La colțu' străzii

Capatos și plătitorii de publicitate. Etica jurnalistică și etica în afaceri

35 comentarii

Nu pot decât să fiu de acord și să rostogolesc mai departe ideea lui Dan Tapalagă.

Am scris despre asta acum trei ani, coincidență, tot legat de o făcută de-a lui Capatos. Aceasta e soluția pentru presa cu curul. Nu deontologie, nu indignare, nu bătut în obrazul de jurnalist. Situația se reglează simplu după un principiu la fel de simplu: „Follow the money”. Să nu mă înțelegeți greșit: Capatos nu e ipocrit, omul e asumat, face tot ce face cu o agendă bine lucrată. Pe mine mă deranjează ipocrizia celor care își asociază imaginea cu el și apoi se cred primadone, chit că sunt niște branduri multinaționale sau președintele wannabe Crin Antonescu.

Citez din articolul semnat de Dan Tapalagă:

Companiile onorabile, publicitarii ce spun? Accepta sa finanteze, prin publicitatea platita acestor televiziuni, abjectia live? Daca da, foarte bine. Sa se astepte pe viitor la noi dezbateri inutile despre etica jurnalistica. Iar maine sa verifice cu atentie cate funduri sau sfarcuri au mai sponsorizat la TV. Pot fi chiar ale lor. Dar iata o idee: ce-ar fi, in loc sa ne tot plangem atat, sa monitorizam emisiunile cele mai amendate si sa expunem in paralel companiile care accepta sa-si asocieze numele cu ele  platind publicitate? Pana la urma asta se cheama responsabilitate in business. Dar poate ca acestor companii nu le pasa de imaginea lor. Zic ca merita aflat. Asta tot asa, sa facem un pas inainte.

Sa sumarizam putin: Abjectia face audienta, publicul n-o sanctioneaza, ratingul aduce bani, companiile platesc publicitate, televiziunile castiga, isi permit o amenda lesinata, CNA pierde procese, televiziunile isi recupereaza amenda, victimele pretinselor abuzuri stau de regula cu mainile in san, asociatiile profesionale sunt ocupate cu lupta impotriva dictaturii, doi-trei jurnalisti tipa opariti. Si tot nu vi se pare ridicol sa latram in gol?

Deci, porcariile astea se trateaza altfel daca vrem cu adevarat sa scapam de ele. Procese, sentinte, boicot economic, banii luati, punct.

Întăresc. Aprob. Susțin. Ba chiar am făcut acest pas încă din aprilie 2009, când am luat notițe în fiecare pauză publicitară de-a lui Capatos și a rezultat lista de mai jos.

  • Genius – “live with ideas” (ăstia dădeau premii în emisiune)
  • Vodafone – trăieşte fiecare clipă (primul sponsor din pauza publicitară!)
  • Clear men – fără mătreaţă – “eu aleg întotdeauna ce e mai bun”
  • Fastum Gel – libertate de mişcare
  • Jacobs – aşa mai stăm de vorbă
  • Nivea (Styling) – (pentru că) frumuseţea este seducţie
  • Digest Duo – pentru greaţă şi balonare
  • Cristim – îţi place să mănânci sănătos
  • Taxofit – taxează oboseala
  • nasic – pentru un nas liber şi sănătos
  • Provident – bani în 48 de ore
  • Tranzactiv – “gata iubito, ce-ai făcut azi? Mai nimic!”
  • Lioton Gel – pentru picioare sănătoase şi frumoase
  • Germanos
  • Cosmote
  • Winterfresh – o respiraţie rece ca gheaţa
  • Real – fără egal
  • Colgate (ultimul sponsor din pauza publicitară!)

Atunci am împachetat totul într-un pamflet pe care mi-l găsesc chiar decent recitindu-l. Eram ofuscat că Vodafone (compania cu care tocmai ce mi-am reînnoit toate abonamentele voce-date) era primul și ultimul sponsor al emisiunii lui Capatos. Care Capatos crease o mică isterie cum că s-ar fi sinucis personajul tabloid Nikita, doar ca s-o aducă în platou ieșind Live direct dintr-un sicriu.

Indignat și inspirat de Vodafone, am numit atunci acțiunea plătitorilor de publicitate drept Campania CSR “Nikita trăieşte fiecare clipă!”. Citez:

Vodafone va lansa o nouă campanie de responsabilitate socială “Nikita trăieşte fiecare clipă” care va vorbi tinerilor despre dezavantajele sinuciderii, propunând alternativa responsabilă a înscenării propriei morţi. “Aşa îi faci pe fra’eri şi vezi adevăraţii” a declarat celebra Nikita, care este imaginea aleasă de Vodafone pentru această nouă acţiune de responsabilitate socială corporatistă.

