La colțu' străzii

Schiatul – activitate comerciala criminala

4 comentarii

O stire morbida a devenit ceva banal in vremurile supertehnologizate in care traim. Insa aceasta intamplare trebuie amintita fiindca vorbim de un tanar de 22 de ani din Constanta Baicoi, care a murit din ignoranta mai multor „persoane juridice” din Romania. Acest articol e un gest de „in memoriam”.

Pornesc de la premisa ca sursa acestei stiri este una serioasa si, deocamdata, eu unul le acord tot creditul celor de la derdelus.ro. Nu am gasit alte dezmintiri, asadar, citez:

Stau si cuget si eu, este Drumul de Vara pirtie omologata? Daca da, unde-i balizarea, unde-i marcare zonelor periculoase? Daca nu, de ce este tratata drept pirtie? Cine raspunde de incalcarea flagranta, vizibila si repetata a legilor care guverneaza functionarea si amenajarea pirtiilor?

Dupa 3 zile de ninsori si vint puternic ANM a atentionat prin Buletinul de Avalanse asupra riscului ridicat in masivele Bucegi si Fagaras, emitind o atentionare de grad 4 (se traduce prin “risc mare”; scara este de la 1 la 5). Cum naiba de in Sinaia nu se stia despre treaba asta? Cum naiba ca Adi David de la Salvamont Sibiu a reusit sa faca ceva placute de avertizare pe care sa le monteze la cabina si pe care sa puna riscul estimat? Cum naiba ca la diverse intilniri si consfatuiri noi astia din zona “consumer” am tot strigat in van sa se preia modelul Sibiului si in Busteni/Sinaia. E atit de greu sa vopsesti niste tablite si sa schimbi niste placute cu riscul estimat?

Ce dracu (nu ma pot abtine sa nu folosec cuvinte chiar mai dure) este Carpul si Drumul de Vara? Cine este administrator? Primaria Sinaia ori Teleferic SA? Oameni buni, pustiul din Constanta n-a murit nici pe Valea Costilei nici pe la dracu pe coclauri!! A murit in Sinaia pe Drumul de Vara, pirtie de dificultate medie in administrarea cuiva!!

Am scris de ni s-au tocit deshtele despre pirtii, incalcarea legilor si siguranta. Apar sefi de la Salvamont la TV si ne vorbesc in doi peri despre inconstienta si “snaubordishti”. Despre indolenta lor cine ne vorbeste insa? (22 February 2009 -In Sinaia a murit un om)

Chiar n-am chef de replici gen  „ce i-a trebuit schiat?” sau cliseele tip „muntele ucide” sau alte discursuri pedagogice despre inconstienta, fiindca nu e cazul. Dupa aceeasi logica stramba, o masa la restaurant e sport extrem, fiindca un bucatar ignorant care nu-si respecta meseria, te poate omori. Baiatul acela n-a murit dupa nu stiu ce saritura ghinionista ci a murit din ignoranta unora autorizati, printre altele, sa informeze. Macar atat puteau face. Nu cer sa respecte zecile (probabil sutele) de reglementari in vigoare sau sa investeasca in semnalistica de miliarde, dar cred ca se puteau lipi cateva printuri A4, in cateva locuri cheie. Sau solutia deja gasita la Salvamont Sibiu. Sau macar ridici o carpa colorata pe un stalp, precum salvamarii. Si fiindca deja parca aud scuzele cu bugetul gen „n-avem bani!” vreau sa subliniez: Asta nu costa.

Cu aceasta idee vreau sa inchei, fiindca se potriveste atat de bine in multe alte situatii. Sunt lucruri care se pot face mult mai bine, fara sa coste bani. Nu-ti trebuie investitii financiare impresionante pentru un pic de grija.  Lenea, indolenta, nepasarea, delasarea, prostia au costat insa viata unui tanar de 22 de ani. Asta este de fapt „stirea”.

