La colțu' străzii

Dragi români care vă întoarceți de Paște pe Aeroportul Otopeni

22 comentarii

Sunați acum o rudă să vină să vă ia de pe aeroport. Sunați un prieten, un amic, un vecin. Împăcați-vă cu un dușman și rugați-l să vă ajute.

Mai ales pentru cei din București (sau care rămân o noapte în București) și care știu ei mai bine respingând ofertele săritoare ale prietenilor cu un jenat „nu vă mai deranjați nu vreau să vă pun pe drumuri, stați liniștiți”. Să nu stea deloc liniștiți! Toate postările din zilele trecute despre mizeria administrativă din Aeroportul Otopeni nu sunt basme, nu sunt lamentări, nu sunt exagerări. Chiar așa e, nu veți putea scăpa din fosta comună acum orașul Otopeni. Vă spune sussemnatul care a crezut arogant atotcunoscător că se va descurca să evadeze din aeroportul Otopeni.

cum evadezi din aeroportul otopeni henri coanda

Așadar lăsați articolul ăsta, că îl puteți citi și după check-in sau la coada de îmbarcare și aranjați-vă rapid transportul de la Otopeni. Hai că încă mai aveți timp până la avertizarea pilotului să închideți telefoanele mobile. Sunați acum, dați  SMS, Whatsapp, scrieți pe Facebook, repede repede că și prietenii ăia de treabă care vă vor răspunde amabilo-prompt acum când v-ați trezit Dvs., și ei vor avea de înfruntat la rândul lor traficul din Săptămâna Mare și parcarea mega-aglomerată din aeroportul junglei bucureștene. Plus nervii celorlalte călăuze venite să-și ia blocații lor din aeroport.

Primul semn de neliniște

…vine odată cu cozile ca niciodată de la vamă unde abia fac față vameșii de la toate ghișeele din acea cămăruță de intrare în România. Iar tavanul parcă tot mai aproape de creștetul capului nu ajută deloc la senzația de claustrofobie. De aici încolo fobia de mulțime va crește încet și sigur precum aglomerarea din ce în ce mai vizibilă din jurul tău.

Cum de Paște românii își mai invită prietenii noi-făcuți să viziteze our beautiful country, dacă la cozi se nimeresc vreo doi-trei prieteni cetățeni non-UE, mai ales în contextul sperietoarei cu refugiați, cum să vă zic… ați pus-o. Dacă vă veți suprapune cu vreun zbor dinspre est sau peninsula arabă, timpul verificării actelor se va expanda nedefinit iar coada se va prelungi nefericit pe lângă banda rulantă care va trebui oprită de urgență fiindcă acum aruncă oile de Paște pasagerii cu tot cu bagaje direct în turma înghesuită la ghișee.

Cum necum ajungi să îți alegi trollerul de pe bandă (din zecile identice luate de la promoția aia mega-națională) și pășești pe covorul roșu al aterizaților așteptați cu nerăbdare, lacrimi, dor, dragoste dar și alte sentimente transformate în frustrare. Dacă nu ți-ai pierdut complet reflexele de România înțelegi imediat dimensiunea dezastrului când vezi înghesuiala de la bancomatul de taxi. Ca orice român vigilent cu mediul înconjurător  îți arunci mai departe privirea dincolo de geamul de fațadă spre avariile mașinilor staționate în parcarea supraetajată și observi cozile celelalte, la bancomatul taxator din parcare. Faci asocierile necesare, evaluezi dovezile și pricepi astfel din mai multe surse că da, e groasă frate. Măcar ai haine în bagaje cât să înnoptezi chiar confortabil pe băncile din aeroport.

Tot afară vezi fericiții câștigători ai bancomatului de taxi cum își așteaptă mașinile promise cu privirea pierdută undeva în aerul primăvăratic deci timpii de așteptare se vor prelungi indefinit funcție de traficul bucureștean care le va permite livrarea comenzilor și reîntoarcerea în aeroport a celor câteva Mult Prea Slăvite Taxiuri Alese pe Sprânceană.

