La colțu' străzii

Alerg – cronica maratonului prin anii ’80, ’90, 2000

3 comentarii

N-am mai servit de ceva vreme cronici popcult, așa că în liniștea primăvăratică a weekendului, mă aplec cu întârzierea de rigoare asupra clipului „Alerg” colaborare triphop (?) între Afo, Bean, Chimie și Vali Umbră. Fiindcă merită să mai asculți și artiști underground, măcar pentru materialul altfel, autentic. Să dăm play, zic.

Videoclipul pornește cu Pegasul pe lângă calea ferată, imagine elocventă pentru mulți 30+  ca și cornetele pe țeavă sau legătura între creion și casetă.

E de pe vremea lui Nea Nicu’

… când totul era foarte simplu. Apare un alt tip de descriere, pe alte ritmuri a apartamentelor cu frigu’ și poate cea mai succintă imagine a lipsurilor și austerității anilor ’80 în doar două versuri care închid prima strofă:

Numa’ felu’-ntâi și linguri
Doamne, eram foarte singuri.

Apoi ne-am eliberat…

Puber simpatizant, îmi amintesc de Nicu Covaci într-un interviu de după Revoluție, în care declara „eu rămân haiduc luptând împotriva Puterii”. Mi se părea inadecvat ca soldatul japonez izolat, adică  ce naiba! Puterea fusese învinsă, Puterea e acum a poporului, lupta s-a sfârșit glorios. Bine, solistul Phoenix petrecuse ceva ani în exil și văzuse mai multe tipuri de Puteri și abuzurile lor, ceva ce urma să descoperim cu toții. La fel continuă și Bean:

Într-o țară-n care găsești foarte multe poame
Puterea se pasează, n-ajunge la oameni.

Tranziția se pierde printre „cartiere controlate de interlopi,  scandal, fotbal înjurături/mălai, făină, murături”.  Ce e interesant este că din discursul public a dispărut pe nesimțite „perioada de tranziție” iar cântecul o închide și el într-o strofă dedicată.  Pe final vine și explicația inserturilor etno pe tripul de față: țin minte stăteam mult la țară d-aia mi se duce fluieru’ la inimioară.

Sunt pe fugă, sunt mereu pe fugă

… așa începe strofa trei, cu refrenul actualității care nu mai are răbdare, un gând șoptit despre viteza prezentului fie ea legată de tehnologie sau viața de zi cu zi.  Decorul se schimbă modern în pasajul Basarab, alt simbol al vitezei, în contradicție însă cu lentoarea obosită a personajului care înaintează acum printre alte probleme, cu ipoteca („marea țeapă a secolului ce-a trecut„) sau se mișcă printre alte provocări: minorități, comunități, poți să speculezi oportunități. Un nou decor sclipicios cu accent pe formă nu pe conținut și alte noi dezamăgiri.

Reclama mai scumpă decât produsul
Parcă și Coca Cola își pierde gustul.

Avem comunități dar treaba e pe internet acum

Dacă în primele videoclipuri hiphop de prin ’99 se făceau drifturi cu Dacia 1310, acum Daciile lipsesc cu desăvârșire din peisajul (sub)urban, alt semn că tranziția e departe și melodia se cântă din România altei etape.

Probabil că melodia curgea mai bine fără patetismul predicii de încheiere care strică relatarea degajată a primelor trei strofe încercând să lege singurătatea de atunci cu cea de acum. Sunt de acord că „ăstia vând rețeta fericii prin publicitate„. E ok să observi îngrijorat noua putere de tip corporatisto-guvernamental,  e corect să notezi că „trăim la fel de controlați„, e sănătos să expui noile probleme ale societății. Dar nu se compară libertatea. Iar „ideea falsă a libertătii încă își face de cap” doar în mintea celor mai tineri gen Vali Umbră care n-au cunoscut lumea cealaltă, a lu’ Afo, în care n-ar fi existat deloc-deloc dar deloc „băieții cu tripu'”. Însă e mereu bine să-ți dorești și mai multă libertate în fața altor granițe de altă natură.

În rest, un deosebit montaj video cu temă parkour/urban running, care încheagă excelent acest inventar triphop al ultimelor trei decenii românești.

3 gânduri despre „Alerg – cronica maratonului prin anii ’80, ’90, 2000

  1. Pegasul ca Pegasul, dar eu tin mai bine minte pasarela peste calea ferata, trecerea in alta lume, din cartierul de blocuri in cel de case; apusurile care inroseau liniile de cale ferata, etc 🙂

  2. Prefer corporatia comertului de stat.

Spune-ţi părerea

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.