La colțu' străzii

Liviu Dragnea şi descentralizarea administrativă

11 comentarii

Liviu Dragnea, foto Mediafax

(foto Mediafax)

„Noul ministru al Administraţiei şi Internelor, Liviu Dragnea, a spus, miercuri, la instalarea în funcţie, că va avea ca obiectiv principal descentralizarea administrativă şi financiară” ne anunţă Mediafax şi nu pot să nu remarc că redactorul ştirii a pus în titlul cea mai importantă consecinţă a acestei numiri. Ministrul Dragnea este cu siguranţă omul care va impune – sau va încerca să o facă – un anume tip de descentralizare în adminstraţie. Nu sunt însă sigur că este o schimbare pozitivă.

Nici Oprea şi nici Nica nu reprezintă pentru baronii locali ce reprezintă Dragnea, pentru că acesta din urmă este unul de-al lor. Mai mult, este un baron de tip nou, perfect adaptat la Uniunea Europeană, la economia de piaţă şi la corectitudinea politică,dar fără să piardă nimic din eficienţa machiavelică a activistului de partid.

Dragnea ştie de unde îi vine puterea – de la nivellocal – şi ştie să se folosească de ea. Dacă a renunţat (temporar?) la mănoasa funcţie de Preşedinte al CJ Teleorman poate să fie din ambiţie politică, dar mă tem că e doar pentru că are un plan de a se întoarce peste patru ani la un post cu puteri sporite, atât prin descentralizare, adică preluare a unor responsabilităţi, venituri şi puteri de la centru, cât şi, paradoxal, prin centralizare, în detrimentul consiliilor locale şi al primarilor.

Spre deosebire de alţi lideri ai PSD, Dragnea este prin excelenţă omul venit de jos în sus. S-a făcut util mai întâi în structurile locale ale partidului – fie că a fost vorba de PD sau de PSD – şi abia apoi a devenit o figură cu importanţă la centru. Prefect susţinut de PD în 1996, s-a mutat la PSD în 2000 şi a obţinut funcţia de Preşedinte al Consiliului Judeţean. Ca prefect, a pus bazele primei euroregiuni. Ca Preşedinte CJ, s-a luptat pentru înfiinţarea şi mărirea influenţei Uniunii Naţionale a Consiliilor Judeţene, al cărei preşedinte este.

Teleorman este un judeţ mai degrabă sărac şi totuşi iată-l pe Dragnea în prim planul politicii având ca bază susţinerea locală (aş paria că înainte de numirea ca ministru notorietatea lui era sub 50% la nivel naţional). Abilităţile lui de activist pe linia Cozmâncă i-au adus o parte din succes, fără îndoială (Liviu Dragnea, al doilea Cozmâncă, mai tînăr, scrie Cristian Teodorescu, citându-l pe Nechita de la Iaşi), dar Dragnea are şi alte atuuri.  În calitate de Preşedinte al UNCJR a promovat intens legăturile la nivel european şi relaţii bune cu ONG-uri active în domeniul administraţiei publice. Ştie să păstreze bune legături cu presa şi ştie să îşi mascheze grobianismul în public (deşi din cele două calităţi mai rezultă şi scăpări, când urechile răspândacilor au blog).

Tot din poziţia de la UNCJR Dragnea a tras sforile pentru alegerea directă a Preşedintelui CJ, lucru care i-a şi reuşit, după cum ştim. În 2008 UNCJR a propus un proiect de modificare a legii descentralizării prin care atribuţii importante erau trecute de la Guvern la Consiliul Judeţean. Iată cum încheie Dragnea anunţul prin care înainta proiectul Guvernului:

Consideram ca, in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi, institutiile deconcentrate ale ministerelor si ale celorlalte organisme ale administratiei publice centrale din subordinea Guvernului, organizate la nivelul unitatilor administrativ teritoriale, care indeplinesc competentele mentionate mai sus, vor deveni servicii publice de interes local, respectiv judetean, in subordinea consiliului local, respectiv consiliului judetean.

