La colțu' străzii

Austeritate bugetară (note)

16 comentarii

  • Nu sunt măsuri anticriză, ci măsuri de austeritate bugetară; primele ar fi trebuit luate la sfârşitul lui 2008 şi începutul lui 2009, pe vremea când noi mărea pensii şi salarii şi făceam bugete fără legătură cu realitatea. Acum, ca să evităm colapsul, ajustăm cheltuielile la banii pe care îi avem.
  • Să nu uităm ideea centrală: statul cheltuie mai mulţi bani decât are. Aşa că are trei opţiuni: să se împrumute, ceea ce a făcut un an şi jumătate, dar acum nu se mai poate; să crească veniturile prin mărirea taxelor; să scadă cheltuielile.
  • Cuvântul cheie este acum: pensiile, salariile, ajutoarele, facturile, toate trebuie plătite mâine, nu peste şase luni sau cinci ani. De aceea nu funcţionează creşterea veniturilor prin investiţii deştepte care dau randament peste o vreme. Guvernului îi trebuie o soluţie de echilibrare bugetară pe termen scurt.
  • Pentru mine e evident că în aceste condiţii alegerea mai bună (sau mai puţin rea) e scăderea cheltuielilor. Sunt însă în continuare sceptic că aceste măsuri vor fi implementate vreodată. Vom ajunge în septembrie să mărim taxele.
  • Nu am văzut încă în spaţiul public vreo propunere alternativă care să îmi inspire încredere. PSD a ales poziţia socialistă: să mărim taxele. Măcar la ei e clar, iar cu ocazia asta s-a văzut că domnul Ponta e tot mai mult portavocea domnului Năstase. În schimb, PNL nu vrea nici să mărească taxele, nici să scadă cheltuielile; liberalii ştiu doar că ei sunt contra. Din acest punct de vedere se potrivesc perfect cu sindicatele, ceea ce e cât se poate de trist.
  • Se vorbeşte insistent că trebuie tăiaţi banii pentru clientela politică. Însă nu e în stare nimeni să indice care ar fi banii ăştia; să ia legea bugetului şi să zică: tăiem asta, asta şi asta şi ne încadrăm în venituri. Am găsit pe Riscograma execuţia bugetară pe primul trimestru: 11,863mld personal; 5,774mld bunuri şi servicii; 1,679mld dobânzi; 2,299mld subvenţii; 2,457mld investiţii; 17,435mld asistenţă socială; 4,430mld altele. Ce naiba sunt altele?! Da, e bine că se atacă cele trei capitole de consum – personal, subvenţii, asistenţă. Dar la fel de limpede că trebuie inversat urgent raportul bunur/investiţii (deşi, atenţie, la bunuri o cincime e TVA, adică se întoarce la buget, iar alte părţi sunt taxe diverse).
  • Ceea ce ne va îngropa e că n-am rectificat la timp cadrul legislativ, începând cu Constituţia. Guvernul va propune nişte legi prin care să implementeze măsurile propuse, acestea vor fi atacate la Curtea Constituţională sau în punctual în instanţe, nu se va aplica nimic. Asociaţia Magistraţilor ne-a spus de la început că nu este de acord, aşa, în principiu. Rezultatul l-am spus deja: mărirea taxelor în septembrie.
  • Nu înţeleg la ce ne-ar folosi schimbarea guvernului. Una la mână, de vreme ce nimeni nu are niciun alt program alternativ care să fie mai mult decât o înşiruire de vorbe goale, oricine ar fi la putere ar aplica programul de austeritate sau ar mări taxele. Că e Boc, că e altul, nici nu contează. Doi la mână, de unde să scoţi altă majoritate, că doar nu se va alia UNPR cu PSD şi PNL (cu UMDR şi minorităţi în coadă). Şi trei la mână, să schimbi guvernul acum înseamnă trei luni pierdute, adică mărirea taxelor în septembrie
  • Nu am zis cam des de mărirea taxelor în septembrie?

16 gânduri despre „Austeritate bugetară (note)

  1. Sper sa nu fie asa, dar PSD + PNL + UDMR + Minoritati este, deocamdata, suficient pentru majoritate.

  2. „Nu sunt măsuri anticriză, ci măsuri de austeritate bugetară”

    Corect, o confuzie pe care o fac multi.

    „primele ar fi trebuit luate la sfârşitul lui 2008 şi începutul lui 2009, pe vremea când noi mărea pensii şi salarii şi făceam bugete fără legătură cu realitatea”

    Iarasi corect. In opinia mea raul cel mare s-a produs in primele trei luni ale lui 2009, timp in care Guvernul Boc a batut campii la greu, dupa ce primul lucru pe care l-a facut a fost sa anuleze si bruma de masuri anticriza luate de Tariceanu. Mai grav decat banii pierduti in acea perioada, atunci s-a pierdut INCREDEREA. In acele luni toti investitorii straini au trecut pe „worst case scenario” si n-au iesit din acest setup nici pana in ziua de astazi. Nici n-au de ce, de altfel.

