La colțu' străzii

Patriot?

28 comentarii

Azi e 1 Decembrie, e deja in Romania, mai e cam o ora pana se face si aici. De cateva luni am ales si eu ca multi alti compatrioti sa-mi incerc norocul intr-o tara straina. Cat am fost in Romania nu cred ca mi-am pus prea mult problema patriotismului, era tara mea, singura tara pe care o stiam, era normal sa fie singurul loc in care sa ma simt acasa.

Ei bine o data ajuns aici, acum, se naste intrebarea, sunt patriot? si pana la urma ce inseamna sa fii patriot? E suficient ca am spus tuturor ca eu sunt roman? Am facut-o oare cu gandul ca asta inseamna cu adevarat ceva?

Dar daca as fi fost pus in situatia de a-mi fi rusine de originea mea romaneasca? Daca oare inainte sa spun cu gura intreaga ca-s roman mi-as fi auzit colegii facand comentarii negative la adresa tarii, mi-as mai fi strigat atat de tare romanismul? Si pana la urma e cu adevarat ceva special in a fi roman? Tara care m-a adoptat de ceva vreme e cu zeci de ani mai avansata in orice domeniu, de la conditiile in spital pana la traficul de zi cu zi si grija oricarui vanzator fata de clientul sau. Nu cumva patriotismul trece prin stomac?

Asadar iubiti Romania? Daca da, o iubiti pasiv, doar pentru voi? Sau activ, vorbind si altora despre ea?

Emeric Imre – Nebun de alb

28 de gânduri despre „Patriot?

  1. O naţiune este o conştiinǎ naţionalǎ – cît valoreazǎ una, atît valoreazǎ cealaltǎ.

    De rumegat.

  2. Sa fii patriot inseamna sa iti iubesti familia si locul unde te-ai nascut, sa te identifici cu un popor, sa-i accepti istoria, partile bune si sa incerci sa-i schimbi partile proaste. Nu poti fi patriot emigrand in scopuri financiare. Daca emigrezi politic as mai intelege, dar cum sa fii patriot si sa iti parasesti patria pentru bani?!… Nu e o rusine sa pleci sa muncesti in strainatate, dar nu mai esti patriot. Daca alegi sa pleci pt ca tara e in situatie economica proasta, ai ramane daca tara ar fi in razboi? Nu cred. Deci in primul rand patriot e acela care isi iubeste tara ca pe nevasta…la bine si la greu, pana la sfarsit.

  3. ce-mi place trilu-lilu asta patriotic de fiecare data la 1 decembrie… si doar atunci.

    sincer, as fi preferat ca locul in care m-am nascut sa fi fost asa cum era inainte de primul razboi mondial, eventual in cadrul unei mari confederatii cu capitala la viena. dar cum asta e singura varianta contrafactuala mai buna decat realitatea, in contrapondere cu zeci de alte variante mai rele, e buna si romania asta, asa cu bune si mai ales rele cum e ea. nu-s mandru, nu-s patriot, dar n-are niciun sens sa ma pun cu istoria…

  4. As spune ca, desi traiesc in strainatate, in 2014, am de platit niste taxe in Romania. Deci sunt patriot. Cel putin in 2014. Pentru 2015, mai vedem, mai negociem….

  5. @Cristi: Gata, ai cedat? 🙂 Unde ai plecat?

    @Horia: Dacă nu sunt indiscret, pe unde ești?

  6. Deci eu care sunt emigrant, nu sunt patriot, vreau sa am un viitor in tara, dar pe majoritatea romanilor ii doare in c*r de asta, eu ma chinui intre straini sperand ca intr-o zi voi putea avea un viitor in tara, dar la conducerea tarii sunt niste paduchi care sunt tolerati. De preferat inainte de a acuza pe romanii emigrati de lipsa de patriotism, misca-ti fundu in strada la proteste. Dupa mai vorbim. Si nu mai sta pasivatunci cand jandarmii salta pe cineva care vorbeste publicului intr-o oarecare locatie a orasului.

  7. @Ovidiu, Anglia noul ElDorado romanesc 🙂

  8. Patriot nu inseamna sa te simti special, mandru ca esti roman etc. Astea sunt rastalmaciri stil Barbie&Ken invatate din mass-media idiotizanta si din filme: vai ce mandri suntem ca Nadia, ca elevii olimpici, ca nushce.

