La colțu' străzii

Educația, bat-o vina. Ministrul Pricopie despre plagiat, schimbarea legii, sub-finanțare

8 comentarii

remus-pricopieMiza politică (în sens de împărțire a prăzii, așa cum se face la noi) portofoliului educației este mai puțin una materială. Bugetul de doar 3% din PIB, mergând în principal către salarii este puțin atractiv; sunt mai interesante sutele de poziții de inspectori și directori ce pot fi oferite activiștilor locali. Însă educația are o puternică miză de imagine. Pe de o parte, orice gospodărie se intersectează mai devreme sau mai târziu cu școala, și atunci oamenilor le pasă, lucru speculat abil de mass-media. Pe de altă parte, toți opinișitii – editorialiști, comentatori, analiști, părelologi, cum vreți să le spuneți – ce scriu în presă sau vorbesc la televizor au măcar ambiții dacă nu chiar interese directe în zona educației, ceea ce îi face să urmărească și să comenteze fenomenul (mai multe pe această temă într-un articol mai vechi).

mihnea-costoiuPrimul cabinet Ponta a performat lamentabil la „educație”. A început cu o înșiruire de miniștri-siniștri, Mang-Dumitrescu-Pop, pentru a ajunge la veșnica soluție Andronescu. Aceasta a venit cu probleme de imagine mai vechi – porecla „Abramburica” căpătată după ultima performanță ministerială și ștampila „garantat Vanghelie” pe care și-a pus-o singură la alegeri – și a strâns repede unele noi – situația de incompatibilitate identificată de ANI și acuzațiile de plagiat ale echipei site-ului integru.org. Ponta Reloaded vine nu cu unul, ci cu doi miniștri la educație. Titularul postului, Remus Pricopie, pare a avea în sarcină doar învățământul preuniversitar, în timp ce ministrul-delegat Mihnea Costoiu se va ocupa de cercetare și învățământ universitar. Alte două domenii, tineretul și sportul, au fost rupte de educație la fel de abrupt precum au fost alăturare (există argumente pro și contra, niciodată suficient discutate). Cei doi miniștri, Pricopie și Costoiu, au câteva lucruri importante în comun:

  • Carierele amândurora sunt strâns legate de Ecaterina Andronescu. Urmărind CV-urile ambilor miniștri putem lesne găsi aceste legături, fie ascensiunea pe cale administrativă, în ministerul educației, a lui Pricopie, fie promovarea în fruntea Politehnicii din București a lui Costoiu.
  • Niciunul dintre ei nu are o influență în politică. Teoretic, educația este în zona PSD a guvernării, dar nici Pricopie, nici Costoiu nu au vreun cuvânt de spus în partid (Pricopie nici măcar nu e membru, nu știu despre Costoiu dacă s-a înscris sau nu). Acest lucru îi face complet dependenți de „sponsorii” politici, ceea ce arată importanța observației de la punctul anterior. Aparent, negocierile politice le va duce Andronescu, iar mai tinerii colegi vor da bine la televizor și vor executa.
  • Începutul mandatului, pentru amândoi miniștri, este marcat de un evident abuz de putere. Amândoi sunt rectori, funcții obținute anul acesta. Una din ultimele ordonanțe de urgență ale guvernului Ponta 1 (din cele 81 emise în doar șase luni de guvernare) s-a referit la educație și printre altele a eliminat incompatibilitatea între pozițiile de rector și ministru. Așadar, Pricopie și Costoiu au o plasă de siguranță pentru cazul că nu merge bine, obținută însă cu prețul unui abuz. E un lucru care îi face foarte vulnerabili politic, căci acolo unde a intrat primul abuz, intră lesne și altul. Să ne aducem aminte și că în 2009, la prima încercare a guvernului Boc de angajare a răspunderii guvernului pe legea educației, Mihnea Costoiu a fost protagonistul unui episod dubios în care articolul despre incompatibilitatea între funcția de rector și cea de ministru „s-a pierdut” pe drumul între guvern și Parlament (povestea aici, despre implicarea lui Costoiu aici).
  • Ambii miniștri au mai degrabă o carieră administrativă decât de cercetare în educație. Niciunul nu s-a făcut remarcat prin rezultate deosebite în cercetare sau prin performanțe la catedră. Dimpotrivă, Costoiu este primul rector fără doctorat, iar doctoratul lui Pricopie este expresia unui alt abuz (început în 1997 în filozofie politică, terminat abrupt în 2002 pentru lipsă de rezultate, reînceput în alt domeniu, științe politice, în 2004 și terminat nu se știe cum în doar un an). În schimb, și unul și altul și-au construit cu ambiție, migală și probabil lipsă de coloană vertebrală (vezi punctele anterioare) cariera de management în educație. Ar putea fi un avantaj practic, dar va fi și un dezavantaj important de imagine.
  • În fine, nici unul, nici celălalt nu s-au făcut până acum remarcați în vreun fel în zona de politici educaționale. Nu au arătat viziune proprie, nu au participat la dezbateri, nu au scris pe această temă. Experiența practică de care vorbeam la punctul precedent ar putea suplini într-o oarecare măsură lipsa de preocupare pentru politici educaționale, dar mai ales în cazul lui Pricopie, cel care administrează un domeniu cu care nu s-a intersectat, se pune întrebarea de unde își va lua ideile.

