroul cu pricina. Nu de alta, dar va reamintesc, dacă ați uitat cumva, ca pe vremea când era premier a trimis pe cei de la evidenta populatiei acasă la el să-i facă poze și să-i facă actul doamnei Tariceanu de la acea vreme.

Dar știrea ce o văd eu (și nici un ziarist n-o vede, fiindcă este considerat normal sa stai la cozi) este aceea ca în 2016, în Romania, țara membra UE, coada pentru a reinnoi carnetul de conducere este de 1000 de persoane pe zi. Cu un program de 8 ore pe zi, ar trebui sa treacă prin fata functionarului 125 într-o ora, ceea ce e imposibil. Câte ghisee erau deschise? 3? 4? 6? 10? Nu indeajuns, sunt convins. În plus acolo trebuia făcută și fotografia pentru carnet, deci ai treaba nu la unul, ci la 2 ghisee.

În mod sigur niciunul din soferii din Romania nu primesc acasă o instiintare ca în 45 sau 60 de zile le expira valabilitatea carnetului, și nici lista actelor necesare. Ba mai mult, trebuie sa plătești 2 taxe, una e carnetul, alta taxa de eliberare. Te pomenesti ca ți-l trimit acasă prin poșta sau curier și d-aia plătești taxa de eliberare, ca de, e nevoie de unul care sa le pună în plic, sa scrie adresa, timbru, sa le duca la poșta. A!!! Nu-i așa? Da’ cum? Aha, am înțeles… Ori mai dai ture pe acolo încă vreo câteva ore (dacă au chef de treaba functionarii), ori vii a doua zi, și faci alta coada, de data asta pentru eliberare.

Și actele sunt prilej de gluma pentru mine. Avind în vedere ca actul de identitate și carnetul de șofer este eliberat de aceeași entitate – MAI – de ce e nevoie de actul de identitate în copie și în original? Vorba unui amic de-al meu, ca mai originale ca la ei nu îl are nici cetateanul roman în buzunar.

De ce e nevoie de Cerere?

Simplu, pentru ca MAI ca și statul roman trebuie sa umileasca cetateanul. Dacă statul era responsabil îl instiinta pe șofer ca ii expira carnetul și deci nu mai era nevoie de cerere. Așa se considera ca functionarul din spatele ghiseului ii face o favoare, deși salariul sau e plătit din taxele și impozitele șoferului.

Am văzut ca guvernul lansează un program cu implicarea cetatenilor (10 stagiari și niște voluntari) ca sa reinventeze roata… Poate din una cu 3 sau patru laturi va ieși una cu vreo 10-15 și tot va fi un cistig, ca până la roata adevarata… mai e mult până departe.

În opinia mea, înainte de chestia informatica e nevoie intai de simplificarea procedurii.

Apoi de cumpararea unui soft care sa permita să fie platita taxa direct din contul meu în contul lor, cu confirmare când intra ei și-mi cauta identitatea. Un soft similar cu cel al bancilor care îmi permit mie sa plătesc de acasă facturile ce le primesc. Și de asemenea, să se poată plati taxa la orice ghiseu de banca pentru cei mai puțin familiarizati cu netul. Pentru ca eu plătesc banii într-un cont al MAI.

La procedura trebuie sa scoată din lista actelor: a) cererea și b) copia după CI. Dacă vor, când ajunge cetateanul la ghiseu să-și facă functionarul copia și s-o legalizeze el scriind „conform cu originalul”, dacă mai e nevoie, ca e o fotocopie, nu copia bătută la mașina care era odată!

Și fisa medicala trebuie scoasa! Este pur formala, medicii n-o trateaza serios. Pierzi niște timp și bani ca sa iei X stampile și semnături.

Credeți-ma pe cuvânt, eu sunt discromat și încă rău (nu daltonist), dar aici unde sunt n-am avut nici o problema să-mi iau carnetul de șofer. Pe aici semafoarele sunt standard: roșu sus, galben la mijloc, verde jos (sau Rosu stinga, galben mijloc, verde dreapta). Ba mai mult, roșu-patrat, galben-romb, verde-cerc/disc… Deci???

Pe carnetul meu este trecută specificatia ca port ochelari de vedere permanenti, așa ca dacă ma prinde poliția fără ei pe nas am încurcat-o.

Poate niște medicale de la 65 de ani în sus, dar făcute serios, sau făcută legătura intre o baza de date de sănătate și MAI, pentru anumite boli, dar nu pentru toți, otova.

Apoi și MAI sa aibă obligatia sa te anunțe ca în 60 de zile îți expira permisul. Evidentele astea de tot felul n-au nici o obligație fata de cetateni? (Și uite așa Poșta Romana poate fi ajutata…)

Pentru ca am criticat și am cerut una sau alta, va spun cum e aici unde sunt.

În primul rind, aici schimb 2 acte într-o singura procedura: carnetul de șofer și cardul de sănătate.

Sunt singurele 2 acte cu fotografie, utilizate pentru legitimare în toate situatiile, inclusiv la vot. Rar de tot se cer 2, în general numai unul.

După prima obtinere a lor, valabilitatea se ajusteaza în așa fel încât schimbarea lor se face în luna aniversara. Tot în luna aniversara plătesc și carnetul (aici sunt cinici ca permisul – dreptul de a conduce – îl plătești anual, în luna aniversara. Gluma este ca asta e cadoul de ziua ta!).