    Patriot esti atunci cand se sting toate amagirile astea festiviste. De exemplu cand urci muntii bine ferchezuiti ai Elvetiei, si nu te poti opri a te gandi cu nostalgie cat de liber te-ai simti in Retezat. Pentru ca nu are nimic special pamantul asta; legatura o simti cu oamenii, cu neamurile, cu strabunicii, cu amintirile si experientele tale, nu cu Arcul de Triumf.

    Nu cred ca trebuie sa le povestesti neaparat altora. E de-ajuns sa o iubesti doar pentru tine, ceilalti vor vedea asta. Stiti cum e, se zice ca un barbat e mai atragator pt o femeie daca el are deja una langa el. Inseamna ca e ceva de capul lui, daca il iubeste deja una 🙂

  9. @da gigel, nu esti patriot pt ca te-ai gandit la burta ta inainte sa te gandesti la tara. Imagineaza-ti urmatorul exemplu:” Eu vreau sa traiesc in pace in tara mea, dar pt ca ea se afla in razboi, am ales sa traiesc in pace printre straini unde eu ma chinuiesc..bla,bla”. Eu am ales sa raman in tara indiferent de cum e, bine sau greu. Am fost si la proteste, am strans si cureaua cand a fost cazul, dar nu am plecat si nu am de gand sa plec. Nici macar nu-mi pun problema ca mi-ar fi mai bine in alta parte.

  10. Prietenul la nevoie se cunoaste. La fel si patriotul.
    Intr-un fel e bine ca cei lipsiti de patriotism au ales sa plece.
    Romania va fi in cele din urma tara patriotilor ei, nu a plimbaretilor.

  11. si la ce ajuta patriotismul? romania e plina de patrioti – dupa cum sustin comentatorii de mai sus – si de asta tot de se traieste acolo. prefer sa fiu patriot intr-o alta tara, unde un cetatean nu este servitorul functionarilor, unde concetatenii mei nu sint o turma dependenta de ajutorul social, si unde respectul fata de cei din jur nu s-a topit in arsita binelui (dorit) de sine.

  12. s-a papat un cuvint. corect trebuia sa fie: „si de asta tot de ‘beep’ se traieste acolo.”

  13. @unapenet…eu zic sa emigrezi si sa fii cel mai patriot devenind apatrid. Astia sunt cei mai patrioti dintre patrioti. 😛

  14. emingrantii sint apatrizi si nepatrioti? asta e noua. cei din Romania o considera oare patrioata pe Herta Müller cind se mindresc de premiul ei literar? George Enescu a murit la Paris, era mai bine daca raminea la Dorohoi si isi exprima patriotismul prin lautarit la nunti si hore? Brancusi probabil trebuia sa ramina la Bucuresti dupa studiile de la academie, sa faca pietre de mormint. Artistice. Oare Raed Arafat ce-o fi, ca de bine de rau parca a facut mai mult bine la noi decit romanul verde (si patriot?) ctrl+v ponta.

    ca o concluzie: nu mi se pare corect sa masuram patriotismul cu ocaua nationalismului si centimetrul emigrarii.

  15. @unapenet, am spus ca poti deveni apatrid nu ca daca emigrezi esti automat apatrid. E o diferenta. Incearca sa citesti inainte sa dai raspunsuri. Faptul ca Enescu sau Muller sau Brancusi sunt personalitati nu inseamna ca au fost si patrioti. Nu pt patriotismul lor sunt venerati ci pt operele pe care le-au creat

  16. @mihai: „Eu am ales sa raman in tara indiferent de cum e, bine sau greu”
    Foarte bine, e alegerea ta. Sau poate nici nu a fost o alegere, ci doar un context de factori. Indiferent ce si cum, e o alegere personala, si nu trebuie sa ii judeci pe ceilalti prin prisma alegerii tale. Fiecare a facut asa cum a crezut el mai bine.
    Eu personal ii prefer de o mie de ori pe cei care au ales sa plece afara la munca, in detrimentul celor care stau in crasma asteptand ajutorul social. Or fi cei din urma mai patrioti decat ceilalti in ochii unora, dar in ochii mei sunt doar niste putori ordinare.

