La colțu' străzii

Partide vs Deficit

Un comentariu

Guestpost al comentatorului nostru, chirvase

Desigur, anul politic 2012 va fi unul interesant: vin alegerile. Vom vedea, de exemplu, daca PDL va reusi sa recupereze deficitul de imagine provocat de asumarea raspunderii pentru comasarea alegerilor sau de scandalurile de coruptie. Vom vedea cum va rezista USL  hartuielilor continue, din ce in ce mai intense probabil, venite din interior si exterior, daca presedintele Basescu va fi motor sau balast pentru PDL, daca ideea liderilor USL de a incepe procedurile de suspendare a presedintelui are alt scop in afara celui de a mai aparea prin presa.

In timp ce noi suntem cufundati in asemenea probleme, UE se pregateste de schimbare. Primul pas a fost facut si pare a avea menirea, pe langa cea imediata de a linisti “pietele”, de a preintampina noi crize ale datoriilor suverane care ar insemna o subrezirea a independentei UE. Vor mai urma probabil alte etape care vor duce la o unificare fiscala si, de ce nu, la una politica.

Cum se raporteaza insa partidele noastre la hotararile luate in 9 Decembrie?

In primul rand, au cazut in sfarsit de acord asupra unui subiect: deficit structural de pana la 0,5%, deficit bugetar de maxim 3% si grad de indatorare de pana la 60%. In limita acestor praguri insa pozitiile partidelor difera.

Sa incepem cu Puterea. UNPR si UDMR au alte treburi, niste primari de agatat, niste functii prin deconcentrate, niste temeri ca vor ramane fara colegii. Ca fapt divers, nici una dintre conditiile puse de UDMR (si nu ma refer la functii prin administratie) pentru a ramane la guvernare nu s-a realizat, si totusi UDMR este inca acolo si se bate cu pumnul in piept ca ea nu tradeaza. Intrebarea ar fi ce anume nu tradeaza.

Sa trecem la PDL

Practic, programul sau economic este cel al FMI iar modelul sau de crestere economica ( am facut copy-paste din raportul la proiectul de buget 2012) este acesta:

“Priorităţi:

  • Sustinerea cresterii economice prin:

– Majorarea cheltuielilor pentru investitii finantate de la buget si
respectiv din fonduri europene;
– Acordarea de garantii de stat operatorilor economici pentru a
flecxibiliza (sic!) accesul la credite bancare pentru investitii;
– Continuarea acordarii de ajutoare de stat in vederea realizarii de
investitii in economie.

  • asigurarea unui mediu stimulativ, măsuri de consolidare a transparenţei, stabilităţii şi predictibilităţii.
  • reducerea numărului taxelor şi tarifelor cu caracter nefiscal;

Procesul de reducere este în desfăşurare, urmând să se identifice şi alte taxe/tarife cu caracter nefiscal care se pot reduce prin comasare, modificându-se corespunzător legislaţia în domeniu de către instituţiile implicate”

Tot din acel document aflam ca premisele cresterii economic ar fi “îmbunătăţirea activităţii, în special în ramurile industriale cu potenţial ridicat de export, precum şi în sectorul construcţiilor, care poate fructifica necesarul de infrastructură existent în toate domeniile” si de asemenea vom avea un “ritm de creştere a formării brute de capital fix de 4,5%, ritm susţinut de investiţiile publice prevăzute şi de angajamentele Guvernului de accelerare a absorbţiei fondurilor structurale.”

Adica, am echilibrat bugetul prin cresterea accizelor, a contributiilor sociale si a TVA (si nu prin reducerea cheltuielilor care  au crescut constant fata de 2008, doar la cheltuielile cu personalul fiind o scadere cu 5% in 2010 fata de 2008 si probabil cu vreo 10% in 2011 fata de 2008) iar acum asteptam ca investitii eficiente ale statului sa ne aduca crestere economica.

Ah, da, si ne rugam ca zona euro sa nu intre in recesiune pentru ca atunci s-a zis si cu exporturile noastre.  Cam asta este pozitia unui partid de centru dreapta din Romania, pozitie repetata public de mai multe ori de efigii ale dreptei precum prim-ministrul Boc si presedintele Basescu. Dar e bine: temporizam si jucam la 0-0.

Acum, despre USL

Progamul USL musteste pe alocuri de balariile pe care le vedem in aproape fiecare program electoral dar este centrat pe scaderea fiscalitatii: CAS platit de angajator redus cu 5%, TVA scazuta cu cate 1% pe an pana la cota de 19%, cote diferentiate ale impozitului pe salariu plus aplicare de deductibilitati, TVA redusa pentru productia agricola.

Am fost curios sa vad care ar fi impactul asupra bugetului pe 2012. Incasarile din CAS ar scadea de la 24.265.603 mii lei la 18.432.525 mii lei, diferenta de 5.833.077. Cum pentru firme CAS angajator este o cheltuiala, profitul firmelor va creste si aceasta diferenta va fi impozitata cu 16%, adica vom ajunge la 4.899.784 lei, echivalent cu 0.84% PIB. La TVA, daca scade cu 1%, impactul este de la 49.652.000 la 47.583.166, adica o diferenta de 2.068.833, echivalent cu 0.35% din PIB.

La calculul impactului impozitarii diferentiate pe transe, din ce statistici am gasit pe net am tras concluzia ca 30% din salariati au salariul brut sub 800 lei, 40% intre 800 si 1600, iar restul peste 1600. Am facut calcule doar pentru limitele maxime, adica am considerat ca 30% au salariul de 800 lei, 40% de 1600 iar restul peste 1600. Impactul bugetar ar fi de la 13.809.760 lei la 12.113.273, adica 1.696.484 echivalent a 0.25% din PIB. Probabil, impactul e mai mic.

Totalul ar fi de 1.5% din PIB, adica venituri mai mici cu 4%, dar aceasta diferenta intra in economia capitalista, nu in cea de stat.  Adica avem un model de crestere economica in care statul, in loc sa ia  toti banii ca sa ii investeasca cum stie el mai bine, mai lasa cativa si celor carora le apartin.

In noile conditii bugetare impuse de UE, daca un partid vrea sa aplice un astfel de program, are o singura sansa: reducerea, in sfarsit, a cheltuielilor si a implicarii statului in economie. De exemplu, eu am o curiozitate: personalul bugetar a scazut cu 10% fata de 2008, s-au inchis scoli si spitale dar cheltuielile cu bunuri si servicii au crescut in continuu. Cum naiba?

Eh, probabil ca in loc sa se discute cum vom alege sa ne adaptam restrictiilor bugetare impuse de la “centru” sau care va fi locul Romaniei intr-o UE facuta ghem in jurul Germaniei si  Frantei, vom continua smardoiala si datul la gioale pe maidanul intern. La orizont: modificarea Constitutiei.

chirvase

Un gând despre „Partide vs Deficit

  1. cheltuielile cu bunuri si servicii cuprind -prin lege- si plata arieratelor. Daca se achita un miliard arierate din sanatate (nu neaparat generate in acelasi an bugetar) cresc cheltuielile. Pe de alta parte manopera nu ajunge la 30% din costuri. Reducerea cu 10 a nr. de salariati nu poate da mai mult de 3%, ba chiar si mai putin daca apar si compensatorii.

Spune-ţi părerea

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.