În acest moment intervine gândul pervers despre cum ai putea să-ți declini identitatea și să răpești un biet atârnător de carton cu „Joseph N.” sau „Alberto M.” sau „Adrian T.” Calculezi că până când ți se va afla fapta de către șoferul înșelat, vei fi de mult evadat din pușcăria Otopeni iar de acolo te vei descurca mai bine de servicii de transport, chiar și în mijlocul câmpului dacă te  va abandona omul supărat. Tot vei găsi o căruță.

Perspectiva de refugiat român în aeroportul Otopeni ți se schimbă

…când îți aduci aminte de bătrânul strămoșescul Reatebe să-i deie Dumnezeu sănătate! Mergi la ghișeul de informații să ți se confirme ce și cum e cu transportul în comun, doar ca să cunoști naivii dinaintea ta care abia acum au realizat situația fără ieșire în care se află și care practic întreabă exasperați în geamul dispecerei: „Vă rog, spuneți-mi dacă sunteți amabilă, cum morții mă-sii scăpăm de aici?!?!”.

Afli de ghereta de bilete RATB de la parter împărțind astfel pontul cu toată coada de la Informații, cauți un lift pe nicăieri semnalizat, te lași păgubaș și din nerăbdarea crescândă îți iei trollerele în spate pe treptele salvatoare spre parterul minune care te va duce spre stația minune din care vei putea în sfârșit părăsi planeta Otopeni precum disperatul personaj din proaspăt vizionatul film Marțianul.

Dacă la bancomatul de taxi sau la ghișeul de informații sau la bancomatul din parcare cozile păreau aglomerări optzeciste la rația de lapte, jos la ghereta RATB ți se face efectiv milă și de nervii epuizați ai mulțumii strânse pe tot trotuarul și de săraca doamnă vânzătoare complet depășită de cererile în engleză dar și franceză, italiană, spaniolă plus întrebările în toate accentele românești. Realizezi că turiștii străini și-au făcut temele mai bine decât tine neaoșul locului care habar n-avea că trebuie să evite cu desăvârșire opțiunea taxi. Numai că odată ajunși să plătească biletul, POS-ul nu merge, n-au lei deci fuga înapoi la un ATM iar chiar și cu lei, oamenii nu prea înțeleg ce naiba cumpără din oferta complicată de carduri RATB.

Un băiat se bagă „Mă scuzați Excuse Me Mă Scuzați Excuse Me” în fața cozii și întreabă vânzătoarea „Doamnă cât ie amenda dacă iau autobuzul următor?” 50 de lei domnu’ dar vă rog, nu trebuie, vă dau bilet răspunde plânsă, neputincioasă, vânzătoarea. „Nu doamnă, nu sar coada, e ok, mă risc cu controlorii”. Și chiar urcă grăbit în autobuz în admirația cozii de lași civilizați.

Dar deși plin ochi de bagaje plus ceva pasageri agățati de ele, autobuzul nu pleacă. „Abia a plecat precedentul, domne! Trebuie să treacă 20 de minute!” repetă șoferul din confortul cabinei sale. Cu ocazia așteptării în fața ușilor pline, ochiul format observă cu ușurință fauna de aglomerare urbană, respectiv arhicunoscutul nebărbierit în trening negru cu adidași și ochii ageri stânga dreapta. Îți tragi trollerele protector, muți portofel, acte, telefon în buzunarele din față și îți faci din sprâncene semn către ceilalți pasageri care îți confirmă clar că nu, nu sunt prejudecățile tale, ăla e clar hoț de buzunare. „Al dracu’ m-a și întrebat dacă nu vreau un telefon” îți șoptește un băiat care pare proaspăt aterizat de pe șantierele din Europa. Țintuit cu privirea, insul dă târcoale cozii apoi sare în autobuzul de Gara de Nord, Basarab chiar înainte să se închidă ușile. Deci da, aveți grijă la hoții de buzunare de pe autobuzul 780 dinspre aeroportul Otopeni.