Acum câteva luni vorbeam de calitățile unui bun ministru al educației și făceam lista scurtă: influență politică, viziune, bun manager (mai ales al oamenilor) și bun comunicator. Echipa Pricopie-Costoiu ar putea avea ultimele două calități, dar îi lipsesc primele. În lipsa lor, rămân doar simpli administratori ai educației, într-un joc condus din culise de altcineva.

Ministrul Pricopie a acordat ieri un interviu on-line redacției și cititorilor Hotnews. Așa cum anticipam, interesul a fost ridicat: nu mai puțin de 105 comentarii au trecut de filtrul moderării, deci au conținut întrebări pertinente. Pricopie a preferat o linie moderată, fără să atace reforma începută de guvernarea PDL. Pare a adopta o strategie de comunicare lipsită de agresivitate. Dar în același timp, a ales răspunsuri generale și mai degrabă lipsite de substanță – se simte lipsa de viziune. Să notăm totuși că a răspuns doar la o parte din întrebări, promițândă să revină mâine cu restul răspunsurilor; poate va schimba abordarea.

Citind printre rândurile răspunsurilor de azi, am notat trei elemente importante:

1. Chestiunea plagiatelor demnitarilor va fi îngropată prin chichițe legislative. Aparent Pricopie condamnă plagiatul, dar pune accentul pe perspectiva juridică, despre care spune că nu ar fi lămurită în România. Probabil că nici nu se va chinui cineva să o lămureacă atât timp cât USL rămâne la putere.

Pricopie despre plagiat

Să notăm și că unul din ultimele acte ale ministrului Andronescu a fost să schimbe încă o dată componența CNATDCU, un consiliu științific ce a fost schimbat abuziv în vară, iar membrii săi denigrați chiar de PSD ca să tacă, dar tot și-a spus opinia fermă că teza lui Ponta este un plagiat. La acel moment, actualul ministru Pricopie a ieșit la ordin în Jurnalul Național să atace CNATDCU.

2. Se pregătește schimbarea legii educației naționale. Pricopie spune că proiectul noii legi este în faza finală a discuțiilor în Parlament și că el nu va face altceva decât să aplice ceea ce decide legislativul.

Pricopie despre schimbarea LEN

Așa este, avem o lege în Parlament. Nu este alta decât cea propusă chiar de Andronescu, în 2009, pe când era ministru în guvernul Boc 1 (PDL-PSD). Propriul guvern nu a susținut-o, dar legea a intrat în malaxorul parlamentar. A fost aprobată tacit de Camera Deputaților, la Senat a primit avize de la toate comisiile implicate, iar cea de specialitate i-a făcut un raport pozitiv (votat de PSD și PNL cu sprijinul UDMR). Legea a rămas agățată pe ordinea de zi a Senatului, niciodată supusă votului final. Acest lucru se poate face oricând. În doar două ore, am putea avea o legea a educației nouă, legea Andronescu. Ei bine, Pricopie ne spune că o vom avea, cât de curând.

