La colțu' străzii

Speculaţie uninominală

24 comentarii

Senatul a adoptat proiectul de lege Ponta-Antonescu care prevede introducerea unui sistem electoral uninominal și majoritar într-un singur tur (numit popular „uninominal pur”). Decizia finală aparține Camerei Deputaților, unde USL și UNPR, partidele care susțin legea, au majoritatea. Pe scurt, proiectul de lege prevede că în fiecare colegiu uninominal va câștiga mandatul candidatul de pe primul loc, indiferent de numărul de voturi, dar doar dacă partidul său a trecut de pragul electoral (cel relativ, 5% din voturile valabil exprimate la nivel național, sau cel absolut, 6 colegii Camera Deputaților și 3 colegii Senat în care partidul are primul loc). Medusa ne explică de ce propunerea are efecte nocive, iar Barbu ne arată consecințele concrete ale sistemului, plecând de la datele alegerilor din 2008. Cele două articole sunt foarte bune și acoperă bine subiectul. Așa că voi intra într-o zonă mult mai speculativă: să presupunem că decizia intră în vigoare, ce se va întâmpla în politica românească? 

Alegeri 2012: victorie clară a USL. 80% din mandate

Să cădem de acord că va fi o victorie zdrobitoare a USL. Alături de cifrele din articolul citat, elementele de context ne împing către o astfel de concluzie:

  • USL are deja 55-60% din intențiile de vot și este la putere, are acces la toate resursele guvernamentale și nu se sfiește să le folosească. Vor fi implementate măsurile populiste pe care le pregătise și PDL (creșterea salariilor, resituirea tăierilor din pensii, amnistie fiscală pentru funcționari), vor urma probabil și altele.
  • USL domină autoritățile locale și se pregătește să se așeze și mai bine în teritoriu. Mulți activiști PDL pleacă deja către USL, deci uniunea va avea la momentul alegerilor și importante resurse locale
  • PDL are o gravă criză de imagine ca urmare a unei guvernări deopotrivă slabă și în condiții de criză și nu are resurse să revină
  • PDL a primit deja lovituri în județele în care avea un control bun, vor urma și alte plecări. A pierdut oameni cu notorietate în favoarea USL și va continua să piardă.
  • PPDD, deși are 15% intenții de vot, este un partid care nu are oameni cu notorietate mare la nivel local, adică nu are cu cine să câștige colegii ca să conteze la intrarea în Parlament. Similar se întâmplă cu PNG și PRM, chiar dacă vor candida împreună.
  • UDMR își va conserva colegiile pe baza unei mobilizări bune; eventual le va împărți cu unul din partidele maghiare radicale, dar se vor reuni în Parlament, în opoziție
  • UNPR nu are forța să atingă pragul relativ (5%), dar probabil va reuși să îl atingă pe cel absolut (6+3 colegii câștigate) – este și motivul pentru care UNPR susține această măsură aparent sinucigașă. Dar va avea puține mandate
  • Candidații independenți sunt excluși din alegeri prin formularea proiectului Ponta-Antonescu, iar partidele noi sunt puternic obstrucționate de întregul cadru legislativ

Așadar, primul pas al speculației mele este distribuția mandatelor în noul Parlament: USL 80%, PDL 10%, UDMR 7%, UNPR 3%; se adaugă minoritățile naționale, altele decât cea maghiară (nu îmi spuneți că este peste 100%, cifrele sunt rotunjite). USL va fi suprareprezentat față de voturile primite, toate celelalte subreprezentate.

Trebuie să vedem care va fi raportul de forțe din interiorul USL. La candidatură colegiile vor fi împărțite egal între cei doi poli, dar mă aștept ca PSD să performeze mult mai bine, pentru că are rețea locală mai bună, poziționare inițială mai bună și baroni mai mândri și mai cornuți. Să estimăm PSD 45% – ACD 35% (mă refer la numărul de mandate din Parlament). În interiorul ACD, PC nu va avea mai mult de 5% madate, iar PNL 30%.

Am ajuns la pasul doi la configurația Parlamentului: PSD 45%, PNL 30%, PDL 10%, UDMR 7%, PC 5%, UNPR 3%; plus minorități naționale.

2012-2014: Guvern USL. Controlul justiției. Stabilizarea baronilor.