Cam atât despre aventura naufragiului în aeroportul Henri Coandă.

Oficial, conducerea aeroportului Otopeni știe și se mândrește pe siteul oficial cu creșterea numărului de pasageri de pe aeroport, al treilea din Europa ca creștere. Ce face cu turma adunată la Sosiri, Dumnezeu cu mila, fiecare cum poate, mult noroc la ia-mă nene. Tot de pe siteul oficial citesc confuz că gospodarul responsabil de aeroportul Otopeni e ori Sorinel Ciobanu ori Liviu Radu ori amândoi, ambii ceva directori generali cu răspundere pe subiect. Fostul Cornel Poterașu a fost și el reciclat tot ceva Director în ciuda scandalului cu taximetria din aeroport care a ucis o studentă japoneză. Acestor domni precum și colegilor lor nu pot decât să le urez ca ambulanțele care-i vor transporta spre spitalele unde i-au trimis toate blestemele pasagerilor, să fie la fel de eficiente precum mult iubitele lor taximetre. Că domnii respectivi se ocupă mai mult de companiile de taxi. Dar merge la CV, până la urmă și avioanele tot un fel de taxiuri prin aer sunt.

Închei cu tradiționala urare de Paște „Lua-v-ar DNA” dacă nu din șpagă dovedită sau abuz în serviciu, măcar de-o neglijență în serviciu, cât să rămână la cazier și să nu mai prindeți vreodată posturi d-astea. Chiar, instabilul pe care l-au apucat pandaliile în traficul de pe DN1, mai lucrează controlor de trafic sau a plecat din turnul de control direct la penitenciar (cum, repet, vă urăm și Dvs.)?

 

22 de gânduri despre „Dragi români care vă întoarceți de Paște pe Aeroportul Otopeni

  1. Vineri la ora 2 noaptea cand am aterizat, era coada imensa la „pacanelele” pentru taxi.

    Problem solved: scos telefon, dat comanda pe Clever, mentionat ca ne vedem jos la ceas, in 5 minute eram in taxi :)))) o fi si greu….

  2. explicatia de la taximetrist: toate actele si toate cele ca sa poti urca la sosiri, te costa peste 100-150E, pe cand tu poate faci 20 de curse pe an la o medie de 30 de lei per cursa. sa zicem, 40 de lei, dar tot nu merita agitatia. legea a fost facuta pentru sacalii de 3.5 lei per km zice el si doar pe ei ii avantajeaza (asa zisele Taxi Rapid – pancarte pe care le vezi zilnic la sosiri)

    pe cand asa, baietii simpli care sunt prin zona, pe la baneasa/zoo/ikea/etc, nu au nici un stres sa vina sa te ia de la ceas/rond/monumentu’ lu’ 89. ba mai ai timp sa si fumezi o tigara pana acolo, avand in vedere ca nu se mai fumeaza in taxi :)))

  3. 780 si 783 sunt autobuze misto, doar ca sunt slab coordonate cu orarul avioanelor. In caz de disperare, mergi un km pe jos pana la DN si iei un 449 sau orice maxi-taxi se intampla sa treaca spre Bucuresti.