    „Sunt însă în continuare sceptic că aceste măsuri vor fi implementate vreodată. Vom ajunge în septembrie să mărim taxele.”

    Nu vad cum ar putea sa se lungeasca pana in septembrie. Pana la sfarsitul lui iunie trebuiesc adoptate masuri de reechilibrare bugetara. Acordul cu FMI nu este important prin sumele virate de acesta ci prin garantia pe care o ofera investitorilor si creditorilor externi, atat ai domeniului public cat si al celui privat. Ar fi tare bine sa nu testam cum e fara acest acord, acum!

    „Nu am văzut încă în spaţiul public vreo propunere alternativă care să îmi inspire încredere.”

    Nici eu. 80% din discutii sunt demagogie pura. E o combinatie de incompetenta crasa cu politicianism ieftin si poate are ceva de-a face si cu tipologia publicului-tinta…

    L-am vazut intr-o seara pe Cristian Sima ce a spus cateva lucruri bine fundamentate, iar dintre cele scrise, parca cel mai aproape de adevar mi se pare tot Patriciu, daca eliminam chestia cu amnistia, ce mie mi se pare foarte dubioasa, si cea cu micsorarea imediata a taxelor, ce este utopica si cu un impact discutabil pe termen scurt: http://economie.hotnews.ro/stiri-finante_banci-7241870-dinu-patriciu-propune-amnistia-fiscala-una-dintre-solutiile-pentru-iesirea-din-criza-bancile-din-elvetia-sunt-18-mld-euro-proveniti-din-romania.htm

    As face eu pe desteptul pe aici dar am de munca pentru onorabila corporatie.

    „Nu înţeleg la ce ne-ar folosi schimbarea guvernului. Una la mână, de vreme ce nimeni nu are niciun alt program alternativ care să fie mai mult decât o înşiruire de vorbe goale, oricine ar fi la putere ar aplica programul de austeritate sau ar mări taxele. Că e Boc, că e altul, nici nu contează.”

    Ba conteaza. Boc si aproape in aceeasi masura si Basescu sunt analfabeti economic. Primul este pur si simplu infiorator. Intelegerea sa despre economie provine probabil din ce a vazut in tinerete pe timpul lui Ceausescu la el in sat si la UTC, si se pare ca i-a placut foarte mult. In lipsa notiunilor proprii preia ad-literam ce aude de la cei in care are incredere, gen FMI, Isarescu si Basescu dar nu pricepe o iota.

    Nu se poate gestiona o situatie atat de complexa si de grea cu un analfabet economic la conducerea guvernului!! Nu-i vorba de schimbarea majoritatii, ci de o echipa guvernamentala care macar sa inteleaga acele cuvinte pe care le foloseste. Vacaroiu ar fi un mare progres!

    Mai este un element mai subtil: Isarescu nu are nici un fel de challenge in guvern. B&B se uita la el ca la Dumnezeu, iar ca urmare obiectivele BNR beneficiaza de prioritate si de alocarea unor resurse financiare disproportionate. Nu spun ca Isarescu face rau ceea ce face, dar succesele sale se datoreaza in mare masura FORTEI. BNR are nevoie de un partener ganditor in guvern, nu de unii care casca gura cazuti in admiratie si oricum nu pricep o iota din ce spune guvernatorul.

    Daramarea lui Boc, prin orice mijloace, ar fi una dintre cele mai eficiente masuri anticriza ce pot fi luate pe termen scurt.

  3. Tot note:
    – si investitiile au TVA (19 din 119 e ~16%) si antreneaza si taxe diverse

    – propuneri/programe alternative au existat tot timpul. SI la coltul asta de strada in cateva zile se pot genera „programe” cel putin comparabile cu cel generat de amereicanul vorbitor de romana in 3 zile.
    Problema reala e de incredere si de vointa politica.

    – chiar solutiile simple sunt mai multe decat cele trei. devalorizarea monedei e o varianta de reducere a cheltuielilor (salarii/pensii) renuntarea la servicii sociale sau pseudosociale la fel, imprumuturi de la populatie sau tolerarea arietelor e o forma de creditare, renuntarea la auto nededctibil sau la impozitul minim poate fi e o forma de marire a veniturilor, legalizarea prostitutiei la fel, privatizare, vanzare de acive la fel . „variante” sunt multe si nu se exclud neaparat unele pe altele dar nici nu sunt doar bune sau doar rele si …
    necesita incredere si vointa politica.

