La colțu' străzii

Ce alegi: trotuar, spațiu verde, pistă de biciclete, parcare, stradă sau tramvai?

12 comentarii

OptarUneori e nevoie să alegi, că nu le poți avea pe toate. Această dilemă mi-a fost inspirată de imaginea de mai sus, culeasă de la Asociația Optar. Aceasta cere, legitim, ca primăria să respecte normativele în vigoare cu privire la lățimea minimă a rampei pentru persoane cu dizabilități și a trotuarului. Se pregătește să meargă în justiție și poate avea câștig de cauză. Dar să privim în perspectivă: dacă după ce aplicăm toate normativele, rezultă că strada ideală e binișor mai lată decât cea reală? La ce renunțăm?

Iată un exemplu teoretic mai jos. Spun teoretic pentru că nu știu exact lățimea bulevardelor din București, dar am calculat destul de bine lățimea minimă a diverselor componente ale străzii ideale: rampa pentru persoane cu dizabilități, trotuarul, spațiul verde, parcarea pentru locuitorii din zonă și vizitatorii lor, pista de biciclete, câte două benzi pentru autoturisme și șinele de tramvai. Săgețile nu sunt chiar la scară, dar înțelegeți ideea:

strada ideala

Strada noastră ideală trebuie să aibă o lățime de minim 35 de metri (nu am calculat și bordurile!). Strada reală are cam 20 de metri. Așa încât planificatorul urban are o dilemă: la ce renunță? Sau poate trebuie să dărâme niște clădiri?

Să zicem că tu, cititorule, ești planificatorul urban. Ce alegi? Și de ce?

12 gânduri despre „Ce alegi: trotuar, spațiu verde, pistă de biciclete, parcare, stradă sau tramvai?

  1. Intr-un oras ideal parcarile ar fi in spatele blocurilor sau subterane iar strada ar avea doar o banda pe sens. Asta daca am avea centuri si autostrazi pentru a scoate din traficul din oras si lumea ar putea folosi mai mult transportul in comun.

  2. În general, se renunță la parcări și benzi auto pentru a face loc transportului public, trotuarelor și benzilor pentru bicicletă (adică se renunță la chestii ineficiente și poluante – cu externalități negative serioase). Nu este necesar ca rampele să fie pe trotuar, cred că pot fi amenajate și în interiorul clădirilor, dacă există o diferență de nivel între acestea și trotuar. Asta dacă nu aducem direct planșeul clădirii la nivelul străzii, ca să nu mai fie nevoie de rampă.

  3. @alex_barca: Dacă scoatem câte o bandă și parcările am eliberat 11m și am ajuns la 24m. Să zicem că cifra de 20 a fost arbitrară și ne descurcăm cu 24.

    Dar ce te faci dacă în orașul nostru real, București, locuri de parcare nu sunt în spatele blocurilor, și nici parcări subterane. Dacă ai locui pe strada respectivă, ți-ai lăsa mașina la 10-15 minute distanță, sau ai cere parcări? Ce le-ai spune vecinilor tăi care cer parcări?

    @Filip: dacă scăpăm și de rampă, am ajuns la aproape 20, e și mai bine. Am aceeași întrebare, despre parcări.

    Discuția despre numărul de benzi nu e simplă. Pe străzi secundare cred că merge. Dar ce ne facem cu bulevardele? Nici acolo nu vrem măcar 2 benzi? Ce-i drept, bulevardele sunt mai late, deci încap mai multe lucruri. Pe de altă parte, a se remarca că am renunțat din start la spațiul verde dintre liniile de tramvai.

  4. Renunt la parcari (daca iti iei pian si nu ai unde-l pune in casa, e problema ta…), castig 4 metri. Renunt si la cate o banda pe sens, castigand astfel inca 7 metri. Total 11. Mai renunt la inca o banda auto si interzic traficul individual lasand doar spatiul minim necesar pentru un transport in comun civilizat. Voi avea astfel rampa, trotuar, spatiu verde, pista si spatiu pentru transport public. Am masina, dar nu m-am nascut in ea.