  4. Uite cum fac eu. Imi iau bagajele, refuz politicos orice solicitare de interviu :), apoi ma indrept spre terminalul de plecari internationale. Sunt 50 de m de parcurs printr-un tunel plictisitor, si 20 de trepte de coborat la final. Acolo astept sa ajunga cineva cu taxi-ul si il intreb pe sofer ca si cum i-as face o favoare: „ne intoarcem in bucuresti?”. Licarul ala de lacomie amestecata cu recunostinta din ochii sai fac toti cei 35 de lei pe care ii platesc pana in berceni,

  5. @Simmy, banuiesc ca daca esti strain de Romania si de obiceiurile pamintului nu prea ai sanse sa folosesti Clever taxi.
    Ca idee din ce aeroporturi am vazut mi-au placut cel din Berlin si cel din Seul.
    Beriln – dublat de o autogara cu cel putin 20 de linii de autobuz si cu un pool imens de taxiuri – te asezai la coada si luai urmatorul taxi fara probleme.
    Seul – taxiuri (destul de scumpe -undeva in jur de 250RON echivalent pina in centrul Seul – vreo 30km) si autocare de lux (undeva in jur de 70RON pina in centru).

    Din nefericire romanii (cel putin cei catarati in pozitii de management pe la stat) sint idioti complet si nu invata nimic de la altii (desi presupun ca multi din ei s-au plimbat cel putin prin Europa).

  6. Andrei și Simmy: e ușor să propui soluțiile astea când zbori doar tu cu un troller acceptabil. Mai greu, când vii acasă de Sărbători cu familia plus un troller de cadouri și nimicuri de lăsat acasă. Nu vrei să ții copilul un ploaie, ce faci până la ceas sau la Plecări dacă sunt doi, nu poți să te duci înainte doar tu că nu poate aștepta taxiul. Plus că ajungi acolo în ritmul copiilor. Exclus plimbarea prin ploaie până la 449. Și mai e și lipsa de lei sau rătăcirea SIM-ului de România prin bagaje deci ciuciu minute eventual suni de pe roaming făcând conversația mai scumpă decât taxiul sau biletul de autobuz.

    Mă bucur totuși că măcar voi pasagerii solo aveți soluții să ne mai eliberați coada. 🙂

    PS: cum explici situația, ce faci cu un oaspete străin?

  7. Eu, ca pasager de drumuri scurte, dar relativ dese, în care merg doar cu bagaj de mână, folosesc cu succes fie expresul, că am portofel electronic și nu tre’ să stau la coadă la bilete, fie varianta cu mersul la plecări, dacă e în timpul zilei și îmi plătește cineva taxiul, fie comanda „la ceas”, dacă ajung la ceas de noapte.

    Dar tu când te-ai întors? Că acum vreo trei zile, după ce plângerile au ajuns până la consultanții ce se dau acum miniștri-tehnocrați, dar după câteva luni vor redeveni pasageri, au revocat prin ordin de ministru deciziile șpăgarilor din conducerea aeroportului. Teoretic, ar trebui să meargă normal acum.

    • Joi seara dar văd că oamenii confirmă haosul (Exact!!) și în weekend. Presupun că traficul general crescut al aeroportului plus creșterea sezonieră de Sărbători au blocat ieșirea din aeroport.

      Bine că mai scăpăm de la coadă de voi ăștia pasageri solo cu bagaje de mână și ponturi gen „ceas” sau scurtătura de la Plecări. 😛

      PS: înțeleg de la taximetriști „cu gepele” că la ei vestea asta nouă n-a ajuns și ei nu se duc acolo „nici dacă am rovignetă domne’ că nu ne lasă ăștia”.

  8. Draga Moromitic, din ultima ta postare inteleg ca stai in strainatate – probabil intr-o tara occidentala – si ai vrut sa vii „acasa” de Sarbatori cu familia care include si un copil (nu prea mare ca varsta)…asa iti trebuie, daca pentru tine Romania inca inseamna „acasa” – te-a „batut” Dumnezeu…nu-i nimic, poate la un moment vei intelege ca „acasa” este acolo unde esti tratat bine si respectat si serviciile sunt ….servicii…si tot asa..daca nu, nu-i problema…mai pune posturi ca astea in continuare si pe blog si pe Facebook si pe alte mijloace moderne de comunicare…poate altii se „trezesc”, totusi..

    • @Angelo nu contează dacă am venit în sau din vacanță acasă oriunde ar fi asta. Comentariul tău spune mai mult despre tine, frustrările și căutarile tale.