Antena1 va fi partenerul media al acestei acţiuni, prin emisiunile  de ştiri şi de “divertisment”, în care cauza anti-sinucidere va fi susţinută de invitaţii permanenţi  Nikita, Naomi, Ogică, alături de  eleva, piticul şi pompierul porno, Sexy Brăileanca, Tolea şi nişte vrăjitoare. Campaniei  “Nikita trăieşte fiecare clipă”, i se va alătura şi  Lucian Mândruţă, marele regizor specialist în înscenări de ştiri.

Sponsorii au întrerupt emisiunea începând chiar cu Vodafone care a fost prima companie ce a ţinut să precizeze că Nikita “trăieşte fiecare clipă”, prin purtătorii săi de cuvânt Smiley şi Moga dansând euforici pe masă. A urmat susţinerea venită de la noua gamă Nivea Styling, “pentru că frumuseţea este seducţie” dar  “seducţia este  cea mai periculoasă armă” după cum a declarat chiar faimoasa luptătoare. Atraşi de potenţialul campaniei, Winterfresh a branduit Sicriul Nikitei cu sloganul “o respiraţie rece ca gheaţa” sprijind la rândul său cauza vedetei. “Aşa mai stăm de vorbă” au concluzionat cei de la Jacobs România frecându-şi mâinile a vizibilitate şi ăuerness.

Dincolo de satiră, eu cred că există soluții simple și eficiente în a face curățenie, inclusiv instituțional. Trebuie doar să fii un pic proactiv și să ai puțină grijă de munca pe care o faci zi de zi. Cât costă redactarea unei scrisori? Cum ar arăta o scrisoare primită cu antetul CNA în atenția departamentului marketing de la firma X în care sunt notificați asupra circului grotesc pe care l-au plătit și cu care li s-a asociat brandul lor multinațional dezvoltat? Înțeleg că oricum CNA monitorizează tot ce se transmite pe teve, așa că n-ar fi mare efort pentru această instituție să listeze firmele din pauzele publicitare.

O abordare creativă și proactivă poate obține rezultate mai bune decât toate amenzile pe zece ani la un loc. Nu ăsta e de fapt scopul acestei instituții? Cum ar fi ca CNA să creeze o pagină web dedicată în care să listeze toate multinaționalele care au plătit mizeria făcută primului ministru? Eventual și în engleză, obligând managementul local să dea explicații la Londra, Viena, Amsterdam, Paris, New York?

Știu că vor replica imediat „nu-i vina noastră, noi suntem niște bieți clienți ai unor agenții de publicitate care cumpără reclamă la pachet, bla bla bla„. Dacă e țeapa lor, să ia măsuri și să oprească plățile, sigur au clauze acoperitoare în contractele lor de publicitate. Altfel, să-și lărgească orizonturile spre OTV și DDTV. Să fim serioși, să apelezi la astfel de metode pentru expunere și „ăuernes” e ca și cum ai cerși atenție prin mijloacele grotești ale cerșetorilor din intersecții. Plătitorii de publicitate sunt principalii vinovați. Până și escrocii care agasează lumea prin piețe au un marketing mai decent decât niște multinaționale care se umflă în etica lor de afaceri în timp ce-l plătesc pe Capatos să se hlizească la niște buci de prim-ministru.

Update via Marius Delapicentru si Theophyle.

Primul calup de publicitate din emisiunea cu Emil Boc:  1. Nivea, 2. Eubiotic (medicament), 3. Peugeot, 4. Jacobs, 5. Bergenbier, 6. Axe, 7. Cosmote, 8. Magne B6 premium, 8. Cavit memo (medicament), 9. Tuborg, 10. Liderin (medicament), 11. Cosmote, 12. Rexona, 13. Vibrocil (medicament), 14. Milka, 15. Germanos, 16. Garnier Fructis, 17. Eucerin (cosmetice).