În prima etapă de după alegeri, cam doi ani, USL va guverna împreună. Printre primele măsuri vor fi:

  • consolidarea oligopolului prin noi bariere împotriva apariției unor noi forțe politice, limitarea migrației politice și asigurarea constituțională a sistemului majoritar
  • modificarea Constituției pentru a balansa puterea către Legislativ, în defavoarea Executivului (includ aici președintele) și Justiției
  • controlarea strictă a Justiției, pentru a elimina pericolul la adresa diverșilor baroni
  • eliminarea sau limitarea drastică în cadrul legislativ a tot ce înseamnă transparență, acces la informații și mai ales integritate publică
  • suspendarea președintelui Băsescu și organizarea de alegeri anticipate pentru o funcție cu o miză mult mai scăzută

Aici este momentul în care PNL începe să se desprindă de PSD. Deși Antonescu va fi fericit cu funcția de președinte fără importanță, dar cu mult timp de vorbit la televizor, o parte a activiștilor vor înțelege că dacă vor putere reală vor trebui să își asume lupta cu PSD.

2014-2016: Începutul bipartitismului PSD („stânga”) – PNL („dreapta”)

Se intră deci în a doua etapă, în care PSD guvernează împreună cu UNPR și/sau PDL și/sau UDMR, iar PC se unește cu PNL, împreună trec în opoziție.

Urmează o luptă dură pentru atragerea celor ce conteză ca notorietate și resurse din UNPR și PDL. La momentul alegerilor din 2016, PSD va fi partidul de stânga, iar PNL partidul de dreapta. Etichetele ideologice vor fi lipsite de substanță, ambele partide vor fi organizate pe o structură de baroni locali și vor avea ca interese comune îngrădirea justiției și limitarea transparenței. Ambele partide vor controla părți importante din media și vor avea rețele clientelare solide. Alegerile vor fi un spectacol.

După 2016: România uninominală, România clientelară

Ce va mai rămâne din PDL, UNPR și alte mici partide vor construi „a treia forță”, mai degrabă o gașcă de entuziaști optimiști că ar putea să schimbe ceva, mereu luptându-se să atingă pragul electoral. UDMR rămâne un partid de importanță regională. Între cele două se va alege de fiecare dată partidul-balama, cel ce va face majoritatea împreună cu un partid mare. Orice partide noi vor apărea vor fi doar trecătoare, pe termen lung.

România politică se va stabiliza într-un sistem bi-partid, profund corupt, cu o excludere tacită, dar fermă a elitelor profesionale și intelectuale ale societății din politică. Presupunând că lucrurile se vor liniști la nivel global, economia se va stabiliza și ea, urmând o creștere lentă, cu importante resurse publice ducându-se către clienții politici. Pentru supraviețuirea socială vor fi importante slujbele la stat, pilele și relații, micile învârteli, în general „descurcarea” pe care o știm deja. Cei mai nemulțumiți vor pleca în străinătate, fiind încurajați tacit în acest sens. Distanța între conducătorii politici și economici și restul lumii se va mări treptat. La fiecare patru ani, speranțele vor fi redeschise de celălalt partid, într-un joc atent controlat.

Bine ați venit în România uninominală!

24 de gânduri despre „Speculaţie uninominală

  1. Fără supărare: care elemente din scenariul de mai sus ar dispărea în cazul în care în România s-ar folosi sistemul actual sau cel pe liste din 2004?

  2. M-a luat planul discuţiei şi am uitat să mulţumesc pentru laude 🙂 Deci: mulţumesc!

  3. Pai din ce-am citit eu, o forta politica de 80%. Ceea ce mi-e foarte greu sa-mi imaginez, pare prea speculatie.

  4. În prima fază, chiar distribuția mandatelor, atât ca efect direct, cât și indirect.

    Direct, prin repartizare proporțională, „prima” USL ar fi mult mai mică, nu ar depăși 60% din mandate în Parlament. Vor avea mandate mai multe PDL și unul sau mai multe dintre partidele național-populiste (PPDD, PRM, PNG).

    Indirect, pentru că va scădea efectul manipulării electorale (vezi ce am scris aici despre fraudă electorală și uninominal).

    Deci din start vom avea altă configurație, cu mai puțin spațiu de abuz pentru majoritate.

    Apoi, pe termen lung, apar alte schimbări, dar deja vorbim de altă speculație 🙂

  5. Vă înţeleg punctele de vedere dar… procentele se schimbă, situaţia nu prea. PDL şi PSD puternice, PDL balama. Partide noi este greu să apară şi pe sistemul actual. PNL nu se va ralia modificării Constituţiei în sensul reducerii puterilor preşedintelui. Deci modificarea Constituţiei pică.
    În genere scenariile privind viitorul sunt depăşite de realitatea din România, care este deseori mult mai fascinantă. La sfârşitul anilor ’90, în contextul apariţiei APR, PSD părea terminat. În 2001 se vorbea de 4 decenii de guvernare PSD, pe model mexican. În 2005 de „marele partid de dreapta” PNL-PD. Scenariul de mai sus este însă interesant şi are merite.