      Nu ader la discursul stupid-patriot „românii sunt cei mai buni cei mai deștepți” cum nu ader nici la autoflagerea stupidă „românii sunt cei mai răi cei mai proști”. Consider ambele afimații la fel de deplasate. Deci n-am ce să înțeleg sau ce posturi să mai pun conform sfatului tău superior către noi ăștia, netreziții.

      Subiectul e altul, mult mai focusat: foarte proasta administrare a aeroportului Otopeni, terminal Sosiri.

  9. Când spui „foarte proasta administrare” se presupune că oamenii vor, dar sunt proști. Eu nu cred că sunt proști.

  10. În ultimul paragraf din articol mi-a scăpat suspiciunea de corupție. Faza e că a început să mă obosească această explicație atotcuprinzătoare a corupției. Trebuie să fie și indolență în gospodărire sau o combinație între cele două.

    Poate că un mărunt sau mediu funcționar a tras niște sfori pentru anumite companii de taxi. Dar sper că ăia mai mari nu râvnesc la șpăguțe d-astea evidente. Vreau să cred că sunt doar neglijenți și habarniști. Indolenți. Trăim totuși într-un oraș în care zăpada ia mereu autoritățile prin surprindere. De ce n-ar lua și venirea Paștelui (cu fluxul aferent de români) prin surprindere autoritățile aeroportuare?

  11. Oameni buni, daca vreti un taxi va puteti duce la terminalul de plecari (5 min de mers). Abia asteapta taximetristii care tocmai ce-au ajuns la terminalul de plecari cu alti clienti sa preia imediat alta comanda. Fara inghesuiala, fara comanda, fara stres.

  12. De obicei incerc sa evit perioadele de sarbatori. Iar datile trecute am inchiriat masina de la AVIS si am iesit din aeroport cu microbuzul lor pana la punctul de colectare a masinii.

  13. Dacă am înţeles corect ce mi-a spus un taximetrist, de la începutul lui aprilie nu mai au permisiune de a aştepta la aeroport acele taxiuri care funcționează cu GPL. Nu ştiu care e motivul, dar el poate fi cauza crizei curente.

    (Pe de altă parte am trecut prin experiența de a nu-mi încăpea bagajul în taxi dată fiind butelia de acolo.)

    2. Când merg oriunde, inclusiv în România, intru pe site-ul aeroportului/oraşului şi văd cum stă treaba cu transportul în comun. Parcă pe RATB poţi plăti şi prin SMS (dacă ai untelefon în reţele româneşti)

    3. La Otopeni chiar sunt lifturi, benzi transportoare şi zeci de inşi pe care îi poţi întreba unde se aflâ dacă e foarte aglomerat şi nu sar în ochi.

    4. Taxiul către București costă sub 10 Euro. Atât de ieftin, ccu greu găsești. La suma asta, nu poţi avea calitate mult mai mare. (Plăreşti mai mult, companiile de taximetre devin interesate şi presează aeroportul, etc.)

    • De acord cu toate punctele. Ba aș fi vrut să plătesc dublul sumei de la punctul 4. Doar ca nu existau taxiuri. Iar autobuzele RATB plecau la 20 minute si nu te puteai sui in ele de trollere. Apoi, ce faci cu copil si fara SIM de Romania? Pe ploaie.

      Varianta taxi de la Plecari sau de la Ceas e optiunea cea mai buna inteleg. Mai ales ca pasager solo. Mai complicat sa ajungi acolo cu catel si purcel dar tot se recomanda incercarea.

  14. Problema ta (si nu numai a ta) este ca esti sarac.. O cursa VIP aterizeaza lejer pe Baneasa si in 15 minute esti acasa (noaptea). Pentru noi, restul, Baneasa este oficial „inchis”.

