La colțu' străzii

După turiști, grecii ne fură și nunțile, cu tot cu slujbă ortodoxă!

57 comentarii

Fiindcă mâine poimâine se termină postul Paștelui și încep nunțile anului 2013, mi-am amintit de ultima directivă dată de CEO Daniel. Cea cu nunțile și botezurile obligatoriu în biserica de domiciliu. Nu în aer liber că natura (făcută de Dumnezeu) „nu e sacră nici solemnă!„. Era pe vremea lui Ioan Botezătorul și a nunții din Cana Galileii dar BOR zice că nu, nu mai e, nu se poate nuntă și botez decât în biserica de care aparții. N-am înțeles prea bine cum stă treaba asta și cât te mai costă dezlegarea dacă totuși ai altă adresă de buletin decât cea a bisericii unde vrei să-ți pui pirostriile. Mai nou se va dezvolta birocrația ortodoxă, să vezi aici bani la negru!

Am priceput însă faptul că preafericitul dorește eficientizarea sucursalelor mai puțin productive și limitarea pierderilor în cazurile tot mai des întâlnite ale nunților în aer liber. Cum adică nuntă în aer liber? Fără cerșetorii aciuați pe lângă biserica noastră? Fără bani pe lumânări și ceara aia recuperată? Fără să controleze biserica fiecare popă unde, ce și cum încasează cunună? Inacceptabil.

Dar cum românii dau buzna la bulgari și la greci pentru vacanțe sau înmatriculări de mașini, mai nou vor avea încă un motiv pentru o nuntă la vecini. Fiindcă da, o nuntă grecească tot pe acolo te duce ca și cheltuieli, asta dacă ai un pic de nerv să te ocupi de partea logistică. Și nu trebuie să fie neapărat Santorini, pot fi câteva locuri fantastice de petrecut nunta în Thassos, care e la doar zece ore de condus lejer. Iar popi greci dispuși să cânte găsești pe toate drumurile lor, pe lângă că găsești destui tineri popi români trimiși pe la ceva seminarii și mânăstiri p-acolo.

Apoi se pune următoarea problemă: ce faci cu mirii non-ortodocși?

E un fenomen, la peste trei milioane de români duși prin lume dar și la cei rămăși p-aici care se mai amestecă, vezi ea cu italianul, olandezul, americanul expat, ca să nu mai zic de secularele nunți maghiaro-române. Că scandalul orgoliilor stupide ale familiilor bate la ușă și când amândoi sunt români verzi creștini, însă ea e greco-catolică și el ortodox. Doamne ferește! de vreo mireasă sau mire „pocăiți”! Îți trebuie abilități de diplomat de carieră să jonglezi cu un astfel de eveniment.

Și în timp ce alte culte creștine te primesc cu brațele deschise, preoții români ortodocși te trec printr-un ritual d-ăla de îți schimbă și numele, pupi șapte icoane neigienizate și mai și te ungi cu ulei Floriol, chipurile mir. Aș fi avut și cuvinte de laudă despre ce frumoasă ar putea fi cununia ortodoxă inclusiv partea cu pirostriile care să știți că încântă ochii de expați, dar îmi piere orice exaltare estetică în fața buzunarului sutanelor băștinașe.

Niște amici exasperați de presiunea familiilor, mai în glumă mai în serios cochetau împreună cu nașii cu ideea angajării unor actori ca sobor de preoți. Ca să nu mai treacă prin idioțenia ritualilor și să aibă și familiile împăcate că vezi Doamne, tradiția…

Nunta în aer liber era o ieșire elegantă din aceste dileme inter-culturale. Ba chiar era o frumoasă încadrare a ritualului creștin în eveniment, mai ales dacă locul petrecerii lac, deltă, munte, mare  permitea cununia în aer liber. Ei bine, nu! La ortodocșii români, în niciun caz. Ca să fie clar, s-a dat și decizie oficială chiar în postul Paștelui, cât să-ți dea planurile de nuntă în aer liber peste cap.

Și-uite așa, că tot vine Paștele, îmi amintesc de pastorala din 2011, aia din plină criză cu salarii tăiate și TVA mărit. O țin minte nu de alta, ci fiindcă am fost obligat să stau și să ascult slujba până la capăt, în timp ce lumea fugea înapoi la cozonaci cu lumina în traistă. Știți ce propăvăduia CEO Daniel în 2011? Nunțile și botezurile! Asta era durerea lui cea mai mare în mesajul de Paște din acel an, ba chiar a declarat anul 2011 „anul nunților și al botezilor”! Doi ani mai târziu a mai reglementat nițel sursa încasărilor.

Eu unul aud tot mai des de cupluri care au schimbat nunta ortodoxă românească pe cea ortodoxă grecească. Plus variațiuni gen schimbat sarmaua româno-ortodoxă pe cea de pe plaja croată, că și acolo se mai găsesc biserici ortodoxe. Din tabloide aflu de nunți românești în Monte Carlo, dar cunoscuți d-ăștia n-am.

Voi știți de nunți d-astea intenționat fugite din țară? Mai știți vreo altă soluție ortodoxă pentru cununie în aer liber? Iar ortodocșilor cununați astfel până acum o lună, pe când încă era solemn și sacru deci permis, vă zic, huă nesolemnilor, profanilor, nerușinaților!

57 de gânduri despre „După turiști, grecii ne fură și nunțile, cu tot cu slujbă ortodoxă!

  1. Sigur se fac nunti ortodoxe la negru si cu siguranta se vor aproba exceptii pentru anumite persoane, cu dare, pe care biserica nu o sa le refuze, ca ar fi pacat. Ca idee mie imi suna bine nunta la Greci pe malul marii albastre:), dar aveam parerea asta cu mult inaintea deciziei BOR…

  2. Păi atunci casă de piatră! 🙂 Iar ca buget, pot să te asigur că pe plajele grecești vei ieși mai bine decât într-o locație medie din București sau Mamaia. Plus un weekend de vis.