35 de gânduri despre „Capatos și plătitorii de publicitate. Etica jurnalistică și etica în afaceri

  1. Eu nu sunt de acord cu punctul tau de vedere. Telefonie mobila, sampon anti-matreata si credite la dobanda mare consuma si incultu si telectualu. Deci pe mine, companie, nu ma afecteaza ca 10 intelectuali o sa-mi boicoteze produsul cand o mie de inculti vor vedea reclama mea. Pur si simplu sunt interesata, compania zic, de o vizibilitate cat mai mare pe un public tinta. Nu ma astept sa vad la emisiunile de gen reclame la carti sau la alte chestii cu consum aproape exclusiv intelectual. Dar pentru bunurile de larg consum e normala reclama atunci cand se uita cat mai multi oameni, indiferent de cultura lor, pentru ca sunt bunuri a caror vanzare nu depinde prea mult de nivelul de cultura. Si atunci de ce sa nu-mi fac raclama in prime-time? De ce sa nu profit si eu putin de prostia televizata? Scopul meu e profitul si iata o cale facila de a-l obtine.

  2. @Glumetzu: atunci de ce nu se duc cu reclama si pe OTV?

  3. Nu e asa, eu am oprit o campanie a Petrom, a fost nevoie doar de un articol pe Hotnews. Functioneaya metoda.

  4. @Dan Selaru: Multumesc pentru exemplu. Elocvent.

  5. Mie imi plac explicatiile simple, a fost o simpla comanda politica din trustul Voiculescu iar Crin stia de la inceput in ce intra, a fost o simpla campanie impotriva lui Boc si al PDLului. Daca Base are clip cu ”m***e baaa!” si a fost ales, de ce sa nu se preteze si Crin la dastea ?!
    Sa nu aruncam totul doar pe Capatos, chestiile cu iz politic de la el din emisiune nu le decide producatorul.

  6. @semanticus: producatorul are treaba lui, jurnalistul alege sau nu sa faca anumite lucruri. E platit tocmai fiindca e interfata, comunicatorul, imaginea. Asadar trebuie sa si le asume, chiar se poate arunca totul pe el. Ca in orice meserie, poti avea parte si de faima si de bani dar sigur vine la pachet cu alte aspecte mai putin placute. Despre Crin, treaba lui cu cine vrea sa-si asocieze imaginea.

  7. @Moromitic,
    eu speram ca macar sa iesim din sablonul ”totul se intampla din goana dupa rating si publicicitate”, ei, anul asta totul se intampla din motive politice, nimic nu e intamplator in aparitiile lui Crin si asta este doar inceputul. PC/USL va continua cu asemenea dezvaluiri tot anul.

  8. Da, corect, e singurul motiv pentru care am inserat numele lui Crin Antonescu in primul paragraf. Fiindca da, exista si asocieri politice cu tabloidul (si cel mai bun exemplu vine de la presedinte insusi). Insa aici discutam de cei care finanteaza emisiunea-circ. Iar astia sunt publicitarii.

  9. Se pare ca CNA a deliberat si a decis inchiderea postului Antena 1, simbolic, pentru 10 minute. Sa vezi acum urlete anti-cenzura.

    http://economie.hotnews.ro/stiri-media_publicitate-11523552-decizie-cna-cazul-imaginilor-emil-boc-dezbracat-emisia-antena-1-intrerupta-zece-minute-ora-maxima-audienta.htm

  10. Si ce? finantarile de anul acesta nu sunt cu dedicatie politica ?

  11. @semanticus: corect, nu pot decat sa fiu de acord. Eu m-am dus mai degraba spre acest aspect „corporate” decat spre cel politic.

  12. Are cineva lista cu reclamele din emisiunea cu pricina a lui Capatos?
    Eu deja le-am scris celor de la Vodafone si Nivea cerandu-le sa nu isi mai asocieze imaginea cu aceasta emisiune.

  13. Bogdan, atentie, lista mea de mai sus reprezinta firmele care aveau reclama la Capatos in aprilie 2009 la emisiunea cu Nikita. Nu stiu daca aceleasi companii au avut reclama in emisiunea cu Emil Boc nud la vestiare.

  14. @Bogdan,
    contractele mari sunt generale nu doar pe anumite emisiuni.

  15. Eh, vezi, eu consider asta un viciu de contractare.

  16. Nu sunt sub nici o forma de acord cu abordarea aceasta. Atunci hai sa ii boicotam sau sa ii inchidem si pe astia: http://www.dailymail.co.uk/home/index.html

    Capatos isi face emisiunea lui cu buci la miezul noptii. Daca incalca vreo reglementare e treaba CNA sa il penalizeze, ceea ce s-a si intamplat. La fel e treaba respectivelor companii cum si unde isi fac publicitate, atat timp cat nu incalca nici o lege.