  5. La parcări va trebui să renunțăm treptat în timp. Iar parcările subterane sunt de 2-3 ori mai scumpe decât valoarea media a unei mașini din București. Da, aduc vești proaste, dar orașul e mult prea dens populat pentru a-l putea modela după chipul și asemănarea unei suburbii americane din filme.
    Cu privire la numărul de benzi, cred că normativele se aplică diferențiat în funcție de statutul străzii (pe care-l alegem noi până la urmă). Nu uita nici de benzile dedicate pentru autobuze/troleibuze, acolo unde nu există tramvaie/light rail.
    Sunt destul de multe bulevarde cu trei benzi, ar trebui făcută o listă cu cele cu două benzi și fără tramvai și putem discuta de la caz la caz.

  6. Că veni vorba, n-am mai pus benzi dedicate pentru transport în comun pentru că există tramvai și o soluție bună este să ruleze și autobuzele pe acolo, cu interdicție pentru alte autovehicule.

  7. Dacă aș fi planificator urban, n-aș putea lua o decizie într-un timp scurt. Aș dori să știu care sunt cele mai apropiate spații deschise și în ce măsură pot obține / licita pentru proiecte de parcări subterane, astfel încât la suprafață să pot amenaja spațiu verde / promenadă / parc / piațetă. În funcție de spațiul disponibil aș renunța la parcare + spațiu verde și aș obține 6m din asta. Dacă nu e necesară rampă contiuă, spațiul verde poate plomba rampa. Dacă e nevoie de rampă continuă, aș propune ridicarea nivelului trotuarului, astfel încât să nu mai fie nevoie de loc de rampă, trotuarul să aibă 2 m și să-mi rămână loc pentru amenajarea spațiului verde.
    Apoi aș evalua numărul de benzi necesare, în ce măsură traficul poate fi preluat de artere secundare cu sensuri unice, astfel încât să pot renunța la 2 benzi (una pe fiecare sens), degrevând alți 7 m.

    La final aș putea ajunge la necesarul de 22m. În continuare, nu prea mai am idee la ce aș mai putea renunța.

  8. Sa inteleg ca e vorba de amenajarea a ceea ce exista. Parerea mea de nespecialist este ca trebuie facut un plan pe termen mediu si lung in vederea unei optimizari a transportului in comun, parcarilor si pistelor pentru biciclete.
    1. Rampa de care vorbesti (care e in foto) nu stiu la ce foloseste, concret. Ea trebuie amenajata impreuna cu trotuarul in fata magazinelor, la coborirea pe carosabil. Iar daca magazinele au scari la intrare fie se ia din scari si se ia si din trotuar, in paralel cu magazinul pentru a face o rampa, fie se desfiinteaza scarile si se mai ia si din trotuar pentru rampa. Vorbesc de o rampa buna si utila, nu de o rampa facuta de dragul de a fi facuta. Cea din foto, daca e vorba sa urci echivalentul a 1 metru este total inutila. Trebuie sa aiba un unghi de maxim 7 grade daca nu gresesc.
    2. Spatiul verde va fi redus la un careu pentru pom de 1 m pe 1m si cam atit. El poate fi integrat trotuarului. Si tot pe trotuar va fi evident si iluminatul stradal, si statia de tramvai si eventualul parcometru.
    Daca e vorba de noi amenajari, spatiul verde trebuie sa fie spre cladire.
    3. Pistele ciclabile nu e obligatoriu sa fie pe marile bulevarde. E destula nebunie cu circulatia auto, ca sa mai fie generata si nebunia pistelor ciclabile. Ele pot fi amenajate intr-un circuit pe strazi secundare, in asa fel incit sa fie placere. (Va vorbesc din experienta nebuniei unui oras unde prin centru se face curierat cu bicicleta si s-au instatlat si statii de unde poti inchiria bicicleta. La ore de virf circulatia e un calvar, iat biciclistii alaturi de pietonii cu casti in urechi si care texteaza mergind fara a se uita sunt adevarate pericole publice.)
    4. Pe anumite bulevarde ar putea fi parcarea numai pe o singura parte. Si apropos, s-ar putea introduce parcometre, cu plata cu bani, card sau SMS. Si parcarea sa fie de la maxim 2 ore in zone ultra aglomerate la maxim 4-6. (Adica dupa un astfel de interval sa mergi sa platesti din nou sau sa dai un alt SMS).
    (rampa+trotuar + spatiu verde = 4, le reducem la 3 pe toate. 2 Piste = 2 plus o parcare inca 2. Ajung la „numai” 6 m). Adica sigur in loc de 2 benzi va fi una si cadem pe cei circa 20 metri. La mine vor fi 22.)
    5. Ar mai fi de adaugat, daca e vorba de un mare bulevard un „zid” de circa 1 m inaltime si lat de cam 25 cm intre cele 2 sensuri de circulatie. Care zid pe el poate avea ceva flori, verdeata…
    6. Si ar mai fi solutia nu pentru ce exista, ci pentru ce va fi amenajat, de pus pe o strada linia de tramvai pentru un sens si pe lata paralela pentru celalalt sens