  3. Mda, un articol scris pe o singura ideea, si aceea falsa. Efectul masurii e in principal ca nu se vor mai face atatea cununii religioase “de fite” pe la nu stiu ce manastiri sau biserici “cu nume”. Dar sa fac un scurt inventar chiar si incomplet al erorilor din articol, pe rand:
    1. Nu exista biserica de domiciliu, ci biserica parohiala, respectiv cea la care de obicei slujeste si duhovnicul.
    2. Nunta din Cana Galileii a fost la evrei, oficiata de un rabin, nu de un preot.
    3. Cununia religioasa e o Sfanta Taina care numai in cazuri speciale se poate efectua si in alta parte decat in Biserica. Dar nu e obligatorie! E o casatorie in fata Domnului, nu a unei legi trecute prin parlament. Partea de petrecere in aer liber n-ai decat sa o faci unde vrei, dupa casatoria civila.
    4. Nu orice preot te poate cununa religios si in orice conditii. Ca si fapt divers, inaintea cununiei mirii trebuie sa se spovedeasca (asa ca preotul trebuie sa-i inteleaga!), iar nasii trebuie sa fi fost in prealabil cununati. Asta daca vrei sa fii cununat ortodox (iarasi, nu te obliga nimeni!)
    5. Pentru a face o slujba ortodoxa mirii trebuie sa fie ambii ortodocsi (botezati sau mirunsi); exista si nunti ecumenice in care un mire e ortodox si celalalt catolic sau protestant (nu neoprotestant). Dar iarasi, cuplurile de religii diferite pot fi casatorite numai civil.
    Ma opresc aici din lipsa de timp, chiar daca mai sunt destule alte lucruri de comentat. Va sfatuiesc ca atunci cand scriti ceva, sa verificati daca sunteti in cunostinta de cauza – aici tocmai ati dat dovada ca habar nu aveti ce inseamna o nunta religioasa sau un botez.

  4. Andi o parere se spune pana la capat – si se spune frumos – daca incepi ceva si nu duci la bun sfarsit la ce bun sa incepi? Tot ce ai spus tu mai sus este corect pe bucati, doar ca… vezi…. si in Grecia exista tot ortodoxie, sau ortodoxia lor e diferita de a noastra?
    Ai dreptate, Cununia religioasa este o Sfanta Taina si atunci te intreb ce treaba are cununia civila aici? Nu te poti cununa religios daca nu treci pe la primarie inainte deci, pana la urma conform Bisericii cununia si legile date in parlament se cam intrepatrund.
    Ca idee dupa parerea mea exista un singur Dumnezeu, restul (toate tipurile de religii si reguli stricte) sunt din mana omului fara legatura prea mare cu divinitatea ci alt cu alt gen de interese. Cam asta vrea sa spuna articolul in mare.

  5. Mi se pare din ce in ce mai nefiresca preocuparea aceasta mercantila a preotimii. Si, d-asta, cred din ce in ce mai putin in ei. Pacat de cei care sunt daruiti. Este chiar o obraznicie sa mi se impuna unde sa ma inchin, unde si la le biserica (care ramane oricum un loc aparte, macar pentru linistea aceia tainica din interior), sa ma duc, unde sa ma spovedesc (daca asta ma descarca si ma impaca). Este groteasca preocuparea pentru asa ceva. Nu cred ca este firesc ca un preot sa traiasca in saracie, in lipsuri dar, un pic de asceza ar trebui sa accepte. Nu stiu ce au jurat la,,popire”, dar cred, cu siguranta, ca s-au obligat la asa ceva. Laudarea unor reprezentanti cu ,,tot mai multi tineri vin spre biiserica” nu este datorata respectului sau chemarii bisericii, ci datorita saracirii, lipsei de perspectiva, a conditiilor economico sociale.

  6. @Moromitic, @Gabi
    Ce am scris mai sus a fost pentru a demonstra cât de superficial a fost scris articolul.
    Ortodoxie bineînţeles că este în Grecia, acolo adu chiar certificate de botez şi au nevoie de ele pentru a se căsători. Nu ştiu la câţi români le-au cerut aşa ceva înainte de căsătorie.
    @Gabi, cum aţi scris, căsătoria religioasă e o Sfântă Taină, e sacră, nu te joci cu ea să o faci mai „fun”, mai exotică. Dacă vrei distracţie , există şi partea civilă şi petrecerea de după.

  7. Andi – spune ceva de partea mercantila!!!

  8. @Andi – :). Inteleg ca dorinta de a vrea o cununie pe malul marii poate parea o fita, o distractie, eu imi doresc asta pentru ca imi da un sentiment de spatiu. Nu doresc sa fac un spectacol din asta. Este ceva intim. Cred ca sacralitatea aceastui moment are legatura cu locul in masura in care partenerii se simt conectati cu locul respectiv. Am participat la nunti in biserici de cateva ori si sincer totul se desfasoara pe banda rulanta, nu-mi da senzatia de sacru ci mai mult de ceva ce trebuie facut. Eu nu imi doresc asta. Cred ca un preot, un adevarat preot, poate fi preot in orice loc sau cel putin asa ar trebui. Conteaza mesajul transmis de preot si cum este mesajul transmis si inteles nu locatia in care este transmis mesajul.
    Si inca ceva, pe mine partea birocratica ma preocupa doar in momentul in care ma lovesc de ea, in rest incerc sa o ignor, am foarte multe alte lucruri care ma preocupa. Deci, nu, nu stiam ca in Grecia ai nevoie de certificat de nastere, dar am un certificat de nastere si am sa-l depun daca si cand va fi cazul:). Iar faptul ca ai nevoie acolo de un certificat si aici nu, ca aici trebuie sa faci ceva si acolo nu, demonstreaza din nou, doar ca biserica ortodoxa nu este unita, nu are un mesaj unitar desi este aceeasi religie…dupa cum spuneam aici discutam despre alte interese nu despre credinta.