    In ceea ce priveste educarea publicului, cred ca te lupti cu morile de vant. Fundul gol al unui prim-ministru o sa faca intotdeauna audienta, si in Franta, si in UK si in SUA. Poate in Iran s-ar putea sa iasa fanaticii religiosi in strada si sa dea foc televiziunii respective.

    Boc ar trebui sa dea A1 in judecata pentru prejudicierea imaginii si sa ii stoarca buzunarele lui Voiculescu de bani. Nu inteleg si chiar ma oftica faptul ca la noi persoanele publice cer despagubiri formale pentru prejudiciile de imagine. Cred ca de fapt asta e principala cauza pentru care jurnalistii de tabloid recurg masiv la calomnii, minciuni ordinare si imagini murdare. Boc e prim-ministru, presedinte de partid, parlamentar si potential candidat la primaria unui oras mare. Imaginea lui valoreaza ceva, sa ceara macar cateva sute de mii de euro. Daca toti cei batjocoriti ar face treaba asta de fiecare data, si ar merge pana la capat, cred ca destul de repede industria tabloidelor ar trebui sa isi reevalueze comportamentul. Sau sa dea faliment.

    Cat despre Crin Antonescu, e prostia lui, el o sa o plateasca, pe seama credibilitatii sale ca om politic. Daca te pomenesti ca nu pateste nimic in acest sens, sau eventual devine si mai popular (asa cum s-a intamplat cu Basescu dupa ce l-a vazut o tara intreaga dand un pumn in fata unui copil – dar a fost executat mediatic, saracul!), e problema alegatorilor, nu a lui Antonescu, Voiculescu, Capatos, etc.
    Avem un presedinte ce sarbatoreste victoria dand muie la adversari si trage pumni in fata copiilor, ce asa mare degradare ar fi daca ar urma unul ce face misto de fundurile goale ale adversarilor difuzate in direct la miezul noptii? Daca ma gandesc bine, parca ar fi chiar un mic progres…

  17. joness, am scris inca din primul paragraf ca nu am o problema cu Capatos si cum intelege el sa faca audienta. Pana una alta Capatos nu e ipocrit. Insa firmele (si politicienii respectivi) dau dovada de ipocrizie (ca sa nu zic mai mult). In special multinationalele care nu mai pot de CSR si business ethics.

    Apoi, nu inchide nimeni pe nimeni. E vorba doar de niste asumare. Iar legat chair de exemplul tau, am gasit (din prima, la intamplare) pe net un caz turnat pe Daily Mail cu magazinele Marks & Spencer (dar si alte branduri) care au cerut retragerea reclamei de la ei.

    http://www.guardian.co.uk/media/2009/oct/16/stephen-gately-jan-moir-complaints

    Brands including Marks & Spencer have asked for their advertising to be removed from the Daily Mail website page featuring a controversial column about the death of Boyzone singer Stephen Gately.

    „Marks & Spencer does not tolerate any form of discrimination,” said a spokesman for the retailer. „We have asked the Daily Mail to move our advertisement away from the article. This is a matter for the Daily Mail.”

    Nestlé, which had an ad for its Nescafe brand running alongside Moir’s column on the Daily Mail website, said that the comments made by Moir were a breach of the Swiss company’s code for „mutual respect and tolerance”.

    „Nestlé has no influence on the editorial content of the publications in which it advertises. The views expressed in the article are from the author and are not shared by Nestlé,” said a spokeswoman. „The company has consistently emphasised the importance of mutual respect and tolerance, regardless of culture, religion or nationality. This a core company value as expressed in the Nestlé corporate business principles.”

    Nestlé added that it contacted its media buying agency MindShare to investigate having its ad removed, but the Daily Mail had already stripped the web page of advertising.

    „We focus our advertising choices on whether the venue offers an effective way to reach the target consumer of a brand,” said a spokeswoman for Procter & Gamble. „Advertisements are often planned well in advance and we are not able to foresee or control unexpected and unfortunate situations such as this. However, we understand that the Daily Mail online has now removed the advertisement from the page in question.”

  18. Multinationalele ar putea suferi daca cineva ii face de ras la HQ. „Vodafone isi face reclama intr-o emisiune din Romania in care sunt violate grav dreptul la intimitate si dreptul la propria imagine”. In Romania e apa de ploaie, oricum ei nu au adoptat standardele acelea ca urmare a unor exigente venite din mediul local…

  19. Despre asta e vorba.

  20. Pepsi a pus capat unui contract de sponsorizare cu megastarul MJ imediat ce acesta a fost acuzat – in unele articole de presa – de pedofilie.
    (http://findarticles.com/p/articles/mi_m1355/is_n5_v85/ai_14711995/)
    Un brand serios nu-si asociaza numele cu un star/o emisiune care incalca, la un moment dat, setul de valori pe care brandul respectiv afirma ca l-ar avea.