Update: se pare ca Bobo era un roller foarte apreciat in comunitatea rollerilor din Romania. Odihneasca-se in pace!

4 gânduri despre „Schiatul – activitate comerciala criminala

  1. Cu alte cuvinte, sindromul „merge şi aşa”. Multe lucruri „merg şi aşa” la noi în ţară, ignorându-se o parte din reguli şi standarde. Mai exact, sunt ignorate exact acele reguli care vizează evenimente cu probabilitate mică de apariţie, că doar „nu vom avea chiar noi ghinionul să se întâmple”. Atunci când se întâmplă, impactul e mare.

    Nu m-aş grăbi însă să arăt cu degetul doar la autorităţi şi prestatori de servicii. O bună parte din vină o are chiar publicul, pentru că nu ia atitudine – şi nu doar să scrie pe un blog sau un site.

    „Merge şi aşa” implică o complicitate tacită între prestator şi utilizator. Dacă s-ar implementa toate standardele, serviciul ar fi semnificativ mai scump. Aşa că închidem toţi ochii, plătim mai puţin şi ne facem că nu vedem. Doar atunci când se întâmplă necazul ne isterizăm, dăm vina doar pe celălalt.

    Sunt mulţi cei care au schiat pe pârtia respectivă, cel mai probabil inclusiv cei ce scriu la derdelus.ro, că sunt pasionaţi. Probabil că la OPC nu e nicio plângere pentru că nu amenajată corespunzător.

    Mai mult, bănuiesc că nici acum nu e o sesizare la Poliţie să se investigheze culpa, o sesizare cu dovezi, cu probe, cu argumente. Familia decedatului nu şi-a angajat un avocat să ceară cuvenitele daune de la cei potenţial vinovaţi, prin neglijenţă, de accident.

    Până când publicul nu învaţă să-şi ceară drepturile, să ia atitudine şi să îşi asume responsabilitatea pentru atitudinea luată, va „merge şi-aşa”, iar din când în când vor fi accidente.

  2. Oare de ce va dati voi cu parerea pe lucruri care nu le cunoasteti? A fost vreunul din voi pe Drumul de Vara? Dar pe Carp (apropo e marcata ca partie de dificultate maxima, marcata cu negru)? Nu prea inteleg paralela intre Carp si Drumul de Vara… Ce scrie baiatul ala in articolasul citat e o mica aberatie, auzi „balizarea” Drumului de Vara!!! Eventual balizarea celor peste 20 de variante, scurtaturi, defapt ar trebui balizat tot muntele sa nu intre vreun avion in el, iar de la 1400 in jos ar trebui balizati copacii sa nu dea vreunul cu capul in ei.

  3. Amicule, ultima dată când am fost iarna la Cota 2000, acum câţiva ani, era deja pârtie în toată regula, deservită de instalaţie de teleferic, îngrijită de un administrator, curăţată, luminată. Înţeleg din articolul citat că între timp au adăugat instalaţie de nocturnă şi maşini de zăpadă, deci o investiţie turistică cu acte în regulă. Prin urmare, trebuie să respecte standardele în domeniu, oricare ar fi ele.

    Dacă cineva moare acolo, se poate întâmpla să fie din vina lui, că nu a fost atent cu propria viaţă pe munte, sau se poate să fie un accident cauzat de neglijenţa administratorului. Cei de pe site-ul citat sustin a doua varianta, dar, asa cum ziceam, acest lucru poate fi probat doar de investigatie, iar investigatie se face doar daca exista o plangere sau o suspiciune.

  4. @amic:
    domnu, vezi ca in articolas se vb despre drumul de vara asa cum este descris el pe siteul primariei sinaia, pe hartile amplasate la 2000, etc

    nu balizarea traseelor offpiste, ci a pirtiei ce este exploatata de teleferic sa si administrata de cons local sinaia.

Spune-ţi părerea

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.