  9. Pai mirii care nici nu stiu unde le e biserica parohiala cum o sa se simta conectati? Normal ca in padure li se va parea mai familiar. Daca nu l-au vazut in viata lor pe preotul paroh, de ce l-ar alege tocmai pe el sa le faca slujba? Isi vor alege preotul dupa orice alte criterii. In acest fel, ei sunt cei care trateaza casatoria ca ceva ce trebuie facut.
    Culmea ironiei, cand sinodul ia o decizie in senzul uniformizarii cultului vine acuzatia ca biserica ortodoxa difera in regulile administrative!

  10. @ AT, nu vreau sa fiu rautacioasa dar ar fi greu pentru orice om, care nu traiste in padure sau departe de civilizatie, sa nu stie unde este biserica. La cate biserici s-au construit este fff greu sa nu gasesti cel putin una cand iesi din casa.
    Vorbesti despre uniformizarea mondiala ca sa zic asa sau de „uniformizarea” in Romania? Pentru ca avem ortodoxie si in alte tari.
    Sincer? Din motivul uniformizarii au facut-o? Sau pentru a nu mai avea loc nunti de fite? Sincer, sincer?
    Despre ce vorbim aici despre credinta sau despre institutia bisericeasca? Nu inteleg de ce nici tu nici Andi nu raspundeti la intrebarea legata de credinta si tot ocoliti subiectul? Voi credeti ca daca nu te cununi in biserica inseamna ca nu ai credinta?

  11. Dumnezeu este in tot ceea ce ne inconjoara.
    Nu cred ca avem nevoie de o biserica pt. a ne casatorii religios.
    Toate aceste reguli impuse in ultimul timp imi repugna. La fel cu gardul de caramida ce inconjoara astazi Mitropolia. De ce au nevoie de ziduri, de garduri? Era acolo un corcodus salbatic ce inflorea primul din toata gradina. Ma bucuram mereu vazandu-l. Acum vad un gard oribil.
    Cat costa toate aceste lucruri? Voi, preotilor, vedeti ca sunt oameni care nu au ce manca? Vedeti ca tinerii fac un singur copil pt ca nu au ce creste decent mai multi copii?
    Au fost inundatii si domnul Becali a construit sute de case. Cate case a construit biserica romana?
    Cred ca Iisus ne-a invatat despre iubire, ajutor, libertate si bunatate. Nu despre garduri, impunere de reguli si respingere. El i-a primit pe toti cei care au venit la El. De ce noi trebuie sa respingem pe cineva care vrea sa fie casatorit in sfanta taina a bisericii ortodoxe?

  12. Eu sunt agnostic, deci din punct de vedere religios chestiunea mă lasă rece. Am făcut cununie la biserică pentru că a vrut soția, și de dragul ei pot să suport două ore niște popi cântând (ba chiar pot să ascult prostiile pe care le spun, dar asta e altă discuție). Am precizat asta ca să fie clară perspectiva.

    La subiect, nu înțeleg politica BOR, am impresia că își ratează obiectivul misionar (pe care, ce-i drept, ortodoxia nu l-a asumat cu adevărat niciodată prin telogia proprie). Biserica se mulțumește să organizeze minimal ritul pentru cei botezați ȘI care trec măcar din când în când pe acolo. Nu prea îi pasă de cei ce nu sunt botezați și nici de cei ce sunt doar formal ortodocși. Sinodul se ascunde după cifra de ortodocși declarați la recensământ, fără să facă nicio discuție despre câți dintre respectivii chiar au vreo treabă cu credința și se bucură la subvențiile de la stat. De când a venit la putere CEO Daniel, latura mercantilă s-a dezvoltat puternic, ceea ce nu face decât să accentueze problema.

    Chestiunea cu nunțile e perfect congruentă cu alte acțiuni recente ale BOR și parcă ar fi inspirată din practica statului român: cum te-am prins, cum te-am jupuit, că ai avut ghinionul să te naști ortodox (sau cetățean român, în celălalt caz).

  13. Masura e buna. Stau langa Casin, biserica din Bucuresti. Acolo este fabrica de nunti, iar in bisericile normale, de cartier nu se casatoreste nimeni. Asta nu face decat sa creasca „tariful” preotului de la Casin care asaltat de cereri va incepe sa isi ceara partea

  14. A…in plus e de bun simt sa fie normal ca botezul, nunta si inmormantarea sa se faca la ortodocsi in biserica pt ca astea sunt „taine”. Dca am fi protestanti nu ar fi nicio problema, dar si asta este un aspect care separa ortodocsii de protestanti…rugaciunea si tainele se fac in biserica

  15. Pai sa-ti dai copilul la scoala din cartier, sa te cununi si sa te ingropi la biserica din cartier, sa cumperi produse locale de la minisupermarketul de tip butic din cartier. Curat iobagie, mai hipsterilor mai 🙂

  16. In economia liberala de piata, cand nu-ti place furnizorul de servicii il schimbi cu altul, e inutil sa te lupti circularele interne ale corporatiei. Personal cred ca e preferabila o disociere clara intre statul libertatilor civile si o biserica stricta, decat un melanj stat-biserica in care pretul platit pentru liberalizarea BOR ar fi o bisericizare egala si de sens contrar a statului.
    Mie personal mondenitatile vestice gen cununie in aer liber imi par asemanatoare cu pateul vegetal si ciocolata de post: nu poti si pravoslavnic cuminte spovedit si impartasit, si americanizat smecher, si cu capra si cu varza.

  17. In cazul de fata, directica mi se pare nimerita, pentru ca este de fapt anti-mercantilizare si pro- incarcarea de sens religios a gestului. Vrei sa te cununi religios ? Pai fa-o pentru taina divina, nu pentru renumele caramizilor bisericii sau pentru florile de cires din parc. Iar tarifele sunt clar mai mici la biserica de cartier decat la biserica la moda. Per total, e ceva bun, zic eu.

  18. Bine că suntem noi, cei 300 de milioane de creștin ortodocși mai cu moț decât restul de șase miliarde 800 de milioane. Noi le știm pe toate, noi deținem unicul adevăr, noi vom ajunge în rai, iar toți ceilalți vor arde în flăcările Gheenei, pentru că nu se închină ca noi, pentru că mănâncă brânză în post, pentru că, pentru că.