  21. Cei de la Vodafone mi-au raspuns ca faptul ca apare o reclama in timpul emisiunii nu inseamna ca isi asociaza imaginea cu emisiunea si ca ei fac contracte printr-o firma de publicitate, etc.
    Le-am raspuns inapoi explicandu-le ca eu consider ca isi asociaza imaginea daca se adreseaza cu reclamele lor spectatorilor acelei emisiuni si ca sunt sigur ca au metode contractuale prin care pot sa obtina scoaterea reclamelor de acolo.
    Va invit si pe voi sa le scrieti.

    Ma intreb daca dupa suspendarea emisiei Antenei 1 vor baga reclame si cine va fi acolo…

  22. Mulţumesc pentru informaţii. Am publicat lista şi pe blogul meu. Aştept acţiuni similare şi de la cei dispuşi să îi ardă pe plutocraţi la buzunar.

  23. Si eu multumesc Marius. Am updatat postarea.

  24. Cred ca ar trebui sa subliniezi propunerea de a protesta prin scrierea de scrisori. Eu a trebuit sa mai recitesc odata postul cu atentie pentru a fi sigur ca n-am inteles gresit. Nu de alta, dar pentru o clipa am crezut ca intentionati sa imi cereti sa boicotez renuntand la masina, telefon, mall-ul preferat, salam, bere, lapte, cafea, guma de mestecat si gel de dus. :O Chiar n-as face asta pentru fundul lui Boc…

  25. Vi se pare ca sanctiunea CNA e insuficienta si vreti ca trustul Intact Media sa plateasca cu adevarat pt marlania din emisiunea lui Capatos? Intrati pe CNN la „Contact us” iar la „News tips” puneti un text de genul „CNN affiliate in Romania was banned for violating of individual privacy…”. Nu cred ca CNN-ul accepta un parteneriat cu un trust de presa care se demite la asa ceva. S-ar putea ca supararea celor de la CNN sa-i afecteze din punct de vedere financiar mult mai mult decat castiga ei din reclama emisiunilor lui Capatos. Recunosc ca nu e fair, au si Antenele ziaristi buni care isi merita locul in familia CNN, dar nici sa dai pe post filmulete din vestiare nu e fair. Poate data viitoare se vor gandi mai bine si isi vor face altfel calculelel de rentabilitate.

  26. Buna ziua,

    Va confirmam ca Vodafone nu a avut nicio insertie publicitara in emisiunea mentionata (“Un show pacatos”), din data de 13 februarie 2012.

    Multumim.

  27. Dar în general Vodafone are inserturi publicitare în emisiunea respectivă? După cum se vede din articol, în 2009 avea.

    Are de gând Vodafone să mai colaboreze cu emisiunea lui Capatos?

  28. @Klaus: din ce stiu eu CNN-ul colaboreaza doar cu Antena 3. Antena 1 nu e in nici un fel „CNN affiliate”.

  29. In prezent Vodafone nu are insertii publicitare in aceasta emisiune. Va multumim pentru interes.

  30. Pingback: Dați-i o șansă normalității: falimentați tembeliziunile – ștergeți-le din grila de programe! | Sareinochi's Blog

  31. Un lucru e clar. Vodafone are relaţii cu ciumaţii de la Intact. Mai bine aţi rezilia orice contract de publicitate cu oficina aia de propagandă. Nu ne cereţi rezoluţie fină, pentru că nu o veţi obţine nici măcar în instanţă.

  32. Au murit vreo 100 de oameni, o parte cel putin din vina Guvernului, dar n-aveti treaba, voi reperati onoarea fundului domnului Boc. Excelent, eu propun sa va pregatiti de rezistenta in munti, prin satele alea unde nu ajunge nici Vodafone nici TV.

  33. Peter, au murit şi 100 de japonezi din aceleaşi cauze hibernale, Împăratul este chiar în aceste momente subiect de operaţie pe cord deschis la spitalul universitar, iar tu îmi povesteşti de onoarea fundului domnului Boc.
    Ai talent de moderator-vuvuzea TV. Îţi prezic un viitor mare. Eventual, un trecut mare.

  34. Au angajat un script la Vodafone?

Spune-ţi părerea

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.