    Nu sunt patriot, nu imi iubesc tara si nu simt ca i-as datora ceva. Dupa ani de zile in care mi s-a luat lunar jumatate din munca mea si mi s-a dat ***, dati-mi voie sa imi bag doua degete in gat cand vad tot acest teatru ieftin.

    PS: in momentul in care scriu aceste randuri, pe geamul de la birou pot vedea 3 gropi imense intr-un mare bulevard dintr-un oras al unui oras ppulat cu multi caini vagabonzi.

  17. @florin, sa plec la spalat batrani sau cules capsun sau pus parchet nu-i o treaba grea. Nu e vorba de context ci de alegere. oricand as fi putut sa plec asa cum au plecat milioane. Spui ca „fiecare a facut asa cum a crezut el cel mai bine”…sigur ca asa a fost. Fiecare si-a urmarit interesul personal si ala a fost cel financiar. Cum pot fi patrioti cei care au plecat si si-au lasat copiii in tara? Cum pot fi patrioti cei care au plecat si si-au lasat parintii la 80 de ani sa ceara la straini un pahar cu apa? Daca nu iti iubesti familia cum poti sa iti iubesti tara?! Te plangi ca ti s-a luat jumate din munca?1 Poate erai platit inainte dublu fata de cat merita munca ta si cand ti s-a luat jumate din salariu ai primit exact cat valora munca ta. Vezi caini vagabonzi si gropi in asfalt?! pai alea sunt acolo pentru ca niste oameni gandesc exact ca tine si ca cei care au ales sa plece si au zis: „Vad de mine si de soarta mea, nu ma intereseaza de comunitate sau de tara in general. Nu muncesc decat pt mine si cum eu nu cad in gropile alea sau nu sunt muscat de cainii aia, nu ma intereseaza ca aceste probleme exista”. Asta e problema numarul 1 a Romaniei, ca are o populatie si nu un popor, ca este o tara si nu o patrie.

  18. Nu e chiar problema numărul 1, dar România are într-adevăr o problemă importantă cu cei prea grăbiți să generalizeze și să jignească.

    Mihai, tu, personal, ce faci ca să meargă bine României? În afară că pierzi vremea comentând pe aici…

    Cât despre: „sa plec la spalat batrani sau cules capsun sau pus parchet nu-i o treaba grea”, aici ai o problemă de percepția a realității. Muncă fizică zece ore pe zi, șase zile pe săptămână, nu e o treabă grea? Ba da, e al naibii de grea, și nimeni nu o alege pentru că numai poate de bine, ci pentru că nu are alte soluții.

    România încă mai rezistă, economic, pentru că vreo trei milioane dintre cetățenii ei au ales munca grea.

  19. @mihai
    mai usor cu judecatile. asa cum nu te judeca nimeni de ce ai ramas, nu ai nici dreptul sa ii judeci pe cei care au plecat. chiar la spalat la cur mosnegi. e o munca utila si aia.

    personal, nu-s patriot. am fost, cand aveam 20 de ani. mi-au trecut fluturasii intre timp.
    nu-s nici mandru, nici nu mi-e rusine ca-s roman. n-am nici un merit in chestia asta. puteam sa am ghinion si sa ma nasc in Somalia, sau sa fiu mai norocos si sa ma nasc in Norvegia.

    problema numaru unu a Romaniei nu e asa o chestie de finete cum incerci sa sugerezi, ci una mult mai simpla:
    romanii, in majoritate, sunt lenesi, mincinosi si neseriosi. nu toti, doar o majoritate. si din majoritatea aia se fac si alegeri, se aleg si politicieni, si patroni, si angajati.
    stiu foarte bine ce spun, pentru ca am fost si eu tot cam asa. m-a schimbat (de voie sau de nevoie) contactul cu alte culturi.
    in momentul in care va exista o MAJORITATE de romani harnici si cinstiti, se vor imbunatati si lucrurile pe scara larga.

    mi-aduc aminte si acum ca am vrut sa intru in politica locala pentru ca era sarac lipit. si scopul principal era sa imi pot lua repartitie la un apartament de la Primarie. din fericire (si pentru mine, si pentru romani), n-am reusit. din nefericire pentru romani, au reusit altii care erau mult mai lacomi decat mine. 🙂

  20. nah, cam am cazut in acelasi pacat pe care ii sfatuiam pe altii sa-l evite.. 🙂 am judecat poporul roman.