    Cum poate cineva crede în asemenea prostii este dincolo de înțelegerea mea. Suferiți, fără să vă dați seama, de păcatul prea trufiei.

  19. Mie imi place si pateul vegetal si ciocolata de post (amaruie) si mai cred ca pamantul e rotund:). Raman la nunta pe malul marii;). Va doresc Paste Fericit!

  20. @Gabi
    Cred ca n-ai inteles ce am scris. Un adevarat ortodox are o relatie speciala cu biserica parohiala, unde merge la liturghie in fiecare duminica. Deci cand vine timpul casatoriei nu isi alege o biserica la intamplare, ci cea unde este acasa, unde este cunoscut de comunitate si de preot.
    Eu am raspuns la un comentariu anterior in care propozitiile se contraziceau una pe alta. Intr-una se critica biserica pentru uniformizare, intr-alta se critica pentru descentralizare.
    Poti sa ai ce credinta vrei, dar daca nu vezi legatura intre biserica si credinta, atunci aia nu e credinta ortodoxa, si atunci nu stiu de ce vrei sa te casatoresti intr-o biserica ortodoxa.
    Asta mi se pare culmea. Cei care se declara agnostici, de exemplu Ovidiu, par sa stie cel mai bine cum sa-si organizeze biserica ritualurile.

  21. Eu cred ca n-o sa mai dureze prea mult chestia asta cu nuntile (ortodoxe) facute la greci.
    Asa cum guvernul roman isi stoarce creierii cum sa inchida poarta inmatricularii masinilor in Bulgaria (numai ca guvernul roman nu poate cadea la intelegere cu guvernul bulgar peste cadrul legal european), logica de afaceri il va face pe Prea Fericit sa solicite bisericii surori grecesti sa refuze taina casatoriei cetatenilor romani. (Taina, taina dar sa stim si noi.)
    Daca Prea Fericitul grec va da curs rugamintii omologului roman (doar pastorii ungurean si cu cel vrancean se vorbesc sa fure turma moldovanului) vom ajunge in situatia in care orice ortodox, mai putin romanii, se vor putea cununa in Grecia.
    Iar turmei sa-i intre bine in cap autocefalia. Ce leaga Sinodul local de glie nici Dumnezeu din ceruri nu dezleaga.

  22. Hristos a-nviat!
    Pe scurt, raman la parerea mea ca interzicerea nuntilor (ortodoxe) in aer liber sau in afara bisericii de domiciliu e o ipocrizie. Adica stirile diminetii imi arata slujbe de Inviere tinute pe plaja… insa o slujba de nunta, nu, nu, nu, e interzis. Iar daca pana acum doua luni o nunta in aer libera era sacra si solemna, acum nu mai e.

    In rest, de mare efect pastorala din 2013, citez: „pretuieste demnitatea preoteasca prin scutirea clerului de impozite si de obligatia indeplinirii serviciilor municipale”. 😀

  23. O nunta in aer liber era si acum 2 ani ne-sacra si ne-solemna, acum se corecteaza o greseala. Sigur ca nu se pune problema fix in termenii astia, dar in fond asta este.

    Oamenii carcotasi vad decizii de business oriunde vor sa le vada. Cei care privesc lumea intr-o cheie mercantila vor percepe orice gest ca pe-un gest mercantil (e natural, cumva). Fiindca posibilitatile de interpretare sunt multiple, iar oamenii mercantili pe deasupra au si o versatilitate a gandirii care le permite sa vada mereu tot felul de „laturi” si „unghiuri” 🙂 crestinii sunt mai slow, ce sa faca, pe ei ii invata Scriptura si Biserica sa fie de buna-credinta si sa-si vada de pacatele lor, nu sa stea mereu cu ochii pe greselile altora.

    Si cum bine zicea cineva mai sus, cel mai tare e cand cei declarati ne-crestini (sau cu puternice idei protestante, ca astea-s trendy azi, de cand cu Hollywood-ul) invata ei Biserica Ortodoxa cum ar trebui sa-si faca treaba mai bine. Adicatelea, ei oricum n-ar da pe la biserica – dar le-ar placea sa se faca totusi niste schimbari dupa ideile lor 🙂 ei bine, „aiasta nu se poate” cum a zis odata un ilustru…nu poti sa fii si agnostic, dar si consultantul „pe probleme doctrinare” al BOR.

    P.S. @Moromitic – Adevarat a inviat!

  24. @AT, OvidiuB: Eu nu încerc să dau lecții sau sfaturi bisercii. Privesc fenomenul ca pe unul social și din această perspectivă o evaluare rațională este posibilă. O evaluare a instituției BOR este posibilă. Aparent, prin această măsură și altele similare, BOR a ales să impună un rit mai strict, cu riscul de a pierde aderenți sau măcar de a nu aduce alții noi.

    Deciziile luate aproprie mai mult practica din biserici de dogmă, fără a reforma dogma. Este o direcție diferită de a altor Biserici creștine, care preferă să își modernizeze discursul și să își flexibilizeze ritualurile, adaptându-se pe cât pot la schimbarea stilului de viață și la progresul tehnologic.

    Abordarea „mai” conservatoare (în general, toate Bisericile creștine sunt conservatoare, nici nu se poate altfel după două milenii) va satisface aderenții cu astfel de viziune, dar îi va îndepărta pe cei mai puțin interesați de chestiuni religioase. Probabil că primii vor primi servicii mai pe gustul lor, ceea ce ar putea contribui la o mai bună salvare a sufletului lor, ca să zic așa. Însă cei din urmă au toate șansele să rămână la stadiul de oițe rătăcite, numai bune de salvat de alții.

    Totuși, din câte îmi amintesc de prin cărțile sfinte, scopul ar fi să salveze cât mai mulți, nu?