Da, am zis bine, Guvernului îi era înaintat proiectul, iar Guvernul (cică PSD era în opoziţie) urma să-l propună Parlamentului. Doar că nu a fost timp înainte de alegeri, aşa că Dragnea s-a întors să termine treaba. Este de altfel principalul motiv pentru care PSD a dorit cu ardoare Ministerul Administraţiei mai mult ca orice.

Viziunea lui Dragnea prevede în egală măsură o descentralizare – de la Guvern către CJ – şi o centralizare – de la Consilii Locale şi Primării către acelaşi CJ. I se contrapune viziunea PDL, prin Blaga şi Toader, care ar da o mai mare putere CL şi Primarilor în defavoarea CJ. Probabil că bătălia va fi dură.

În jocul politic un actor important va fi şi Preşedintele. La lansarea raportului Comisiei Stanomir, Băsescu a vorbit răspicat şi a insistat pe nevoia de a micşora numărul de judeţe. „9-12 judeţe sau regiuni”, a spus Băsescu, lăsând să se înţeleagă că preferă limita de jos. Geoană a răspuns pe loc că „vom vedea, trebuie să analizăm, să discutăm”.

Mă tem că PSD este grupat deja în tranşee pentru a câştiga pofta baronilor: putere şi bani în mâinile a 40 de satrapi locali, bine aleşi – aleşi democratic, bineînţeles, ce nu face pomana electorală! În timp ce toată lumea ţipă de frica închipuitului pericol al „dictaturii băsesciene”, ni se pregăteşte cu zâmbetul pe buze un conglomerat de mici dictaturi locale pe care îl vom numi cu voioşie descentralizarea administraţiei.

Reclame

11 gânduri despre „Liviu Dragnea şi descentralizarea administrativă

  1. Foarte bun articolul, insa finalul il strica un pic. Ii criticai pe cei ce ne sperie cu dictatura lui Basescu, acum propui tu o alta teorie dictatoriala, cu nimic mai credibila.

    Cu siguranta ca si Basescu si Dragnea se viseaza dictatori. Cu siguranta ca vor incerca. Atat timp cat societatea romaneasca va fi toleranta cu ideea de dictatura vor fi mereu unii care isi vor incerca sansa.

    Insa o teorie nu e mai probabila decat cealalta. A spune ca pericolul inchipuit al dictaturii basesciene e adus in fata pentru a masca instaurarea dictaturii baronilor locali ai PSD e la fel de credibil ca si afirmatia inversa.

    Mai bine formulai altfel fraza de incheiere, risti sa te decredibilizezi ca urmare a supozitiei de subiectivism politic. 😛

  2. Ha, ha, am scris mai ales despre administraţie, descentralizare şi Dragnea. Din toată povestea asta tu l-ai văzut pe Băsescu. Eu zic că e problema ta 😉

  3. Auzi, dar există vreun document care să analizeze avantajele şi dezavantajele reducerii numărului de diviziuni administrative. Şi nu mă refer neapărat la avantaje de tipul „sunt puşi în concurenţă mai mulţi baroni”. Asta ar fi una.
    A doua (si principala) mea întrebare ar fi: este justificat să blocăm descentralizarea de teama baronilor locali? Nu cumva este tot o blocare, prin personalizare, a unor principii bune, aşa cum s-ar putea să fie cazul şi în ce priveşte reforma constituţională?

  4. 1. Eu am citit câteva analize care arată că ar fi mai eficientă o administraţie cu 8-10 regiuni şi fără judeţe. Dincolo de costurile mai mici ale administraţiei, ar merge mai repede. Aceleaşi rapoarte însă arătau că e vorba de o investiţie mare pentru a face această schimbare şi trebuie un plan bine pus la punct cu termen de câţiva ani. Voi căuta să văd dacă le mai am.

    2. Nu e vorba de blocarea descentralizării, ci de modelul ales. Modelul Dragnea opreşte descentralizarea la nivelul CJ, unde adună toate puterile. Mi se pare esenţial să aplicăm principiul subsidiarităţii până la capăt şi să dăm Consiliului Local şi Primarului cât mai multe atribuţii care ţin de administraţie.

  5. @joness, articolul este foarte bun, inclusiv finalul. jonass, nu ai dreptate in a cataloga pe cineva (Basescu) care vrea/face o descentralizare ca avand tendinte dictatoriale, este lipsit de rationalitate.
    Pericolul este intradevar cel scris in articol, o descentalizare cu centralizare judeteana combinat cu o pseudo/numita-democratie in care doar cativa decid (!). Bravo Ovidiu.