  21. Mihai, bucata de fraza cu „mi s-a luat lunar jumatate din munca mea” nu se referea la faptul ca cineva mi-a redus salariul. Se referea la faptul ca luna de luna, statul roman imi ia N feluri de impozite (pe salar, contributii sociale, contributii la sanatate, accize, TVA, impozit pe casa si masina) care cumulate fac peste 50%.
    De peste 10 ani de cand sunt in campul muncii, imi tot fac datoria fata de tara, muncind si platindu-mi impozitele. Si ce primesc in schimb? Nu mare lucru. Ma leg de gropile din asfalt si de cainii vagabonzi, tocmai pentru ca ei sunt eterna problema a autoritatilor romanesti platite (si) DIN BANII MEI. Alea sunt acolo nu pentru ca unii au plecat la munca in Italia ci pentru ca statul roman praduieste banii pe diverse prostii si pe multi lenesi.
    Din motive din astea discursurile despre patrie si patriotism ma cam dezgusta.

  22. @Ovidiu, articolul intreaba ceva, eu am raspuns. Ti se pare ca asta e pierdere de vreme? O fi dar atunci de ce mai tineti blogul asta daca vreti ca lumea sa nu piarda timpul aici?! Eu am spus ca „sa plec” nu e o treaba grea, nu sa spal batrani . E o diferenta. E usor sa pleci nu e usor sa muncesti acolo.
    Eu stiu ca cei plecati care comenteaza aici incearca sa-si agaseasca scuze sa se impace in primul rand cu ei insisi. Daca erau capabili traiau decent in tara asa cum sunt multi care traiesc decent in tara. Poate ca sunt si ei capabili, dar au ales calea usoara.

    Patriotismul celor plecati este ca iubirea de familie a unui barbat ce divorteaza pt ca gaseste o nevasta mai frumoasa sau mai bogata. Nu poti spune ca iti iubesti tara atunci cand ai ales sa o parasesti. Subliniez: AI ALES , pt ca nu ai fost nevoit. Una e sa nu ai ce manca, asta e nevoia si alta e sa vrei mai mult, asta e alegerea.
    P.S Ovidiu, indiferent ce produc eu si un ac, e pentru tara mea.

  23. Totuşi, Mihai, soţia ţi-o alegi.

    Şi eu cochetam cu „patriotismul” în trecut, până mi-am dat seama că viaţa e scurtă, că tot ce contează e să-ţi faci datoria faţă de comunitatea în care trăieşti cât de bine poţi. Iar ea să nu-şi bată joc de munca ta.

    Evident, în România, cei care gestionează munca mea o gestionează foarte prost şi asta îmi face mie viaţa imposibilă (infrastructură proastă, sistem medical pe cale de dispariţie, corupţie şi şpagă generalizate, sistem educaţional bazat pe „meditaţii”, mentalităţi cu care eu nu pot fi de acord – în România trebuie să te „descurci”).

    Patriotismul a fost o găselniţă bună pentru a justifica formarea statelor naţionale dar vremea lui a trecut.

  24. Sunt plecat din tara de aproape 4 luni si nu intentionez sa ma intorc. Eram patriot cam pe vremea in care aveam 14-15 ani, dar intre timp mi-am dat seama ca eu nu sunt dator cu nimic tarii dincolo de respectarea legilor ei si platirii impozitelor. Nu sunt legat de glie, asa ca faptul ca s-a intamplat sa ma nasc in Romania nu inseamna ca e datoria mea sacra sa raman acolo pana cand inchid ochii.

    Nu as fi plecat daca simteam ca lucrurile s-ar putea ameliora. Dar din pacate avem parte de coruptie [care merge de jos in sus si de sus in jos in acelasi timp], mentalitati pe alocuri retrograde [am indraznit sa ii spun cuiva ca Cheloo a spus o prostie si am fost luat cu „Sodoma si Gomora” si alte d-astea, de exemplu] si lipsa de educatie [ezit sa folosesc „nesimtire”, pentru ca e prea dur, dar si „nepolitete” pentru ca e prea bland]. Vad si mai sus, aia care pleaca sunt d-astia care „culeg capsuni” si „spala batrani”, zici ca Romania e patria lorzilor si inaltei societati iar acuma aia „se umilesc” [asta ca sa nu spun ca in sine munca nu e niciodata rusinoasa cata vreme e facuta cu seriozitate].