  25. @Ovidiu

    Pai, pe principiul asta, asa cum cel mai simplu sa scazi rata infractionalitatii este sa dezincriminezi niste infractiuni, de ce n-ar sterge Biserica jumatate din pacate? Clar ar creste numarul celor virtuosi (implicit mantuiti) si ar fi un semn de „flexibilizare” si de „adaptare”, nu? 🙂

  26. Aș putea să folosesc și eu un truc ieftin de retorică și să îți duc propriul argument la extrem pentru a-l ridiculiza, spre exemplu să te întreb de ce nu dictează Sinodul revenirea la bunele reguli în care păcătoșii sunt lapidați cu pietre în piața publică. Sau măcar să rezolve problema femeilor, care vin la biserică cu capul descoperit și nu stau în locul lor din spate.

    Dar la ce bun un dialog în care nu avem minimul respect pentru ideile celuilalt?

  27. @OvidiuB pe langa cei care desi nu cred tin sa dea sfaturi bisericii si credinciosilor, mai sunt cei care nu cred dar sarbatoresc Pastele ciocnind chiar oua rosii cu urarea „Hristos a inviat”. Agnosticii si creationistii ar trebui sa raspunda la „Hristos a inviat” cu traditionalul „de la molusca ne tragem”, ca altfel sunt doar ipocriti.

  28. Mihai, ia încearcă să te așezi și de cealaltă parte înainte de a da cu bățul în baltă. Zilele astea, când cineva deschide o conversație cu „Hristos a înviat”, am câteva opțiuni:
    – să îi răspund și eu, politicos, „Adevărat a înviat”, arătând că îi respect opțiunile religioase
    – să îi explic doct că ne tragem din moluscă, intrând cu picioarele în convingerile lui intime exact în cel mai important moment al credinței lui
    – să mă fac că n-aud, cât se poate de nepoliticos

    Ei bine, eu am pretenția că sunt politicos și respect dreptul fiecăruia să se bucure de credința proprie. Așa că aleg prima variantă.

    Oricum este tot mai mult o convenție socială decât un act religios. Așa se salută lumea, politicos, în perioada asta.

  29. 🙂 observ ca Biserica Ortodoxa si-a deschis birou specializat pe urmaritul articolelor de pe net. Foarte frumos. Ce nu inteleg este scopul acestui „birou”? Sa arate beneficiile BOR sau demonstreze celorlati cat sunt de materialisti, rai, ipocriti…Domnilor faptul ca vedem partea mercantila a bisericii este pentru ca ea asta ne arata. Atunci cand inainte de cititul acatistelor nu o sa mai verifice contributia sau cand prima discutie pentru alte servicii nu o sa fie legata de costuri, atunci poate o sa dispara acest subiect legat direct de biserica. Stiu ca aveti si oameni frumosi printre voi, dar sunt putini si nu fac fata istitutiei. Avem nevoie de o biserica aproape de oameni, o biserica implicata in acte sociale, ca institutie nu ici pe colo. O biserica care sa protejeze nevoiasii, familiile fara posibilitati, copiii, sinistratii ,nu o biserica care cladeste lacase peste lacase care nu aduc nimic nou ci pastreaza aceleasi concepte. Va rog sa va axati pe aceste aspecte, ar fi resurse folosite mult mai bine.

  30. @Ovidiu, sa inteleg ca la tine aparetnetele conteaza. ori suntem credinciosi ori nu mai suntem. Nu merge cu jumatati de masura doar sa nu ii jignim pe cei de langa noi. ori suntem credinciosi si acceptam regulile BOR, ori nu suntem si atunci putin ne intereseaza unde se organizeaza sau nu casatoriile pt ca oricum nu mergem sa ne unim in fata lui Dumnezeu. Nu poti sa fii necredincios dar sa te intereseze unde se organizeaza casatoriile religioase pentru ca nu e un subiect care sa te intereseze. Exact din acelasi motiv calugarii de la Muntele Atos nu stau sa cerceteze daca dinozaurul pitic de la Sebesc era din Cretacic sau Jurasic…nu ii intereseaza subiectul.
    Daca vrei sa fii politicos cu cei cu care ciocnesti oua si totusi sa fii vertical in credinta pe care o ai, le oti raspunde ca au dreptate, sau ca asta e parerea lor. Din politete ajungi sa primesti maine-poimaine Popa in casa cu Boboteaza si cand iti intinde mana sa i-o si saruti, ca nu-i asa…nu-i frumos sa las omul cu mana intinsa.

  31. *aparetnetele=aparente

  32. Mihai, religia are deopotrivă valențe sociale și spirituale. Eu nu achiesez la cele spirituale, dar le înțeleg și le respect pe cele sociale.

  33. @Ovidiu: Biserica nu a avut niciodata lapidarea pacatosilor ca regula, nu stiu de unde ai scos-o. Nu stiu in ce fel argumentul lui OvidiuB este lipsa de respect. Flexibilitatea nelimitata duce pana la urma la irelevanta.

    @Gabi: daca comentariul mi se adreseaza, te informez ca nu sunt ortodox. Dar se pare ca in mintea ta nu sunt decat doua categorii de oameni: preoti ortodocsi si critici ai bisericii ortodoxe.

    • @AT: Eu am spus ca Biserica ar putea sa flexibilizeze unele ritualuri pentru a atrage credinciosi. OvidiuB a dus la extrem ideea, spunand ca asta e identic cu a anula unele legi pentru a a trage credinciosi. Ce spune el este mult mai usor de combatut, dar nu are legatira cu ce spun eu. Nu a discutat argumentul meu, ci l-a deformat. Asta numesc truc ieftin de retorica.

      Lapidarea e doar unul din multele exemple de eliminarea sangeroasa a necredinciosilor prezente in istoria crestinismului (sau a oricarei alte religii). S-a intamplat pe scara larga in tot orientul apropriat si mai ales in Egipt in primele secole de expansiune a crestinismului.