  9. @IMP: Nu vrei să te faci planificator urban? Ai face cu siguranță o treabă mai bună ca ăștia de acum!

    @Stelian: Vorbim de ceva ce avem deja și trebuie reabilitat. Îmi plac ideile de integrare a trotuarului cu rampa, cum zice și IMP. Nu îmi place însă să eliminăm pista pentru bicicliști. Prefer să stimulăm deplasarea cu biciclete, în detrimentul mașinilor. Discuția despre parcare depinde și de unde privești, cum ziceam și mai sus: probabil locuitorii din zonă vor dori să aibă unde să își lase mașinile mai aproape de casă.

    S-ar putea trece spațiul verde pe mijloc, cu condiția să nu îngreuneze circulația transportului în comun. Dacă sunt doar tramvaie, nu e problemă, dar dacă trecem acolo și autobuze, ar putea să fie.

  10. @Ovidiu: Daca pista pentru biciclisti este parte a unui plan mare, care spune ca in 5-7 ani Bucurestiul va avea X km de piste, da, dar daca se pune pista numai de dragul de a avea pista, fiindca ea incepe si se termina pe acest bulevard, nu are sens.
    Sigur ca trebuie incurajat mersul pe bicicleta, dar sa fie facut un plan, publicat, discutat.
    Apropos, la New-York am vazut un sistem de parcare pe verticala pe sistem carusel. Cred ca ar fi bun in Bucuresti pentru locurile super aglomerate. Pentru cei ce locuiesc in zona in mod normal blocurile trebuie sa aiba niste spatii pentru parcare. Acum insa trebuie vazut ce se intimpla cu spatiul adiacent. Am vazut in primavara cica erau gradini: o chestie imprejmuita hidos si in care se cultivau balarii si niste spatii cica de joaca unde trona o gramada ce zice ca era nisip si niste leagane soldii… Adica niste spatii absolut inutile in loc sa fie amenajate spatii de parcare si aeli decente. Iar locul de parcare era pastrat de cineva cu o creanga mare pusa pe spatiu.

  11. Dar nu e mai normal ca aceste normative sa fie aplicabile numai proiectelor noi? Adica, strazile existente variaza ca latime din motive istorice, nu le poti reglementa a posteriori. Noile planuri urbanistice, da, le aprobi numai daca pastreaza latimea impusa.

    La urma urmei nici cand se schimba normativele in constructii nu reconstruiesti blocurile gata facute, de ce s-ar face la fel in cazul strazilor…

  12. Nu e mai logic sa schimbam normativul? Cum poti face un normativ care e inaplicabil?

Spune-ţi părerea

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.