    Nu vreau sa ma mai intorc. Acum vreo 7 ani am plecat la niste rude din afara tarii si am stat acolo 3 saptamani. Dupa o saptamana simteam dor de casa de nu mai stiam de mine. Doi ani mai tarziu am facut din nou acelasi lucru, dar de data asta m-am simtit aiurea cand m-am intors. Acum sunt aici, in Geneva, de cat sunt si nu simt ca mi-e dor de Romania. Ma voi duce de sarbatori sa imi vizitez parintii si cam atat. Ma gandesc serios daca ar avea rostul sa-i invat pe eventualii mei copii limba romana, in acelasi timp.

  25. @Indy, mama, copilul lasat in tara ti-l alegi? Aia cu nevasta era un exemplu. Sunt mii care si-au lasat parintii de 80 de ani in tara sau copii de gradinita. Ideea e ca plecand dupa bani nu ai cum sa spui ca-ti iubesti tara mai mult decat pe tine si nu ti-ai da viata pt ea. In concluzie nu esti patriot. Nu e o rusine, doar ca ar trebui cei plecati sa admita asta. Sa mai aduc aminte de discursul lui JFK cu „nu te intreba ce face tara pt tine, intreaba-te ce faci tu pt ea”?!

  26. Era o poveste. Cica doi oameni au plecat odata in bejenie si ajung intr-o imparatie departata. Acolo ii intreaba imparatul locului:

    – Cum sunt oamenii si locurile de unde ati plecat?

    Primul raspunde:
    – La noi oamenii sunt pizmasi, lenesi, mincinosi, hoti si neseriosi, si am plecat ca nu mai suportam mentalitatea lor de milogi comunisti.

    Atunci imparatul raspunde:
    – Apai asa sunt oamenii si pe la noi, bade. Cauta-ti de drum in continuare.

    Al doilea raspunde:
    – La noi oamenii sunt buni si harnici, si prieteni, si voiosi, dar din pacate e o saracie lucie si n-ai deloc de-ale gurii, si a trebuit de nevoie sa plec sa-mi fac un rost in lume.

    La care imparatul raspunde:
    – Apai asa sunt oamenii si pe la noi, bade. Bine-ai venit in imparatia noastra, ca avem nevoie de asa un ajutor in imparatia noastra.

  27. Incercand sa fac abstractie de acest MEGA-CLISEU al generatiei noastre cu „nimeni nu are dreptul sa judece pe altcineva” (pe bune?!? credeam ca numai tatuajele de pe fotbalisti sustin asta…), as zice ca pentru cei care au plecat (unii dintre ei), nu poti fi si cu dansa-ntr-ansa si cu sufletu-n Rai. In fond, daca ai vrut o viata mai usoara, mai asezata, mai putin nevrotica SI AI AJUNS S-O AI, de ce insisti sa te consideri/consideram si patriot? Poate ca meritai acea viata, poate ca Romania chiar nu te merita pe tine, nu neg asta, dar…”ubi patria ibi bene” nu e un „altfel de patriotism”, e definitia anti-patriotismului.

    Si da, asta nu inseamna ca toti cei care pleaca sunt ne-patrioti – pentru ca stiu sigur ca sunt si din aceia care regreta, care s-ar intoarce, care urmaresc continuu ce se intampla in Romania, care se implica in chestii care au legatura cu Romania. (Si, evident, nu inseamna nici pe departe ca toti cei ramasi aici sunt patrioti…altfel am fi mult mai departe)

    E clar ca traim vremuri in care patriotismul pare desuet, dar pentru cei care prefera sa creada (sa creada, da!) ca faptul ca s-au nascut intr-o tara si nu intr-alta are un anume Sens si ca Sensul acela le traseaza niste obligatii morale, nescrise (cu riscul, vai!, de a le limita libertatea absoluta pe care o preaslavim atat), atunci…atunci pentru ei, putini sau multi, se poate vorbi in continuare despre patriotism.