  34. Leviticus 24:10-23

  35. Ovidiu, sint curios in privinta religiei din gradinita/scoala cum o sa procedezi cind o sa vina vremea, prin prisma „negocierilor” cu mama copilului tau (am inteles ca e credincioasa) si a diferentelor tale de achiesare la valorile spirituale/sociale. Intreb pentru ca vremea aia pentru mine a venit. Faceti (tu si sotia) cerere sa o retrageti pe Marta de la orele de religie?

    Aceeasi intrebare si pentru Moromitic.

    • @Dorel: Din pacate, inteleg (de la amby) ca notele de la religie ii pot afecta media generala. De fapt lipsa acelui 10 de la religie care se cam da tuturor si care le ridica media. Prin retragerea asta, copilul porneste cu un minus, asta ma enerveaza cel mai tare. Apoi mai e si orarul, popii tin neaparat sa insezereze ora lor aiurea, astfel incat copilul mai sta si asteapta pe la usi, nu e o ora de inceput de zi sau de final de zi ca sa poata merge acasa.

      Nu stiu cum as face, e departe momentul.Probabil ca daca as avea nervi as da in judecata Ministerul pentru discriminarea asta prin absenta. Si pentru orar. Cel mai probabil as judeca pragmatic si i-as spune sa nu asculte si sa nu creada nimic din aberatiile alea. Si in ciuda dezacordului, sa fie politicoasa si sa mimeze respectul, un fel de exercitiu pentru alte momente d-astea de prezenta obligatorie in societate. (Dar de fapt cred ca as retrage-o de la aberatia aia de ora de dogma.)

      Dar momentan ma enerveaza nuntile care nu mai pot fi tinute in aer liber. Sinod de fraieri.

      @ElTorque: ochi pentru ochi, dinte pentru dinte? sau?

  36. @Moromitic, cu ce esti tu mai bun cand ii spui copilului sa nu creada aberatiile de la religie, fata de preotii sau credinciosii care considera aberatie necredinta in Dumnezeu? Din cate vad eu fudamentalismul nu e doar religios ci si ateu.Te intreb asta pentru ca de obicei ateii sau „liberii cugetatori” ii acuza pe preoti ca doresc indoctrinarea populatiei sa creada anumite lucruri si vad ca exista o contrapondere a celor care indoctrineaza pe cine pot sa nu creada acele lucruri. Eu zic ca problema orei de religie e falsa pt ca multi care au facut asa ceva la scoala au ajuns sa nu creada.

  37. @Mihai: problema pe care o pui e falsa: Nu exista o religie unificata. Care e valabila, crestinismul, islamismul, budismul, etc? Daca sint toate valabile sa le invete pe toate. La fel ar fi problema si daca ar exista 7 teorii evolutioniste iar la scoala s-ar preda doar una pe niste criterii geografice/culturale.

  38. Pai exista mai multe teorii ale facerii lumii alta decat cea creationista. Exista teoria evolutionista, cea a colonizarii extraterestre si cu siguranta ca mai sunt cateva de un mai mic impact. Religia e o chestiune ce tine de identitatea fiecaruia si apartenenta la un grup/etnie/popor. Nu sunt pentru predarea religiei in scoala, dar nu sunt nici vehement impotriva ei. E o componenta atat de importanta a vietii omului, cel putin in Romania, incat nu prea poti face abstractie de ea. Unii parinti au capacitatea sa explice copilului problema religioasa, insa foarte multi nu pot explica astfel incat copilul sa inteleaga de ce isi face vecinul cruce, sau de ce se ciocnesc ouale de Pasti, sau de ce se canta „Steaua sus rasare” de Craciun. Pentru toti acesti parinti ora de religie e binevenita. Acum ca sunt si profesori de religie care predau prost, e o alta poveste, dar sunt si profesori de romana sau matematica ce predau prost materiile lor.
    In plus, latura spirituala a religiei il poate forma pe copil sa faca bine doar de dragul de a face bine pentru ca sa nu faci rau e usor de invatat, fie il ameninti cu bataia, cu pedeapsa divina, cu puscaria sau scoala de corectie, dar sa il inveti sa faca bine neconditionat e putin mai greu.

  39. @Mihai, ti-ai pus problema cum ar fi daca parintii ar lasa copilul in pace din punctul asta de vedere? De ce ar trebui sa faca prozelitism asupra lui, fie ca e vorba de ateism, fie ca e vorba de vreo credinta religioasa? Pana la urma, o educatie buna se poate face si fara a speria copilul cu focurile iadului. De fapt, cred eu, o educatie mult mai buna, pt ca valorile ajung sa fie bune prin ele insele si nu conditionate de frica. Mai important, ii oferi copilului libertate.
    Predarea religiei in scoala e o imensa stupizenie si doar pt ca un copil este prea putin capabil sa o inteleaga. Cum naiba ar putea un copil (sau chiar adolescent) sa inteleaga sacrificare lui Isaac de catre taica-sau sau predica de pe munte? E ca si cum ai preda la clasa a doua fizica cuantica.
    Dar cine stie, s-ar putea sa am eu amintiri neplacute. Imi amintesc ca la ora de istoria religiilor (din liceu!) am luat doi pt ca scriam Dumnezeu cu d mic si tot ceva nota mica pt ca nu cantam bine colinzi (tot timpul, a doua nota din trimestrul intai era din cantatul colinzilor iar eu stiam doar trei pastori se intalnira pe care o behaiam fara nici o insufletire).

  40. @Ovidiu
    Ideea promovata de tine asta spunea cu subiect si predicat: ca Biserica s-ar putea flexibiliza pentru a atrage mai multi credinciosi si a mantui mai multi oameni. Eu doar am facut o analogie (putin exagerata, evident), dar implicit am taxat neseriozitatea pozitiei tale. Uite o noua analogie: cum ar fi ca un profesor de matematica sa accepte mai multe raspunsuri valabile la tabla inmultirii pentru a creste „performanta” generala a clasei? Profesorul e pus acolo ca sa aiba clasa o performanta statistica buna sau ca sa-i invete matematica si tabla inmultirii?

