La colțu' străzii

Cum ajung o companie farmaceutică globală și un blogger sceptic din România să se judece în America?

17 comentarii

Corecție: se judecă în România și abia apoi ar urma emiterea ordinului  judecătoresc în SUA.

Un blogger e sceptic (de fel) și se îndoiește de efectele supralicitate ale unui supliment alimentar, afirmând practic că beneficiile sale nu sunt altceva decât un efect placebo. E dreptul său să se îndoiască, bănuim cu toții zeci de astfel de produse. Dar cum ajunge un anonim blogger din România subiect de dispută legală într-un tribunal din SUA, asta e într-adevăr inedit. Și reprezintă fără doar și poate o potențială știre.

Problema apare când niște middle-manageri din compania românească se ofuschează și consideră respectivele îndoieli (absolut decente) drept defăimări. Nu se întâmplă prea des ca un blogger anonim să fie luat în seamă în sedințele unei ditamai compania multinațională de farmaceutice. Poate că era o lună mai proastă, poate că nu și-au îndeplinit targetul, poate că le stătea în coaste argumentul contra, chiar pe prima pagină Google, în nesfârșita listă de articole publicitare și conținut plătit. Cert e că s-a luat decizia urmăririi respectivului blogger în justiție.

Iar din cauza anonimității respectivului blogger, ce  folosește gratuit serviciile WordPress.com, compania Zenyth Pharmaceuticals a mers mai departe în SUA intentând proces celor de la Automatic Inc, proprietarii WordPress.com. Însă WordPress și-a făcut un renume din protejarea identității bloggerilor săi și a întâlnit cazuri mult mai grele, legate de libertatea de exprimare în dictaturi criminale. Așadar astfel de dispute comerciale legate de defăimare sunt spețe relativ ușurele, au creat chiar și un ghid care să ajute ambele eventuale părți.

În primul rând, dincolo de aspectele legale, nu știu ce să zic despre această abordare de comunicare.

Mi se pare o chestiune de făcut din țânțar armăsar fiindcă dacă n-ar fi fost nu s-ar mai fi povestit și nici eu n-aș fi aflat astfel de acest supliment și îndoielile respective. Care îndoieli oricum sunt bazate pe referințe gen wikipedia și disclaimere ale autorului că nu e specialist, așadar, trebuie citite în această cheie de lipsă de credibilitate. Însă prin această abordare n-au făcut decât să pună egal între expertiza și specialiștii lor și teoria unui blogger anonim. Fiindcă suntem cu toții egali în fața unui judecător.

Zenyth Pharmaceuticals v Automatic Inc (2012)

Zenyth n-a ales strategia ignorării suverane astfel că pe 8 Noiembrie 2012, când va fi prima înfățișare în SUA, vor crea o știre, dacă n-au creat-o deja (plus efectul Streisand aferent). Asta înseamnă implicit încă un val de trafic către îndoielile respectivului blogger. Iar într-un astfel de scenariu blogger vs corporație, David vs Goliath, ghici cu cine se aliază emoțional opinia publică. Iar dacă nu obțin nici măcar ordin judecătoresc și e posibil, atunci e chiar un dezastru de PR.

9gag vs Nescafe zis și Nescafail

Acest caz mi-a amintit de  catastrofa de PR și comunicare de acum un an din Ungaria. Studiu de manual: Nescafe lansează un concurs tipic de Crăciun funcție de numărul de Like-uri de pe pagina companiei. Un anume Janos participă pentru fratele său cu dizabilitate și cere ajutorul comunității 9gag.com să obțină măcar 3000 de Like-uri cât să câștige concursul. Se trezește peste noapte cu 47,000 de Like-uri, mai multe decât toate Like-urile paginii Nescafe. Dar este descalificat (cu acoperire regulamentară) și de aici se pornește furia celor 47,000 de useri din toată lumea care se năpustesc pe toate site-urile posibile și imposibile, de la CNN la Yahoo de ajung și pe Nescafe România. Și devine desigur știre preluată de agenții. Povestea savuroasă aici.

N-am precizat pe nicăieri numele suplimentului fiindcă nu ăsta e subiectul postării ci ineditul procesului deschis în SUA pentru o postare în limba română pe Wordpres.com. Iar povestea respectivului blogger chiar de el însuși spusă o găsiți aici.