    – modificarea constitutiei (sau a oricarei reglementari)din motive retorice e o pista falsa. Nu la fel de periculoasa ca politica fricii si a urii dar tot o pista falsa e.

    – alegerile ar putea intr-adevar remedia capitalul de incredere si ar repotenta spatiul de dezbatere publica prin reprezentanti legitima. S-ar putea sa fie principala problema.

    – alegerile se justifica doar daca exista un numar semnificativ de cetateni care nu-si mai recunosc propriile alegeri (sau alegerile concetatenior)

    – eu unu respect alegerea lui Ovidiu (si a celor care au ales ca el) si cat timp el (ei) isi asuma alegerea inteleg ca-mi este opozabila si majoritara.

  4. Joness,

    Patriciu s-a cam facut de caca acum si punct. Si in alte ocazii, dar acum chiar nu era momentul si trebuia sa se abtina. A pierdut publicul din momentul unul, cum ar veni.

    Sunt niste chestii care merg cand vrei sa-l imiti pe Warren Buffet (nu ca ar fi cazul), dar care sunt interzise cand pretinzi ca oferi o opinie cat de cat responsabila politica sau care e preluata mai mult sau mai putin de cutare care e lider politic! (cum s-a intamplat cvasi-reflex cu PNL, fara detaliile astea luxuriante). Asa e jocul. In cazul asta, e mai bun un idiot mecanic ca Boc la limita decat unul care sa se se scape cand arde tara zicand ca nu-stiu-cati romani care vor sa isi albeasca 18 miliarde de prin Elvetia! Cata imaginatie poti sa ai?! mai ales la reputatia unuia ca Patriciu?! – La urma urma urmei, nu conduci o tara cum pariezi la bursa, cum conduci o companie sau cum of faci pe capul familiei.

  5. Bogdan. Nu e scapare. Azi a fost la Radu Morar ( da la b1) cu teza „amnistiei. Si au facut si sondaj 😦 65% din telespectatorii lu’Nasu trimitatori de SMS-uri cica i-au dat dreptate. 😀

  6. Parvan: asa o fi, nu stiu. Insa dpdv economic, masura n-are niciun efect. Cand economistii vb de efectul stimulativ asupra economiei a scaderii taxelor (si altor bariere), se refera la o scadere permanenta, predictibila a taxelor SI a cheltuielilor bugetare (nu scaderi de taxe in deficit, care e echivalant cu cheltuieli in deficit dupa reteta keynesiana)care extind PIB-ul potential; masurile discretionare si selective nu ajuta – sunt un cadou, o subventie pentru bogati, pe cheltuiala altora – nimic altceva, la fel ca orice subventie. Asta e crony capitalism : profituri private, pierderi socializate.

  7. P.S. poti sa scazi taxele si sa mentii un anumit nivel de cheltuieli bugetare anticipand un efect laffer care sa le acopere, insa asta e o reforma structurala – in momentul de fata chestia e simpla, cums a echilibrezi bugetul, ca datoria publica in contextul international e exploziva.

  8. Am spus ca propunerea aceea mi s-a parut si mie foarte dubioasa. Atentia publica s-a concentrat asupra ei, la fel ca in cazul raportului comisiei prezidentiale despre probleme sociale, cand s-a vorbit numai despre legalizarea prostitutiei. Uite ideile enuntate de Patriciu cu care sunt de acord, luate cu c/p din acel articol:

    „In opinia sa, exista resurse in buget pentru reducerea cheltuielilor bugetare cu 6,5%, pana la 8 miliarde de euro, prin reduceri de persoanal, taierea completa a tuturor investitiilor de capital inutile, in special cele cu sediul institutiilor de stat, care ar trebuie vandute catre sectorul privat, urmand ca statul sa le inchirieze ulterior.”

    Vanzarea rapida a ceea ce a mai ramas la stat, incepand cu „caramizile din zidurile institutiilor administrative”
    Privatizarea depozitelor subterane de gaze, concesionarea zacamintelor de gaze
    Lucrari publice finantate privat, concesionate pe termen lung catre intreprinderi serioase, pe baza de licitatii internationale
    Investitii in invatamant si in sanatate, unde salariile nu pot fi reduse „in niciun caz”
    Dezvoltarea pensiilor private de pensii.

    In opinia sa, Guvernul Boc ar trebuie sa intarzie cat mai mult cu putinta rambursarea banilor imprumutati de la Fondul Monetar International. „Le-as spune din aceasta clipa: ‘Uitati de banii acestia o buna perioada de timp de acum inainte, pentru ca noi nu avem cum sa-i dam inapoi”,

    El a afirmat ca unul dintre riscuri ar fi coborarea pentru o perioada a ratingului de tara, dar ar fi un lucru pozitiv pentru economia Romaniei, intrucat „oricum inflatia globala vine”.