    @polihimnio
    Tot asa cum ii vei explica copilului tau (scuza-mi cacofonia) ca acum 80 de ani oamenii mergeau sa moara pentru abstractiuni gen „patrie”, „pamant”, „neam”. Sau ca omorau alti oameni pentru simplul motiv ca aia era evrei, tigani etc. Alea erau vremurile (sau paradigma!) in care traiau. Nu cred ca in Noul Testament Iisus vorbeste pe undeva despre jertfe ritualice.

    Si in plus, totusi, ora de religie nu era optionala? Daca da, de ce atatea dileme? Acum vad ca deja nu mai conteaza ca poti opta (tu pentru copilul tau, desigur) sa faca sau nu respectiva ora de religie, ci conteaza de ce nu e ora de religie altfel? Si de ce nu putem sa pastram si onorabilitatea sociala a copilului (ca-l stigamtizam daca-l declaram „liber cugetator”), dar si integritatea psihica (adica nu cumva, Doamne-fereste, sa-l indoctrineze „aia” sa creada). Eu as zice ca, in spiritul asumarii educatiei copiilor (care e datoria de baza a oricarui parinte), cel mai bine e ca parintii sa-si asume decizii pentru copiii lor si sa-si asume si beneficiile si riscurile aferente acelor decizii.

  41. *ca aia erau evrei….

  42. @polihimnio, Iti sperii copilul si daca nu ii spui de focurile Iadului. Toti suntem crescuti si educati prin sperietura, chiar daca realizezi asta sau nu. Cum ii explici de exemplu copilului sa nu se joace cu rahati de caine de pe strada? Ii spui cumva ca daca face asta se imbolnaveste si ajunge la spital? Pai asa il sperii cu spitalul. Cum ii explici sa nu se joace cu chibriturile? Cumva spunandu-i ca daca o face poate lua foc casa si sa ramaneti homlessi? Cum ii explici sa treaca pe verde si nu pe rosu? Cumva spunandu-i ca altfel il calca masina si moare? Toata educatia e formata pe frici. Ti se pare tie ca o frica abstracta e mai rea decat una palpabila?!
    Ai luat 2 pt ca scriai Dumnezeu cu d mic…e erfect normal. Si eu ti-as fi pus 2 si asta doar pt ca scrii numele cuiva, un substantiv propriu cu litera mica. E chestie elementara de limba romana. Tu ai crezut ca faci o aroganta adolescentina si crezi ca ai fost pedepsit pt aroganta…gresit. Ai fost pedepsit ca nu stiai sa scrii corect.
    @Moromitic, sa inteleg ca incerci sa explici chestiuni supranaturale si minuni prin argumente stiintifice? Este acelasi lucru cu a demonstra stiintific ca nu exista Dumnezeu. Stiu, tu poti crede ca stiinta a dovedit deja asta, insa nu a creat decat teorii si supozitii pana acum.

  43. Stau si ma gandesc si cu cat ma gandesc, cu atat devin mai convins ca frica ateilor de a avea copii credinciosi se aseamana extraordinar de mult cu frica homofobilor de a avea copii gay si nu cred ca nici unii, nici altii nu se gandesc la ce vor copiii lor ci doar la ce doresc ei

    • Ok, hai sa revenim ontopic.

      De ce pana acum 2 luni slujba de cununie ortodoxa era permisa in aer liber si fix acum, dupa postul Pastelui 2013 nu mai e? Chiar crede cineva ca Sinodul a luat decizia asta altfel decat din interese administrative si comerciale? Sa fim seriosi.

      Si din nou, observ ca trebuie sa ma repet fiindca nimeni nu raspunde la intrebarea de mai sus. Cum se compara slujba de cununie cu cea de Inviere? De ce nu se interzic si slujbele de Inviere de pe plaja? Aud?

  44. Pentru toți ăștia credincioși până când e vorba să și demonstreze credința lor: mai lăsați-mă, oameni buni, cu religia voastră. Până una-alta, voi îmi băgați pe gât rahaturile în care credeți. Eu nu am venit peste voi să vă oblig să studiați biologie, fizică, chimie și alte blasfemii de genul ăsta, așa că vedeți-vă de treabă și lăsați-mă pe mine în păcatul meu.

    Dar nuuuu, păi voi nu puteți trăi decât dacă faceți și un pic de prozelitism, doar-doar vă va ierta doamne-doamne din păcatele alea multe pe care le faceți pentru că nu puteți trăi conform credințelor voastre.

  45. Și dacă tot mă enervați cu iluziile voastre, explicați-mi și mie de ce trebuie să fie orele de religie la școală când, foarte ușor, s-ar putea ține sâmbăta sau duminica la biserică și cine vrea să fie spălat pe creier poate merge acolo împreună cu plozii și poate învăța cum e cu doamne-doamne și ce pățește păcătosul care nu se închină când trece pe lângă biserică.

    Aaaa, ar implica niște costuri din partea BOR-ului? E greu să dai din buzunar când poți să căpușezi statul, nu-i așa? Catolicii de ce își pot face școala de duminică de unii singuri?

    Ipocriți mai mari decât ăia din BOR nu am găsit decât în politica românească. Din fericire, când se va termina și catedrala măcar vor fi ambele clădiri în aceeași zonă deci va trebui să ne ținem de nas doar într-o zonă clar delimitată.

    Iar ora aia de spălare pe creier ar putea fi folosită pentru etică, morală, logică, educație sanitară, cum să folosești săpunul și pasta de dinți – chestii de care poporul ăsta chiar are nevoie.

  46. @Tov Popescu
    Presimt ca e o chestiune de timp pana cand Ovidiu iti va atrage atentia si tie ca nu ai un minim respect pentru ideile celorlalti parteneri de discutie.

    Pana atunci, tin sa iti spun ca, si fara interventia ta personala, orele de biologie, fizica si chimie sunt obligatorii si nici nu exista organizatii crestine care sa militeze pentru eliminarea lor din programa.

