La colțu' străzii

Ignoraţi bâlciul, cumpăraţi un mărţişor ajutând un om

6 comentarii

Dacă vreţi să cumpăraţi un mărţişor, decât să vă opriţi la enervantele tarabe din centrul oraşului, mai bine comandaţi de la Irina Bodron, membră a asociaţiei IHTIS. Veţi primi nu doar mărţişorul, ci şi sentimentul reconfortant că aţi făcut o faptă bună. (link preluat de la Vali).

De câteva ori pe an, cam pentru orice sărbătoare laică sau religioasă, centrul Bucureştiului se transformă în bâlci. Apar tot felul de dughene şi tarabe, unele de la primărie, altele improvizate. Dintre aceastea maxim 20% oferă produsele specifice sărbătorii – zilele acestea, mărţişoarele – iar restul acelaşi amalgam eterogen de chinezării pe care îl găseşti oriunde în lume pe post de „suveniruri şi obiecte tradiţionale”. În pieţele oricum aglomerate – cum e la Romană, pe unde trec zilnic – tarabele se bat cu maşinile pe spaţiul de pe trotuar, fără să mai rămână loc şi pentru oameni. În urma înghesuielii şi forfotei rămân nenumărate gunoaie – că primăria a pus doar dughene, nu şi coşuri de gunoi şi oricum şi de-ar fi nu le-ar folosi nimeni.

Hai, că de 1 martie mai e cum mai e, că măcar sunt mărţişoarele, dar de Paşte, Crăciun şi alte evenimente religioase, când tradiţia nu are nimic de vândut în stradă, rămâne doar kitchul. Situaţia mă enervează atât de tare că am ajuns să renunţ la mărţişoare doar pentru că vreau să ocolesc cât pot aglomeraţia, înghesuiala şi insalubritatea bâlciurilor deschise ad-hoc. Dar dacă vreţi musai mărţişoare, mai bine folosiţi link-ul din primul paragraf.

Aştept să avem şi noi un primar cu cap care să gândească nişte locuri speciale pentru astfel de evenimente. Spre exemplu, se poate închide câte una din străduţele din zona pieţelor şi transforma în zonă pietonală, fără maşini parcate sau trecând pe acolo. Vânzătorii pot fi toţi în acelaşi loc şi cine nu vrea să aibă treabă cu negoţul respectiv nu e obligat să îl suporte, aşa cum se întâmplă dacă laşi totul pe unde e circulaţia mai mare. Oprescu a încercat asta de Crăciun, dar, fatalitate, l-a dus capul să închidă ditamai bulevardul Unirii, afectând şi mai tare traficul şi aşa imposibil din zonă. Oricum, e un pas înainte, măcar s-a gândit să amenajeze un loc special!

Reclame

6 gânduri despre „Ignoraţi bâlciul, cumpăraţi un mărţişor ajutând un om

  1. Eu am rezolvat-o.Nu mai cumpar martisoare.E simplu, spui saru’ mana in fiecare zi, tratezi cu deferenta femeia si nu folosesti motivul acului cu ata rosie-alaba sa te apropii de cea care altfel ai fi prea timid sa ii savurezi parfumul.
    Nu imi place sa cumpar lucruri de dragul de a face o fapta buna pentru o cauza in mod sigur nobila.Cei doi dolari ai mei ar fi 20 000 daca nobilul oengist ar cere la cine trebuie.Habar nu am poate ca sunt rautacios si nu imi plac cauzele pierdute.

  2. He, he, eu am zis că dacă musai vrei mărţioare să le cumperi de la Irina, măcar să faci un bine. Dacă nu cumperi de fel, nu eşti în target – ca şi mine de altfel 😉

  3. Mie martisorul mi se pare printre singurele traditii precrestine care au supravietuit si eu unul cred ca are un potential imens. Nu e folosit la maximul sau potential nici macar de rechinii de marketing.

    Ganditi-va asa: ce poate fi mai bine „promovat” decat un artefact prins cu un snur alb-rosu (aici intervine traditia) care e oferit femeilor si vesteste in acelasi timp … primavara.

    E mare pacat ca importam de-a valma sarbatori kitchioase, inadecvate si neautentice, precum celebrul deja Valentine’s Day dar nu dam atentia unei „comori” (nu fug de cuvinte care pot parea patetice) precum traditia de mii de ani a Martisorului care vesteste primavara.

  4. Dar cine ignora Martisorul, Breb? Sau, de ce ti se pare ca e ignorat?

  5. Şnurul alb cu roşu este inutil pentru comerţ, aşa cum sunt inutile tradiţiile originare ale sărbătorilor religioase. O campanie de marketing va pune întotdeauna accent pe cumpărat ceva: Moş Crăciun aduce cadouri, Iepuraşul aduce cadouri, Dragobetele sau Valentin aduc cadouri, de 1 martie cine aduce cadouri?

    De remarcat că Moş Crăciun, Iepuraşul, Dragobetele şi Valentin au la bază obiceiuri păgâne grefate pe tradiţia creştină. O campanie de marketing axată pe 1 martie ar duce inevitabil la pervertirea sensului original al sărbătorii în aceeaşi direcţie.

    Apoi, Mărţişorul are o populaţie ţintă limitată: România, Moldova, Bulgaria, Albania, Macedonia, unde mai pui că sunt şi diferenţe între ele. E mult mai uşor să promovezi nişte sărbători internaţionale, e şi mai ieftin decât să faci reclame pentru fiecare ţară în parte.

    Spre exemplu, la victoria fără drept de apel a lui Valentin în faţa lui Dragobete contribuie în mod decisiv Hollywood-ul. La ce bun să bagi bani într-o campanie de marketing ca să lupţi cu filmele comerciale? Mai bine fraternizezi cu ele, în acelaşi scop comun, de a vinde.

    A propos, ştiaţi că azi e Dragobetele?

  6. Evident ca stiam.

Spune-ţi părerea

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s