Cam cu 60 de zile înainte primesc un plic prin care sunt înștiințat ca actele îmi expira și ca trebuie să mă prezint până în data… la orice ghiseu al societății de asigurari auto pentru reinnoire. În plic e un formular deja completat pe jumatate cu datele mele și îmi cer sa spun dacă intre timp m-am mutat sau e ceva de corectat la nume. Apoi trebuie sa semnez într-un spațiu binedefinit pentru a fi scanata și pusa pe noile acte.)

Așa ca ma prezint la un ghiseu cu vechiul carnet, ma legitimeaza cu ajutorul permisului, ma intreaba adresa si numarul de telefon (filtre suplimentare) îmi fac o poza și cu formularul pomenit mai sus și într-un rastimp de 30 de zile sau chiar mai puțin, primesc cele 2 acte în plicuri separate, de la cele 2 institutii (Societatea de asigurari auto, respectiv Regia de asigurare de sănătate). Ba în plus, va pot spune ca ma pot prezenta la ghiseu și simbata…

Dacă nu am carnet de conducere e scris alături ca trebuie să mă prezint la orice centru local de sănătate cu poze.

Pe partea cealaltă a formularului explicații pentru fiecare din cele 5 rubrici.

Singurul cost in afacerea asta este fotografia.

Și în final despre mutare și schimbare de acte.

Singurul act ce are domiciliul scris este carnetul de șofer. Ei bine, în momentul când m-am mutat am intrat pe site-ul guvernului provincial și am mers acolo la sectiunea schimbarii domiciliului. Am completat on line un formular în care spuneam ca ma mut de la adresa X la adresa Y și au fost instiintate toate organismele importante (regia de sănătate, societatea de asigurare auto, ca aici ei dau carnetul de șofer, nu poliția, fiscul provincial, dar și cel federal, registrul electoral provincial și federal.) Singurii care au reactionat imediat au fost cei de la Societatea de asigurari auto trimitindu-mi un autocolant mic pe care l-am lipit pe spatele carnetului de șofer. Și gata. În anul următor instiintarea cu codul pentru declarația de impozit a venit la noua adresa, la alegeri plicul cu cartea de alegator a venit la noua adresa…

Evident ca am făcut schimbarea de adresa la banca intrind în cont și altele de genul asta (asigurarea auto, alte servicii fie telefonind, fie pe site-ul lor).

Ca măsura de precautie, la oficiul postal unde venea de obicei corespondenta și unde era triata și trimisa am făcut un abonament pentru 1 an de zile la un preț rezonabil și timp de 1 an corespondenta primita la vechea adresa a fost retrimisa la noua adresa. În felul asta am mai corectat pe unde a fost cazul (uitasem sa schimb adresa).

Adică și statul are responsabilități fata de mine, nu numai eu obligații fata de el.

P.S. Intre cind am inceput sa scriu si cind l-am trimis au trecut citeva zile, timp in care au fost niste articole (nu multe) ce semnalau nebunia cozilor, intrebind de ce sunt cozi, dar si o reactie ministeriala cum ca in curind vor simplifica. Insa nimeni nu pomeneste de episodul amintit de mine la inceput.

P.P.S. Am primit azi formularul pentru reînnoirea cardului de sănătate pe care îl atasez aici scanat.

Stelian

Canada

 

Un gând despre „Despre cozi si proceduri

  1. Cozile par a fi date de vacanță. Anul trecut mi-am schimbat permisul (portofel furat din buzunar, în Germania, de niște conaționali, în tramvai). A durat 25 de minute depunerea, incluzând aici coada, poza și completarea formularului, apoi o oră așteptarea unui permis nou.

    Luni merg să fac unul nou: anul trecut nu am avut vreme de examinările medicale, așa că noul permis expiră când trebuia să expire cel vechi. Prin urmare pot compara.

    Formularul completat la noi este similar cu cel canadian. Cred că se cheamă „cerere” din motive pur istorice. De completat, îl completează funcționarul pentru tine, la ghișeu, așa cum a început să se petreacă și la alte servicii (spre exemplu la Pașapoarte – de asemenea experiență recentă).

    Taxa se poate plăti liniștit de acasă sau la orice bancă, fiindcă ai IBAN-ul.

    Regula ciudată este într-adevăr fișa medicală, de care mi-am propus să scriu la un moment dat pe larg, fiindcă dacă o faci cum trebuie durează câteva zile.

    Al doilea lucru ciudat este dorința de a avea hârtii (copia după buletin) remarcată mai sus.

    cel mai aiurea este însă faptul că vechiul permis (expirat) rămâne la ei. Aș pune pariu că asta se petrece fiindcă firma de IT care le-a făcut sistemul informatic nu le-a lăsat opțiunea de a elimina din sistem permisele preschimbate. Sau ceva de genul acesta.

    Cum permisul rămâne la ei, e firesc ca eliberarea să aibă loc la ghișeu, iute: mergi acolo cu mașina, lași permisul, nu mai poți pleca cu mașina. Prin urmare, stai, bei o cafea, citești o carte, după o oră ridici permisul nou (procesul de printare face să dureze o oră, cred eu).

    Anul trecut, atunci când am fost erau cel puțin 10 ghișee, dacă nu mai multe. Să vedem cum va fi luni.

Spune-ţi părerea