    @Moromitic
    Cred ca acum 2 ani regula era tot aceea ca slujbele religioase se vor tine in biserici, dar se admiteau exceptii (probabil pentru a veni in intampinarea dorintei unora dintre miri). Acum, observandu-se ca fenomenul risca sa capete proportii, s-au inlaturat exceptiile si s-a pastrat numai regula. Nu cred ca cineva sustine ca deciziile BOR sunt infailibile, nici macar BOR nu cred ca sustine asta pe undeva. Nimic din ce-i omenesc nu e scutit de posibilitatea greselii.

  47. @ Ovidiu: Ducerea unui argument la extrem prin evidentierea implicatiilor logice nu e o deformare, e o metoda legitima de a invalida argumentul. In fond, asta e metoda reducerii la absurd.
    Referitor la lapidare, trebuie sa recunosc ca daca ce spui e adevarat, asta e ceva nou pentru mine. Probabil te referi la cazuri izolate de razboi civil in care au fost implicati si crestini, ca cel legat de Hypatia. Raman convins ca nu exista nici un document cu caracter normativ care sa ceara lapidarea pacatosilor sau a necredinciosilor. In orice caz, necredinciosii si pacatosii nu sunt acelasi lucru.

  48. @El Torque:
    Vezi @Dorel: „Nu exista o religie unificata. Care e valabila, crestinismul, islamismul, budismul, etc[iudaismul]?”

  49. @Moromitic, raspunsul la intrebarea ta este simplu si ti-l dau eu care nu sunt nici preot si nici macar credincios practicant. Ortodoxia si catolicismul au niste taine. Asa se numesc cele mai importante slujbe. Ei bine aceste taine sunt:
    -taina botezului
    -taina mirungerii (are loc tot la botez)
    -taina pocaintei (marturisirea pacatelor)
    -taina impartasaniei
    -taina preotiei(cand se hirotoneste un preot)
    -taina cununiei
    -sfantul maslu(slujba pt bolnavi)
    Conform practicilor si traditiei si regulilor toate astea, mai putin ultmia sunt slujbe care se tin exclusiv in biserica. Dupa cum vezi invierea si slujba ei nu e TAINA. Faptul ca pana acum se tineau afara slujbele de nunta se intampla pt ca era lasat fraul liber, cum s-ar zice. readucerea slujbelor de nunta in biserica este reintoarcerea la regula si nu la exceptie. Si mai stii ce, chestia asta o stiu de la ora de religie din generala…de prin 1993-1994. Ca sa revenim on-topic, nu stiu cati preoti ortodocsi greci vor oficializa nunti in aer liber tinand cont ca ortodoxismul grec e mai ortodox ca al nostru
    In alta ordine de idei, uitati-va la acest site de nunti din Parga-Grecia http://www.wedding-in-parga.com/parga-pictures.html . In toate fotografiile sunt mirii si angajatul primariei. Nu apare niciun preot ortodox, probabil ca mirii nu erau ortodocsi sau nu oficiaza nici ei afara. Eu stiu ca in filme se vad numai nunti in aer liber, dar alea nu sunt de la ortodocsi ci de la protestanti mai mult sau mai putin Neo-

  50. @Tov Popescu, nu iti baga nimeni pe gat nimic. Orele de religie sunt facultative si poti sa nu iti dai copilul acolo. Ce atatia nervi?! Exista posibilitatea sa nu fie spalat pe creier. Acum vad totusi ca tu vrei sa nu fie spalati pe creier nici aia care ei insisi vor sa fie spalati pe creier. Tu vrei sa interzici orele de religie si pt cei care vor sa mearga la ele. A naibii toleranta mai manifesti…

  51. @Tov. Popescu: Mai calm, tovarășe, că aici discutăm în tihnă!

    @AT: Eu încerc să subliniez că nu există o implicație logică între ce spun eu și ce spune OvidiuB. Eu vorbesc de ritualuri, care sunt decizii ale Bisericii și nu de legi, care sunt derivate din voința divină. Adică Dumnezeu a spus limpede care sunt legile, dar nu a stat să detalieze ritualurile. Acestea sunt exclusiv apanajul Bisericii, deci pot fi modificate. Afară de cazul că Biserica ar pretinde că știe exact ce vrea Dumnezeu, dar nu cred că ar comite așa blasfemie.

  52. Eu nu stiu cum isi permite panarama asta sa dicteze legi in relatia dintre Dumnezeu si oameni.Mi se pare absurd sa obligi omul sa se cunune unde vrei tu.Intotdeauna am considerat ortodoxia ramasa in urma si retardata comparativ cu crestinismul catolic dar asta doar din cauza idiotilor care ii hotarasc destinele si a orientarii acestora spre profit si nicidecum spre mila si binefacere.Am vazut cu javrele construiesc mii de biserici pe bani grei,dar nu am vazut construit de ei nici macar un singur camin de copii sau azil de batrani cum se face la catolici,nu am auzit de nici o actiune de binefacere platita de biserica.Pe locurile de veci iti cer ca pe un apartament,slujbele de orice natura se platesc cu bani grei.In orasul meu exista un popa care repara incontinuu o biserica,de la revolutie si pana azi.De 24 ani biserica aia tot sta cu schelele pe ea,ce repara ziua darama noaptea ca sa aiba ce repara maine…in versiunea teocrata a mesterului Manole finantele curg incontinuu in felul asta si se canalizeaza discret spre buzunarele preafericitului.Sunt extrem de scarbit de popii astia angajati in ortodox.srl si daca cineva stie ce demersuri pot face pentru a trece la catolicism,va rog sa imi spuneti.

  53. @george, sunt si camine de copii finantate sau sprijinite de BOR, doar ca BOR nu isi face campanie publicitara cu ele si de obicei sunt pe langa manastiri nu in orase. Incearca sa te informezi despre Valea Screzii si ce se intampla acolo. In plus poti cauta pe Google „casa de copiii manastire” si sa vezi cate rezultate vei avea. Lipsa de informare nu e o scuza. Personal nu sunt foarte credincios si aveam aceleasi pareri cu ale tale pana cand am aflat una-alta.

Lasă un răspuns la Gabi Anulează răspunsul

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.