  28. România .(Dacia) Bucata aceea de pământ , pe care stau românii , nu are nici o vină. La ea se uită cu jind foarte multe nații . Dacă a reușit poporul din zona aceasta să rămână pe teritoriul ei 2000 de ani , înseamnă că vor mai rămâne mult timp .
    Știți voi oare că la Bugiulesti-Tetoiu (jud. Vâlcea) au existat primii hominizi” Descoperirile de la Bugiuleşti, a căror vechime de cca 1,8 – 2.000.000 ani au fost atestate internaţional la Congresul de la Bratislava (1975). http://galusvalenta.wordpress.com/2013/05/22/la-bugiulesti-tetoiu-au-existat-primii-hominizi/
    Știți voi oare că linia Omu-Boilita-Cugir-Pecica pe care o trasează cetățile dacice în jurul curgerii Mureșului coincide perfect cu
    linia lamda-epsilon din constelația Dragonului astfel este proiectată pe constructurile dacice pământești ? http://extraterestriiprintrenoi.wordpress.com/2012/11/17/kogaion-ii-andrei-vartic/
    Da, poți fi patriot și când pleci din țara ta pentru bani atât timp cât te gândești că la un moment dat , te vei întoarce în țară cu toată agoniseala ta. Patriotismul nu ține de cum ai spitalele sau cât de frumos se poartă cel de la magazin cu tine . Acestea sunt doar ceva probleme de organizare administrativă și de respect reciproc . Stați liniștiți că și în afară sunt o grămadă de indivizi care te pot păcăli cu zâmbetul pe buze când îți vând ceva. 🙂 Nu mai judecați după aparențe.
    Mai era vorba aceea: “Bun venit în România! Fixaţi-vă ceasul cu 50 de ani în urmă.” E un paradox pentru că în realitate eu știu că România e cu multe ore înaintea Occidentului 🙂
    Avem o țară minunată cu tot ce vrem noi. Depinde de noi și numai de noi cum o facem , să ne placă sau nu. Mulți se plâng că e greu în România pentru că alții le fac viața grea . Dar voi , voi ce ați făcut pentru binele țării și al celor din jur? Măcar să nu îl lași pe celălalt de lângă tine, să îl înveți să îl constrângi, să nu mai fie prost sau idiot să facă rău . Ați făcut asta ? Cred că e vorba mai mult de o problemă de mentalitate. Am mai observat că românul îi face rău celui de lângă doar așa că vrea el . O fi și asta o metodă ascunsă a celui de Sus de a-l învăța pe cel care le pățește să se ferească pe viitor.
    În România avem politicieni ieftini , lacomi , corupți și ușor de momit , preşedinţi nesimţiţi . Ce poți să le faci ? Aceștia sunt , cu ei defilăm . Cum ați vrea să învățam să ne ferim de rău , dacă nu ne-am confrunta cu el ?
    Știți voi oare ce avea de gând să facă „prostul” ăla de Ceaușescu împreună cu câțiva români isteți pentru România ? Au vrut să facă bancă împreuna cu câteva țări arabe , un gen de FMI să împrumute bani altora cu dobânzi mai mici . Exact cum au făcut cei din Alianța BRICS . Liderii statelor BRICS au semnat un acord cadru privind crearea unui fond de rezerve valutare și o nouă Bancă de Dezvoltare (Brazilia Rusia India China Sout Africa (South Africa) . Ceaușescu & Co a vrut să facă asta acum 24 de ani . De aceea au vrut cu orice preț să scape de el cât mai repede și le-a reușit planul , pentru că au existat trădători .
    Așa ar arăta o lume fără România . http://www.youtube.com/watch?v=-dZGDy45ZeI
    Cei care ați plecat să faceți bani prin țări străine , fiți cu băare de seamă , învățați ce poate fi luat de bun de pe acolo, nu așteptați să vină cineva să vă facă oridine acasă. De va veni cineva , va veni cu un singur scop. Acela de a ieși doar în câștig . Pune-ți mâna și aplicați ceva bun din ce ați văzut pe unde ați fost plecați. În contextul de azi, dacă cea urât se va întâmpla la nivel internațional , întorceți-vă în România. Pentru că mai târziu , nu vă veți mai putea întoarce. Doamne ajută !

Spune-ţi părerea