  15. Exista serviciul Taxi Rapid la parterul Terminalului Sosiri.Tarif 3.5 lei km.

  16. @Moromitic: Dacă ești dispus să plătești de două ori și ceva mai mult, ai varianta „taxi rapid”, pe care o auzi promovată în difuzoarele aeroportului. În față la sosiri, găsești taximetriștii rapizi. Tariful afișat e 3,5 lei/km, față de 1,39 lei/km în varianta la comandă.

    Taxiurile respective sunt înregistrate în Otopeni sau în comunele învecinate, nu în București. Aparatele de taxat nu sunt controlate la fel de strict ca în București. Călătorii străini, care nu cunosc reglementările sau uită să întrebe de aparat, ajung la negocieri directe cu taximetriștii.

    Cartelul taximetriștilor respectivi, aceiași ce agresau călătorii înainte de introducerea sistemului cu comandă, este sursa noilor schimbări. Sumele ce intră în joc sunt suficient de mari încât să permită ungerea rotițelor administrative ale aeroportului. Eu rămân la opinia că e corupție, nu proastă administrare.

    Sistemul de comandă a fost introdus după ce a murit o tânără japoneză, violată și ucisă de un taximetrist ce o preluase la Otopeni. Scandalul public a forțat administrația să introducă un sistem rezonabil. Acum, că lucrurile au fost uitate, administrația a revenit la vechea afacere.

  17. Atata timp cat conducerea aeroportului mereu va fi numita politic si TOATE functiile din conducerea aeroportului se ofera clientilor politici ca recompense este absolut normal sa ai o sleahta de cretini ordinari la conducere . Acesti incompetenti nu numai ca nu sunt in stare si habar nu au ce este managementul unui aeroport dar infesteaza si birourile din corpul logistic cu paraziti (rude) , impiedicand mersul treburilor prin alte departamente.
    Nu ajungi sa muncesti aici daca cineva nu iti pune o ,,vorba ,, buna , intreaga structura este una mafiota , unde cineva ,,voteaza ,, pentru tine . Asta ca sa o lamurim din start si sa va dati seama despre ce vorbim . Daca te prezinti pe concursuri poti avea surpriza sa descoperi ca de fapt concursul a fost in alta zi sau poti sa raspunzi impecabil la toate intrebarile si sa pici cu brio . Daca vrei sa iti vezi rezultatele ti se spune ca nu ai acces. Si unde o sa depui contestatie ? La minister ?
    La ora actuala aeroportul este o uriasa masina de produs bani ce functioneaza cu niste cheltuieli minime si nimeni nu este interesat de progres sunt interesati doar de banii ce ii produce . Avea un profit net acum 2-3 an ide 40 milioane de euro , intre timp dupa fuzionarea cu Baneasa dracu stie cati bani se mai invart .
    Nu va amagiti , atata timp cat reformarea clasei politice este din punctul meu de vedere imposibila , nu veti avea partea decat de legi idioate pe acest aeroport. Nu este nimeni interesat de confortul sau siguranta voastra domnilor, nu va amagiti . Daca amarata aia cu pretentii de a pasi pe un taram civilizat si cu niste standarde de neimaginat pt noi romanii ( adepti ai ,,descurcarismului ,, ) nu murea , inca mai erati racolati de domni binevoitori direct din aerogara ce va duceau la doar 100 lei pana in centru .
    Este o coruptie nenorocita ce porneste de sus ( pestele de la cap se impute ) si se raspandeste pana la cel mai amarat angajat .
    In romania la ora actuala nu ai nici un fel de scoala pentru management aviatic , nu stiu de unde vin expertii astia si ce scoli au . Uitati-va prin cv-urile directorilor ce s-au perindat ca va luati cu mainile de cap .
    Un manager specializat in treaba asta ar ajuta , dar unde ati vazut dumneavoastra un concurs pe bune , licitatie unde politicul sa nu se amestece ?

Lasă un răspuns la Andrei Tiut Anulează răspunsul

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.