    Democratia vine de la demos kratos, cei multi, opusul ei este decizia unuia singur. In vecinatatea opusului democratiei este decizia doar a catorva (fie ca este pe plan local sau national). Chiar daca exista alegeri locale asta nu insemna ca cei care voteaza chiar decid: decizia cine candideaza este la cativa, cei alesi fac ce-i taie capul fara a putea fi trasi la raspundere prea usor, … Cand decid doar cativa este opusul democratiei, chiar daca unii vor sa ne faca sa credem altfel! Nu spun ca „toate” deciziile ar trebui sa fie la demos, vezi Elvetia …

    In alta ordine de idei nu este singurul ‘pericol’, mai sunt atat de multi cei care au impresia ca gandesc si nu aduc argumente pentru opiniile si afirmatiile facute.
    CFG

  6. @Ovidiu: stii cum e, ultima fraza contine concluzia, ea ramane in memorie, iar tocmai acolo te-ai gasit sa spui ca saracul Basescu e victima conspiratiei baronilor PSD. Daca terminai articolul altfel era mai bine. Sunt de acord cu continutul sau, mai putin cu ideea ca baronii sunt adevaratul pericol iar saracul Basescu e inocent ca un porumbel si e impins in fatza de forte obscure.

    Si Basescu, si baronii pesedisti si destui altii se viseaza mici dictatori. Diferenta intre Basescu si Dragnea tine doar de mijloace si de talente, conceptiile politice si de leadership sunt aproape identice.

  7. Partea mai neplăcută e că în acest moment Dragnea (şi gaşca lui) chiar are la dispoziţie mijloacele prin care să-şi concretizeze visul. Băsescu doar dă din gură.

    Ca fapt divers, cel puţin declarativ Băsescu susţine o descentralizare corectă.

    • Intr-adevar, Dragnea nu are nevoie decat sa isi treaca legea prin Parlament, drumul lui Basescu spre o Constitutie ce i-ar acorda puteri discretionare (ex: dizolvarea Parlamentului de catre Presedinte in situatii de criza) este mult mai lung si mai complicat.

      Insa nici lui Dragnea nu ii va fi usor, deoarece va avea nevoie de sprijinul PDL pentru a trece legea. E adevarat, pedelistii au si ei un oarecare interes, deoarece la randul lor controleaza un numar important de CJ-uri. Imi permit sa speculez ca pretul sprijinului pentru trecerea legii prin Parlament va fi suportul sefilor de CJ-uri PSD pentru candidatura lui Basescu la presidentie. De altfel cred ca un obiectiv politic al PDL-Basescu in 2009, pe langa modificarea sistemului electoral, este si castigarea, intr-un fel sau altul, a unui numar cat mai mare de CJ-uri de partea lor. S-a vazut clar la alegerile din noiembrie ca apartenenta politica a autoritatilor locale este al doilea factor de influenta in decizia electoratului, imediat dupa apartenenta partinica a candidatului respectiv. Mai avem mult pana a se vota persoana, asa cum ar presupune votul uninominal. Deocamdata se voteaza: 1. partidul; 2. primarul/seful de CJ.

      Oricum, va fi o lupta interesante, presimt aliante si tradari neasteptate.

      Altfel, domnul Dragnea pare a avea talente oarecum neasteptate:
      Geanta, mezina valizei

      O geantă cu bani, varianta redusă a celei care a făcut carieră la Cluj, s-a plimbat prin Alexandria, iar curierul a ajuns azi şeful poliţiei române.

  8. Pentru istorie, sa consemnam ca odioasa tentativa de instaurare a dictaturii baronilor locali condusi de Dragnea si-a dat obstescul sfarsit dupa fix 12 zile.

    De Basescu cand scapam? 😛

  9. Pingback: Încă o victimă a luptei interne din PSD: Dragnea « La colţu’ străzii

  10. Pingback: Descentralizarea necesară, dar care ne dă fiori « La colţu’ străzii

Spune-ţi părerea

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s