La colțu' străzii

Neamţu’ şi Loganu’

5 comentarii

Aţi auzit? În Germania, varianta locală a programului „Rabla” oferă o primă de 2.500 de euro la casarea maşinii vechi. Nici la noi nu-i rea prima, 3.800 de lei, la ei e mai bine pentru că au o economie mai puternică. Surpriza vine însă de la preferinţele celor ce renunţă la maşină: pe primul loc, Dacia, fie Logan, fie Sandero.

Sunt dintre cei ce n-au înţeles niciodată preferinţa concetăţenilor noştri pentru o maşină nemţească la mâna a doua, în detrimentul uneia noi, franţuzească, italienească sau, de când cu Logan şi Sandero, românească. Am auzit de nenumărate ori aceleaşi poveşti despre cum sunt mai fiabile maşinile nemţeşti, cum nu contează că au zeci sau sute de mii de kilometri la bord, că nemţii au drumuri bune ş.a.m.d. Din câte am văzut, marca preferată este Opel.

Nu am o explicaţie fundamentată ştiinţific pentru fenomen, dar voi fi rău şi voi vorbi puţin de profilul celor ce au aceste preferinţe, cel puţin cei pe care i-am întâlnit eu. Sunt bărbaţi, cred că suprema fericire este să ai bani şi putere, să fii mai şmecher decât ceilalţi. Adesea sunt agresivi până la violenţă, mai ales pe şosea. Ascund multe complexe şi frustrări. Îi suspectez că de fapt şi-ar dori o maşină, tot germană, de clasă superioară, după cum e modelul de succes la români. N-au însă bani să-şi împlinească visul, de fapt n-au bani nici de-un Logan nou, aşa că iau un Opel la mâna a doua ieftin şi îşi justifică ratarea prin povestea de mai sus.

A mai căzut însă un mit: maşina nemţească la mâna a doua, pentru neamţ, adică omul ăla serios, deştept şi cu bani care a produs-o, e numai bună de dus la casat pentru a face loc unui Logan sau Sanderos nou-nouţ, produs în România de nişte francezi inteligenţi. Aştept inevitabilele anchete de presă despre reţelele de români care fac trafic cu maşini sustrase din parcurile de dezasamblare, pentru a le vinde pe bani frumoşi conaţionalilor lor ce strâmbă din nas la maşini Dacia. Iar în România se vor face mitinguri de protest pentru că taxa de înmatriculat rable e prea mare.

Update: un prieten mă trage de urechi. Chiar ştiu un contraexemplu la teoria mea, cineva cunoscut care şi-a luat maşină la mâna a doua din alte motive, întâmlător soţia prietenului în cauză. Nu se încadrează deloc în tipar, şi nu doar pentru că femeie!

Reclame

5 gânduri despre „Neamţu’ şi Loganu’

  1. Pffff, un material plin de speculatii si presupuneri. Nu stiu de ce te-ai gandit sa scrii despre masini, ca doar te stiu amator in domeniul asta, autodeclarat chiar. E drept ca materialul are o pronuntata latura psiho-sociala, but still…

    O suta de contraargumente imi bazaie in minte acum, dar o sa spun doar unul: orice tip pentru care masina inseamna mai mult decat un mijloc de deplasare din pct A in pct B iti va spune ca Opel nu e cu nimic mai bun decat Renault, FIAT sau Dacia. Opel e exceptia care intareste regula (sau mitul, in opinia ta) masinilor nemtesti facute ca lumea.

  2. La drept vorbind, n-am scris despre maşini, ci despre oameni.

    Nu m-oi pricepe eu la maşini, dar mă duce capul să compar maşini din aceeaşi clasă. Dacă vrei să dai exemple de maşini nemţeşti care costă de zece ori cât un Logan, nu le compari cu Loganul, ci cu unele asemănătoare, nu?

    La un moment dat o să caut statistici despre tipul de maşini duse la casat de nemţi. Pariez că vor fi destul BMW-uri de… câţi ani zici că are rabla ta? 😀

  3. Nu polemizez cu tine aici, ca-s in dezavantaj: aici tu esti cel care ma poate da afara :D.

  4. Ca să nu rămână cu vrei impresie greşită eventualii cititori care nu te cunosc, recunosc că din câte ştiu la tine e o pasiune pentru maşina respectivă, deci nu funcţionează mecanismul descris în articol.

    De dat afară nu te dau, cel mult îţi cenzurez mesajele 😛

  5. Tu chiar vrei ca oamenii sa cumpere o masina produsa de Dacia PITESTI? Si nu e destul ca nu au confirmat fiabilitate in timp dar te intrebi de ce nu cumpara una NOUA?
    Pai nu are Loganul cateva serii de masini la care le rugineste aripa stinga spate?
    Daca vrei sa faci o depasire la motorul de 1.6 ar fi bine pentru siguranta ta sa nu lasi motorul sub 2200-2500 rpm.
    Ai observat cat de zgomotos e motorul de la 100 km/h comparativ cu alte masini noi?
    Amplasamentul butoanelor mi se pare aiurea (ma refer la oglinda electrica, inchiderea centralizata si mai ales la geamurile electrice spate ultimele fiind puse acolo unde mereu copii le calca in picioare)
    Stabilitatea pe drum a MCv-ului e satisfacatoare dar la varianta clasica inca mai au de munca.
    Mai exusta vreo masina fabricata in 2009 la care daca posnesti apa pe parbriz sa fii nevoit sa dai drumul la stergatoare manual?
    Sa nu mai amintesc faptul ca desi e fabricata aici piesele costa enorm si consumul e printre cele mai mari comparativ cu capacitatea motorului si puterea dezvoltata.
    Da-mi te rog mie un Opel Astra din 2002-’03 pe benzina si lasa pe cei care nu au ce face banii cu sa ia un Logan nou.

Spune-ţi părerea

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s