  6. De acord cu că în România politica e foarte imprevizibilă.

    Dincolo de scenariu, ce vreau să spun cu această speculație e că îmi e teamă. Dacă m-ai fi întrebat acum doi ani, aș fi zis că nu se poate un derapaj grav al democrației românești. Dar între timp a fost Ungaria (am o versiune de articol care începe cu Ungaria…). Acolo a fost la fel: o guvernare slabă urmată de venirea la putere a opoziției cu o majoritate covârșitoare. Apoi a urmat dezastrul.

    Mie mi-e frică rău de majorități covârșitoare, le e foarte ușor să devină tiranice.

  7. Sunt de acord cu scenariul, mai putin cu perspectiva catastrofista in ceea ce priveste justitia, legatura dintre votul uninominal si clientelizare (exact ce se spune si in primul comentariu) si jalea dupa „gasca de entuziasti optimisti ca ar putea sa schimbe ceva”. De fapt cred ca USL-istii viseaza exact ceea ce ai scris tu, dar vor avea suprize. Si nu o sa votam uninominal pur anul acesta.

    In ceea ce priveste evolutia pe termen lung a societatii romanesti, in lipsa unei forte puternice de presiune din afara aceasta depinde de optiunea majoritara a locuitorilor. Deocamdata se pare ca majoritatea prefera sa se pozitioneze intr-un binom boier-sluga, dar totusi exista o minoritate destul de importanta si naravasa, incapabila sa opreasca tendinta generala a lucrurilor, dar capabila de a o amana, confuza si incurca. Vezi alegerile din 96, cele din 2004 sau chiar turul doi al prezidentialelor din 2009.

  8. FIDESZ nu e acelaşi cu USL. Şi asta pentru că USL = PSD + PNL, pe când FIDESZ e un singur partid. Asta ar putea face diferenţa.
    La noi nu va fi o majoritate covârşitoare. Lupta dintre PSD şi PNL va începe imediat după anunţarea rezultatului alegerilor. Poate chiar înainte. PDL va fi partid balama. Cel mai probabil vom avea o situaţie complexă, nu una tiranică.

  9. @Ovidiu: diferenta dintre Ungaria si Romania este ca in Ungaria a castigat un partid foarte disciplinat, subordonat total liderului, un fel de PDL, in timp ce in Romania supermajoritatea ar reveni unei aliante ce are nevoie de interventii aproape zilnice pentru a fi oprita sa nu se rupa.

    Scenariul meu:

    Din ce stiu, legea ar trebui sa intre in vigoare cu cel putin 6 luni inainte de alegeri (daca gresesc aici, se darama toata speculatia). Acum merge la Camera Deputatilor, va trece in ropote de aplauze. Apoi ajunge la presedinte la promulgare. Acesta are de ales intre doua rele: daca o promulga isi ingroapa propriul partid, daca o respinge se face de ras dupa ce ani de zile a promovat uninominalul pur, ba a mai si initiat un referendum pe aceasta tema. Asta vor si cei doi carlani.

    In lipsa de alte optiuni Basescu o sa traga de timp cat poate si o sa o retrimita Parlamentului astfel incat sa nu poata fi publicata in MO in timp util pentru a intra in vigoare la aceste alegeri, asumandu-si costul electoral al unei noi suciri.

    Salvarea sa ar fi ca legea sa fie declarata neconstitutionala de catre CCR, lucru destul de probabil. 😀

  10. Apoi ajunge la presedinte la promulgare. Acesta are de ales intre doua rele: daca o promulga isi ingroapa propriul partid, daca o respinge se face de ras dupa ce ani de zile a promovat uninominalul pur, ba a mai si initiat un referendum pe aceasta tema. Asta vor si cei doi carlani.”

    Foarte misto asta, nici nu m-am gandit. Recunosc ca mi-a placut ingeniozitatea „golanasilor” astia mici, n-am ce zice. Cred ca e prima data cand actioneaza, nu reactioneaza. Bravo lor! (desi nu-i am la inima) Aplauze pe bune.

  11. cred si sper ca USL joaca la cacealma: ideea VU este tema de campanie a PDL de vreo 5 ani. sper ca scopul taraseniei sa fie doar anihilarea acestei teme de campanie. din cate imi aduc aminte, in PNL exista o puternica opozitie de principiu fata de VU, probabil ca totul se va opri la camera deputatilor.

