La colțu' străzii

Despre Coduri, Parlament şi public

7 comentarii

Acum ceva vreme, la lasarea Raportului Comisiei Stanomir, Prşedintele vorbea de nevoia de a adopta rapid Codurile de proceduri juridice prin asumarea răspunderii Guvernului. Argumentul principal era că având în vedere întârzierea şi aşa uriaşă discuţia lungă din Parlament ar dăuna şi mai tare. Băsescu a spus că se pot adopta Codurile rapid, apoi se corectează punctul în Parlament lucrurile ce se descoperă în neregulă. La vremea respectivă mi s-a părut corect argumentul, părea calea cea mai rapidă pentru a debloca situaţia. Astăzi nu mai sunt de aceeaşi părere.

La reconfirmarea în funcţie, ministrul Predoiu a justificat saltul brusc din barca liberală în cea pedelisto-pesedistă prin dorinţa de a termina un proiect început, Codurile. Chiar dacă în scurt timp Predoiu şi-a dovedit cameleonismul prin susţinerea lui Morar (pe care anterior dorise să-l înlăture), argumentul proiectului început poate fi valid – dar doar dacă presupunem că Predoiu a vrut cu tot dinadinsul să facă nişte Coduri proaste şi nu avea încredere că altcineva ducea sarcina la îndeplinire.

Nu sunt jurist şi când am încercat să citesc Codurile m-am plictisit repede, aşa că nu-mi rămâne decât să le „citesc” din perspectiva altora. Aşa constat că sunt prea multe semne de întrebare legate de propunerea Guvernului. Nu mă refer aici la frivola discuţie despre prostituţie şi incest, abia după ce bărbaţii din presa românească şi-au ostoit setea de sex pe această temă au început să apară şi discuţiile la obiect. Spre exemplu, au descoperit că în Codul Civil ditamai capitolul lasă loc abuzurilor faţă de presă şi chiar marele CTP s-a autosesizat.

Şeful DNA – altfel sprijini de ministru, după cum puneam – a descoperit şi e nemulţumit pentru că anumite pedepse se micşorează şi marii corupţi au multe portiţe să se facă scăpaţi. Ba se pare că aceste prevederi lasă să scape de Justiţie hoţi celebri precum Necolaiciuc de la CFR sau Mazăre de la Constanţa. Chiar şi Comisia Europeană pare nemulţimită de asta, aud la TVR. Din perspectiva drepturilor fundamentale, Renate Weber a trimis o scrisoare deschisă în care subliniează destule carenţe ale celor patru Coduri.

E foarte posibil ca după ce specialiştii continuă să citească stufoasele documente. Chiar şi în absenţa altor obiecţii, se vede că cele patru Coduri au destule probleme. Nu mă grăbesc să acuz intenţia (deşi mă trage aţa conspiraţionistă către nişte declaraţii recente ale lui Patriciu la Realitatea cum că justiţia şi corupţia nu sunt pe primele locuri pe agenda populaţiei şi atunci guvernanţii n-ar trebui să se ocupe de asta, sau spre o „banală” înţelegere transpartinică a hoţilor). Incompetenţa funcţionarilor este o explicaţie la fel de bună ca reaua-intenţie, probabil că în realitate merg mână în mână.

Este însă esenţială dezbaterea, să lăsăm timp celor ce se pricep să citească documentele şi să scoată la suprafaţă orice e rău, pentru a adopta documente cât mai bune. Dezbaterea în Parlament e absolut necesară şi adoptarea pe repede-înainte nu este o soluţie bună. Chestiunea s-a mutat de la Miniser la Parlament; din experienţa anterioară, nu putem să suspectăm parlamentarii şi experţii de la comisii nici de competenţă, nici de bună intenţie, aşa că dezbaterea publică şi presiunea opiniei publice devin esenţiale. Cum facem ca aceste lucruri netabloide, dar importante, să rămână suficient de mult în atenţia publicului, adică atât de mult cât va dura dezbaterea?