Pe această cale mi-am amintit că există un blog specializat chiar pe astfel de aspecte juridice legate de jurisprudența pe internet și îmi permit să bat cioc-cioc cu un trackback. De asemenea, recomand și altor bloggeri să preia subiectul, măcar din solidaritate față de genul ăsta de intimidare corporatistă. Nu de alta dar înțeleg că mass-media e mai reticentă din motive de autocenzură bazată pe bugetul de publicitate.

Anunțuri

17 gânduri despre „Cum ajung o companie farmaceutică globală și un blogger sceptic din România să se judece în America?

  1. este si pe medicologia.info un articol si mai si mai tare despre acelasi produs
    adica asa de tare incat ar trebui tradus si imprastiat in lumea intreaga:
    http://medicologia.info/2012/06/placa-mucoida-cum-ne-detoxifiem-de-ceva-ce-nu-exista/

  2. Salut și multumesc de preluare a problemei.
    Corecție, nu se judeca în SUA, cel puțin nu stiu sa se judece în SUA ci la judecatoria sectorului 4 din București.

    Ulterior, teoretic se va emite court order ca wordpress sa dea blogul jos și sa ma identifice pe mine.

    Pana atunci trebuie sa demonstreze dauna efectuată chestie grea după capul meu.

    • Uf, eu asa am inteles din postarea si comentariile tale. Dar cum da Zenyth in judecata Automatic Inc in Romania?

  3. @insulaindoielii
    De ce nu folosesti tu metode care sa-ti asigure un grad mai mare de anonimitate?
    Eu de ex. folosesc Tor.
    Cateva idei:
    http://blog.mybox.ro/2011/07/26/retea-wifi-necriptata-la-hotel-cateva-metode-de-a-te-feri-de-atacuri/

  4. @insulaindoielii

    Toata sustinerea mea. Am economisit si eu ceva in bugetul familiei dandu-i mamei sa citeasca ce ai scris tu. Sceptica a intrebat si medicul de familie, o doamna foarte desteapta, si in ultima instanta pe mama unui prieten care-i tot medic de familie. Dupa ce a verificat din 3 surse 😀 s-a convins ca e o prostie si n-a mai dat banii pe el.

  5. @Moromitic
    Cred ca ideea celor de la Zenyth e urmatoarea: Obtin decizie judecatoreasca favorabila in Romania si, prin colaborarea Politia Romana + FBI = Love, vor incerca punerea acestuia in functiune. Eu deja mi-am convins 2 cunoscuti sa nu cumpere produsul (ii batea gandul sa-l incerce) explicandu-le vrajeala cu detoxifierea.
    Trebuie sa-i felicit pe cei de la Zenyth ca mai cresc awarnesul in randul populatiei cu privire la modul de functionare al companiilor „farmaceutice”.
    Un stiu recent facut de Organizatia Mondiala a Sanatatii spune ca JUMATATE din medicamentele de pe piata sunt INUTILE. Statistic vorbind sunt deja 50% sanse ca blogerul nostru sa aiba dreptate.

  6. Pingback: Colon quacks sue WordPress | Josephine Jones

  7. Moromitic, pot sa-ti trimit documentele oficiale ca sa vezi ce se cere.
    Practic Zenyth vrea sa obțină o decizie cum va wordpress permite unui blogger sa ii defaimeze.
    Apoi judecătorul spune „wordpress, da blogul jos” si wordpress zice „ok”.

    Teoretic in acelasi moment Zenyth afla ip-ul meu, conving un judecător ca trebuie sa fiu adus în fata justiției, se duc la politie, care se duce la ISP care se uita prin lista de ip-uri și mă identifica.
    După asta epic court fight in care vor pierde spectaculos pentru ca nu pot arata corelatia dintre articolul meu și scăderea lor în vânzări.

    Si toate astea in ciuda faptului ca eu sunt dispus sa dau toate articolele jos dacă îmi arata ca placa mucoida este ceva recunoscut de comunitatea medicala de specialitate.

    @ezotech, e prea târziu, wordpress are deja ip-urile de acasă din ultimii 3 ani de când am blogul.

  8. @insulaindoielii: nu inteleg de ce ai lua macar in considerare sa dai jos articolul respectiv cand Google il claseaza in Top 3 dupa cautarea produsului. Daca Google il considera un articol relevant, sa se judece cu algoritmul Google! In plus articolul ala bun-rau, documentat/nedocumentat e efortul tau, e timpul tau si daca e apreciat de lume, tough luck Zenyth!