    • VU face ca PDL să piardă mandate prin comparaţie cu voturile obţinute. PNL-ului nu are de ce să-i pară rău de asta. PSD-ului oarecum. Dar şi ei vor câştiga mult prin VU.
      Prin VU PNL va obţine mai multe mandate decât prin proporţional. Pentru că şi USL va obţine mai multe mandate decât prin proporţional.
      Bineînţeles, asta nu înseamnă că legea va trece. PDL va spera în Curtea Constituţională.

  12. @joness: Dacă ăsta e scopul, atunci legea e scrisă prost rău. Spre exemplu, exclude complet independenții, ceea ce e un motiv suficient pentru întârziere prin control de neconstituționalitate.

  13. Distribuţia 45-35 e matematic foarte improbabilă, ar trebui ca practic doar PNL să piardă colegii în faţa PDL iar PSD – deloc. 42-38 pare mai plauzibil.

  14. @Barbu
    poate acum PNL castiga dar in 2016 va pierde de pe urma VU. imi pare improbabil ca PNL sa aiba in orizontul apropiat aceasi putere si organizare ca PSD. in plus, electoratul PSD este unul mult mai disciplinat (cum bine aratai tu cu COVIVO ala al tau). VU va distruge acum PDL dar va distruge si PNL in timp.

  15. @Lucian: Depinde foarte mult cum sunt împărțite circumscripțiile/colegiile. Spre exemplu, la CJ distribuția e aparent egală, dar PNL are Covasna, Harghita, Tg. Mureș, Satu-Mare – județe unde se luptă cu UDMR și are șanse mici să câștige.

    @polihimnio: PNL are patru ani să se transforme într-un PSD cu mască de dreapta. Sigur că asta e riscant, PDL a încercat să o facă și iată-l dezmembrat. Dar e posibil, în 2014-2016, cum am arătat mai sus 😀

  16. @Lucian Davidescu
    din cate stiu paritatea PSD / PNL se refera doar la colegiile nedetinute in acest moment de PSD sau PNL. deci din start nu e vorba, in cadrul USL, de 50/50, pt ca PSD-ul are mai multi actuali parlamentari. in aceste conditii 45-35 e un scor mult prea optimist pt PNL

  17. @Ovidiu: s-ar putea ca initatorii legii sa stie foarte bine ca e neconstitutionala, daca scopul este cel enuntat de polihimnio. Si nu m-ar mira deloc, n-ar fi prima data cand se promoveaza o lege despre care sa se stie de la bun inceput ca nu va intra in vigoare doar pentru a putea spune mai apoi „noi am vrut, dar nu ne-au lasat raii”. PDL-ul a folosit de multe ori metoda. Acum USL o sa spuna ca legea a fost respinsa de CCR deoarece majoritatea judecatorilor au fost numiti de Basescu si PDL si incearca sa ii salveze de la dezastru. 😉

    In general la noi se vorbeste enorm de mult si se intampla enorm de putin.

  18. Pingback: Iată de ce traseismul politic e bun pentru democraţie #riscograma.ro

  19. Electoratul PSD imbatraneste si „iese din sistem”, cel al PNL se maturizeaza si culege voturile tinerilor, a spus-o Turambar mai de mult, s-ar putea ca in 2016 PNL sa fie in fata.

    • Turambar are întotdeauna dreptate 🙂 şi eu cântam prohodul PSD prin 2005, dar uite cum tot nu scade sub 30%.

  20. Pingback: Dacă și cu parcă | La colţu' străzii

  21. Ovidiu,

    Cu alte cuvinte, ce prevezi pentru 2014 incolo este o … reeditare in esenta a 2001 – 2004 🙂 Ce sistem va fi fost pe-atunci? Si cine i-a pus stavila si in final capat perioadei de dominatie PSD? Oare partidele parlamentare, in virtutea reprezentarii lor cvasi-proportionale?

    Bottom line, PSD (+/- PNL) va domina urmatoarea perioada, cu sau fara sistem uninominal.

    Pentru post 2016 nu as face predictii. Imi amintesc ce scria un excelent analist politic in 2004 despre cum un primar care cumpara electorat va fi ales decenii la rand (era vorba de cel al Bacaului), iar peste o luna primarul cu pricina a fost invins fara drept de apel…

  22. eu nu prea inteleg de ce pesedeul, in acest scenariu, ar astepta pana in 2014 despartirea de penele, atata vreme cat oricare varianta a debarcarii ii avantajeaza major in exercitiul puterii? mai mult, de ce un partid cu 42-45% reprezentare in parlament, cu premier si ducand „povara guvernarii” nu si-ar „construi” propriul candidat la presedintie?

Spune-ţi părerea

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.