Reclame

7 gânduri despre „Despre Coduri, Parlament şi public

  1. Dezbaterea daca va avea loc, va fi de scurta durata. Parerea mea! Intrucat dospesc alegerile .. si explozii de afaceri necurate vor iesi la iveala din partea tuturor partidelor .. vom asista la hacuieli TVizate. In fond, ce mai semnifica respectivele Coduri in prezent? Cred ca mai degraba, va fi bifata pe ordinea de zi, pentru a vedea poporu’ ca si-au facut treaba exemplar! Si mai cred ca au tergiversat lucrurile in asa fel incat sa treaca foarte repede prin Parlament, tocmai in perioada „angelica” dinaintea alegerilor. Apoi cine va fi tras la raspundere? Parlamentul, desigur!

  2. Ovidiu, din pacate, daca nu e tabloid, nu se urmareste, adica nu-si gaseste locul pe agenda presei… iar agenda presei nu-i deloc aceeasi cu agenda publicului, despre care stim deja ca nu-i oglindita in agenda politica :(((

    singurul rezultat pe care mi-l pot imagina este ca degeaba se vor chinui niste oameni sa scoata la iveala „orice e rau,” pentru ca masinaria de vor are consemn sa ne scape de monitorizarea bruxelului…

    ce-i absolut imbecil e ca masinaria de vot nu-ntelege un lucru simplu: mecanismul de monitorizare nu vrea coduri noi de dragul noutatii, ci de dragul eficientizarii sistemului! iar codurile noi sunt doar noi, fara sa eficientizeze nimic :(((

    iar, si mai imbecil, bruxelul va inghiti galusca, urmand sa-si dea seama ca are crampe, abia vreo 6-8 luni mai tarziu, cand isi va varsa nervii asupra croatiei, turciei si macedoniei 😦 mamka mu 😦

  3. Probabil că vor trece Codurile cu destule „bube”. Pe de altă parte, de intrat în vigoare intră peste 12-18 luni, timp în care se mai pot face modificări punctuale prin procedură parlamentară. Poate că ar fi bună o strategie de rezervă: monitorizarea dezbaterii, consemnarea amendamentelor, reţinerea celor ce au sens şi nu au fost acceptate, punerea lor în discuţie prin iniţiative punctuale rând pe rând.

  4. @ovidiu : ceea ce spui , ar fi valabil daca stam noi in Parlament … deocamdata nu stam , deci e un vis strategia ta … daca trec , trecute raman !

  5. Nu putem să stăm şi să aşteptăm de la parlamentari să facă singuri toată treaba, pentru că experienţa ne spune că n-o vor face. Trebuie ajutaţi, împinşi de la spate, convinşi…

  6. Men , daca n-ai bani de spaga sau comision , cum altfel ii convingi ?
    Daca ii impingi de la spate , te baga la violenta , hartuire , etc .
    Si oricum , nu astept nimic (bun) de la ei … incerc sa-mi fac treaba , un job platit si sa fiu lasat in pace . Mi-e lehamite de Bechteluri , prostanaci cu pretentii de presedinte si tabloide cu stiri fara importanta pe care le citeste bizonu ahtiat…

  7. Ovidiu, ai mare dreptate cand descrii un proces obisnuit de transparenta decizionala, mai bine zis, de participare a publicului la luarea deciziilor… conform legii transparentei decizionale, procesul asta se numeste „participarea publicului la elaborarea actelor normative” si era in sarcina ministerului justitiei…

    insa n’a vazut nimeni acel tabel cu comentarii si cu motivarea acceptarii sau respingerii fiecaruia dintre ele :((( intamplarea face c’am descris cum trebuie sa se desfasoare un astfel de proces la http://www.formare.info/corner/?p=1380

    prin urmare, ramanem cu bubele si cu promisiunea ca o noua serie de OUG vor „corecta,” in decursul celor 12-18 luni, toate erorile… da’ sa nu uitam ca exact acelasi lucru s’a facut cu codurile promovate de Stanoiu si Macovei, amanate, para-amanate si niciodata corectate 😦 din pacate, nu suntem in stare sa facem nimic cum trebuie 😦 ce pacat!!!

Spune-ţi părerea

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s