3. Bugetul educației va fi extrem de mic, poate cel mai mic din ultima perioadă. Pricopie vorbește despre bugetul ministerului pe care îl conduce în termeni de „se pare că”, de parcă nu ar fi implicat în negociere. Probabil că nici nu este, pentru că nu are influență politică. Ne anunță deci că sub 3% din PIB va fi alocat în 2013 pentru educație.

Pricopie despre bugetul educației

Promisiunea că în 2-3 ani bugetul va crește este doar demagogie ieftină. Ar trebui să avem mai întâi de unde lua banii – deci creștere economică, apoi să urce domeniul în ierarhia priorităților guvernului și, în fine, să lase mai mulți bani din mână pleiada de baroni ce alcătuiesc USL în ziua de azi. Sunt speranțe minime să se întâmple toate trei pe termen scurt.

Încercând să trag o concluzie, nu pot să fiu decât pesimist în legătură cu evoluțiile pe termen scurt în educație. Vom avea o lege nouă, dar profund conservatoare, de inspirație Andronescu; domeniul va fi subfinanțat; și la televizor vor vorbi nu unul, ci doi miniștri-marionetă, arătând frumos la costum, dar spunând vorbe goale și neavând nici urmă de putere reală.

8 gânduri despre „Educația, bat-o vina. Ministrul Pricopie despre plagiat, schimbarea legii, sub-finanțare

  1. asa si? de ce are .ro nevoie de educatie?

  2. Buna ziua
    Un articol bun.Felicitari. In rest nimic nou sub soare. Oare unde o fi profesoara grevista a foamei care acum e deputata? N-o mai deranjeaza bugetul invatamantului?

  3. Felicitari pentru rabdarea de a face analiza.

  4. Mulțumesc pentru felicitări. Mi-ar fi plăcut să scriu mai mult despre politicile USL privind educația decât despre oamenii propuși, dar cum primele cam lipsesc…

  5. urmaresc de mult dezbaterile in educatie… din pacate nici macar nu invatam nimic din experimentele pe care le facem cu acesti copii… pentru ca apoi sa construim politici coerente … nu stiu daca se poate dar … poate aruncati un ochi pe aceasta perspectiva asupra educatiei… mie cel putin mi-a dat de gandit.http://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U

  6. Cum, nu cunoasteti politicile USL privind educatia? Pai e foarte simplu. Politica USL privind educatia este: jos Basescu, la fel ca si politica privind cercetare, ca si politica privind pensiile s.a.m.d.

  7. dacă inspectoratele şcolare nu se desfiinţează, dacă nu se înfiinţează un Corp de Control Naţional al Educaţiei şi dacă întreg sistemul de învăţământ preuniversitar nu se reorganizează eficient din punct de vedere managerial, fără actualele resorturi administrative şi birocratice, potrivit cu sistemele altor ţări europene, de preferinţă a celor din UK, atunci mai bine să mai stea Legea ….

  8. Îmi cer scuze, poate sunr ridicol, dar va cer parerea intr-o problema deoarece nimeni nu-mi da un raspuns bazat pe articole concrete din Lege. Vreau sa ma titularizez ca profesor de matematica la scoala din comuna mea natala. Din pacate, directorul mi-a spus ca aceasta catedra va fi ocupata prin transfer consimtit intre unitatile de invatamant de catre o persoana care indeplineste urmatoarele conditii:
    -este invatator titular cu gradul II intr-o structura a scoliicu personalitate didactica in care vreau sa devin profesor;
    -a absolvit colegiul de institutori iar in februarie anul acesta a obtinut licenta pe matematicaș
    -nu a parcurs modul pedagogic pentru gimnaziu dar directorul spune ca gradul didactic II ca invatator se echivaleaza cu modulul pedagogic;
    Întrucât timpul este extrem de scurt , vă rog din suflet sa ma ajutati sa gasesc un raspuns la intrebarea: E legal un astfel de transfer ?

Spune-ţi părerea

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.