    Mai important: mi se pare un caz imposibil de castigat mai ales prin toate legaturile care trebuiesc demonstrate. Dar eu nu ma pricep si mi-ar placea sa se pronunte bloggeri mai din domeniu, precum Doc sau Bogdan Manolea.

  9. @Moromitic. Este o chestiune de principiu. Acuzatia mea principala este ca placa mucoida este o inventie a promotorilor produselor de detoxifiat. De asemenea ca detoxifierea este inutila si ca termenul este vag si nespecific.
    Daca imi dovedesc ca astea sunt sustinute de stiinta articolul meu e o minciuna regretabila si e ok sa il sterg.

  10. Mersi de trackback – nu stiam de caz.

    Am incercat sa citesc tot, insa nu prea am reusit sa inteleg detaliile legate de cine a dat in judecata pe cine si unde (oricum tot procesul este o prostie juridica).

    Banuiesc ca firma aia de farma a dat in judecata in Romania firma Automattic. Oricum procesul probabil va fi pierdut (chiar daca Automattic nu se prezinta) pentru ca instanta romana nu cred ca ar fi competenta sa judece un astfel de proces (lucru pe care instanta trebuie sa-l verifice din oficiu). Dar asta depinde si de baza juridica a procesului – ce ilegalitate prezumata invoca? (am vazut doar o notificare legata de dreptul de marca – care este hilar de invocat la un blog necomercial)

    In fine, chiar daca @insulaindoielii nu se prezinta, ma gindesc ca ar fi interesant sa avem un reprezentant in sala – poate chiar o interventie din partea unei asociatii pentru protectia libertatii de exprimare – dar trebuie studiat daca se poate dpdv procesual (nu ma pricep deloc la partea asta, nu merg in instante).

    Eventual, poate poti sa faci publice documentele sau sa mi le trimiti si mie. (ca le public eu, daca nu tu vrei – sau nu le public, dupa cum decizi tu).

    Btw, daca se ajunge si in SUA impotriva ta personal, exista avocati specializati de Freedom of Expression care apara astfel de cazuri pro bono – de ex. Electronic Frontier Foundation (EFF) – te pot pune in contact cu unii oameni de acolo.

    Asta pe scurt….(n-am avut timp sa citesc toate insemnarile)

  11. @Bogdan, sper ca te intorci sa citesti si raspunsul meu, o sa-ti trimit si un mesaj prin formularul tau de contact (nu gassesc un email direct).

    Iti pot trimite documentatia in privat ca sa vezi despre ce e vorba.
    Iti mai dau si niste date de proces si poate afli detalii de pe site-urile Ministerului de Justitie.

  12. Daca parerea ta inseamna „defaimare”, atunci miciuna lor cum se cheama ? Simplul fapt de a o cataloga ca si „inducere in eroare” este mai grav (faptul) decat de a-ti exprima parerea fata de miraculosul lor produs. Vazand situatia din punctul lor de vedere, iti dai seama ca le-ai dat la picioare si risca sa aibe pierderi destul de frumoase tinand cont ca inca nu au apucat sa prosteasca suficient de multe persoane astfel incat sa isi acopere cheltuielile (promovare + productie). In definitiv, rezultatul ar fi fost acelasi: scaderea vanzarilor insa numai dupa o perioada mai lunga, timp in care consumatorii ar fi realizat de capul lor ca produsul este o minciuna. Oare la ei nu exista ceva similar ANPC-ului, care sa se poata sesiza din oficiu ? Daca nu ar fi fost vorba de sanatatea oamenilor si de faptul ca incearca sa isi bata joc de cei care poate au nevoie de ajutor in acest sens, poate nu ar fi fost atat de grav. So, screw’em.
    My 2 cents.

  13. More stuff, nu stiu daca ai vazut ce a fost pe Totb.
    totb.ro/colonhelp-vs-wordpress-proces-fara-precedent-in-romania
    Compania a dat un drept la replica
    http://totb.ro/pozitia-oficiala-a-companiei-zenyth-pharmaceuticals-in-cazul-colonhelp-vs-wordpress
    Si raspunsul meu
    http://insulaindoielii.wordpress.com/2012/12/20/dreptul-la-replica/
    S-a amanat procesul pana in 10.01/16.01

Spune-ţi părerea

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s