    (Explicatie: reesalonarea sau chiar neplata datoriei ar provoca o scadere a ratingului si deci o crestere a dobanzii la care Romania se poate imprumuta, dar acest cost suplimentar ar fi anulat de viitoarea inflatie globala. La modul general, atunci cand anticipezi ca urmeaza o perioada inflationista e bine sa amani cat mai mult plata datoriilor, ca sa profiti de ea. Basescu vrea sa faca exact invers.)

    Cumulate, sunt mai multe idei bune decat am auzit/citit din alte surse.

  9. De-acord, joness.

  10. Eu cred ca marirea taxelor si impozitelor se va produce chiar mai devreme de septembrie. Si ca se va intampla chiar daca vor reusi cumva sa impuna aceste masuri pe care corect le denumesti de austeritate bugetara.

  11. Cu mentionea ca nu e austeritate ci hotie.

  12. Bogdan. Eu n-am spus nimic despre „amnistie” ci doar spuneam ca nu e „scapare” ci mesaj pe care incearca sa-l dea.

    PS: n-o sa lamurim aici teorii 🙂 dar daca te uiti la evolutia vanzarilor de masini o sa intelegi de ce nededucerea achizitiei de masini pt firme n-a adus bani. la fel cu evolutia numarului de someri/pensionari si cu vanzarile nefiscalizate legate direct de introducerea impozitului minim si de desfiintarea celor care cereau insistent facturi si a celor care-si tineau cartea de munca la propria firma.

  13. Ma gandeam asa la convingerea lui Ovidiu ca programul nu va fi implementat si se vor creste taxele. La cat de capos e Basescu, cred ca va tine de taxe la fel cum tine de Boc. Iar daca nu va reusi sa reduca deficitul, ceea ce este posibil, presimt ca o sa prefere sa nu plateasca facturile, salariile si poate chiar pensiile. 😀

    Mergand pe ideea ca „v-am spus sa nu mai cheltuiti, nu m-ati ascultat, acum sa le platiti din buzunar!” Sa vezi frumusete de blocaj financiar si activitate din belsug pentru instante si avocati.

  14. Nu-s empatic cu personajul dar mai degraba as paria pe intoarcerea impotriva celor care l-au abandonat (vezi fmi si contacte externe) vom vedea curand la (re)pozitionarea fata de F16.

    revenind ontopic: nu prea inteleg termenul de septembrie si cum nu s-ar implementa taierile din iunie cel putin la pensionari, profesori etc.

    ori daca astea se fac majorarea tva si a impozitului pe profit devine inactuala ca astea nu aduc bani pe scadere de consum ba chiar intarzie lucrurile si duc la probleme de cash flow (vezi spre exemplu exporturile Dacia care ar deveni o sursa si mai mare de TVA deductibil pt furnizori).
    „Fixul” ar putea fi doar pe impozitul pe salarii.

  15. Tăierile de salarii/pensii pot fi lesne blocate în instanţă. Pensiile pe principiul abramburistic al „dreptului câştigat” (probabil astea sunt drepturi de generaţia a patra), instaurat de magistraţi pe vremea când magistraţii se judecau cu statul, iar salariile atât cu principiul anterior menţionat cât şi în baza unor contracte colective de muncă pe diverse ramuri şi rămurele.

    Aici mai rămâne în suspans ocuparea a doua poziţii la CCR, blocată pentru moment, la limita legii, în Parlament, pentru că PDL şi PSD nu au niciun candidat, iar PNL îl propune pe domnul Meleşcanu.

  16. Ce faceti voi aici, jucati ping-pong? :O

    Pe subiect, stiu si eu una simpla: un contract de munca nu poate fi modificat unilateral. Tot ce poate face statul, teoretic este: „uite, atat e bugetul de salarii, fie acceptati toti un act aditional de scadere, fie dau afara”. Concedierea este singurul drept ce poate fi exercitat unilateral, cu respectarea drepturilor concediatului.

    Chiar si asa, e suficient pentru un manager competent si hotarat.

    Plus:

    1. Basescu a zis ca vrea sa modifice si Codul Muncii in sensul flexibilizarii;

    2. In decizia CCR referitoare la Legea Restructurarii Agentiilor data anul trecut veti gasi o formulare interesanta, ceva de genul „dreptul la munca este garantat calitativ, nu cantitativ”. Mi-a atras atentia Andreea Vass atunci cand intr-un comentariu pe blogul ei mi-am exprimat pesimismul ca legea aceea va trece de CCR.

Spune-ţi părerea

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.